Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Detta ser ju riktigt bra ut.
Den där förstärkningen blir nog läcker om du gör den.
Tack, jo det borde bli bra tycker jag.. har dock otroliga problem med att bestämma hur jag ska göra med småsaker, det tar längre tid att bestämma än att göra delarna.. och som sagt skotern ska bara gå en säsong till så man vill ju inte göra saker helt i onödan..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
jag har inte hört om nån phazer som knäckt skenor där.....så det e nog inte prio 1 skulle jag säga
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det lutar åt att det inte blir någon förstärkning av skenorna i dagsläget.. Flyttade ihop skidorna igår (tyvärr inga bilder) och slogs av hur mycket spel de var i de nedre länkarmarna, så jag tror nästa jobb blir att kolla om de sitter som de ska..

Någon som vet hur mycket spel som ska finnas?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det skall inte glappa speciellt mycket. Jag bytte bussningar ifjol till oillite på alla ställen då blev det mycket bättre. NTC i Arvidsjaur borde kunna fixa fram sådana bussningar till Phazern.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det skall inte glappa speciellt mycket. Jag bytte bussningar ifjol till oillite på alla ställen då blev det mycket bättre. NTC i Arvidsjaur borde kunna fixa fram sådana bussningar till Phazern.
Jag vet att Ulmerracing.com haft oillite busningar och nu när jag kollade verkade även yamaha ha till samma pris.. vet inte om det går att länka men provar.. http://www.yamaha-motor.com/sport/accessories/acscitemdetail/5/478/1947/21259/all/1/10989/0/detail.aspx del nr: SMA-8GCFR-KT-00

Jag mailade modshop (vilka är ntc gissar jag) om att köpa timbersledboggie i januari och väntar på svar fortfarande så jag provar några andra.. jag hatar verkligen när företag har mail adresser och inte svarar på mail, dom är säkert duktiga men jag har gjort mitt där..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja jag har hört att Yamaha själva tagit fram liknande nu också. Är nog inte så stor skillnad på var man köper dom...tror inte det skiljer så mycket i kvalitet

Skumt att dom inte svarade ..jag har mailat en heldel med dom där uppe den senaste tiden och har alltid fått svar samma dag eller på morgonen om jag mailat på kvällen.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Började kolla på att installera busningarna till styrleden i kväll och det verkade lite halvt komplicerade, måste bort med lampan och luftboxen.. Jag har xeonet installerat på lampan så när jag fick fram det så insåg jag att jag nog får lov att snygga till det också...
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det har inte hänt så mycket här, väntar mest på grejer för stunden.. Tänkte i vart fall att jag skulle fixa glappet i styrningen vilket även om det kanske inte var påtagligt var ganska märkbart..

Började med att demontera en hel massa saker, det var ganska omständigt men det beror nog mest på hur mina xenon lysen är kopplade..



Alla delar borta, glappet är långt där inne ;)



Lossa styrstagen



Upp med allt på bänken



Gamla bussningarna ur och nya i.. De gamla har ganska tunt gods och en plastbricka med krage.. den nya har grovt gods och plastbricka utan krage.. Blev riktigt tight är faktiskt imponerad över hur stor skillnad det gjorde när man torrstyrde lite!



Tyvärr var det lite taskig gänga på en bult (låsbulten i det övre styrstaget) så jag väntar på en ny innan jag är helt klar med bussningarna men så gott som :)

Sen väntar jag fortfarande på paketet från OFT vilket nu ska vara skickat... Beställde även oilite busningar till framvagnen från Yamaha här i Mora så de blir la bra.. Har beställt så mycket från USA på senaste tiden att jag inte orkade lägga en sån liten order..

Har också beställt K&N oljefilter för att byta när jag ändå har allt framme.. Beställde det mest för att det ska ha hylsfästa på toppen samt att jag ville testa.. KN-147 tror jag produktnummret var..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Var och hämtade a-arms busningarna på Yamaha igår..



Och även om det står Yamaha på asken så verkar de komma från Mountain Performance enligt instruktionerna, vilka var väl taffliga för att ligga i en låda med bussningar för 1000 kr..



Bulten som hade dålig gäng verkar bero på att det är dålig gäng även i själva fästet, ska hitta en gängverktyg och se om jag kan städa gängen lite eller om jag måste fixa mer..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag och min gängtapp fixade till gängorna så nu är styrbussningarna klara... Inte mycket att hurra för men kan gå vidare till a-armarna
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Inte mycket har hänt här men plockade upp oljefiltret.. Såg bra ut, tror att det tom var billigare än Yamahas oljefilter men är inte riktigt säker.



Ikväll ska jag försöka få tummen ur och byta bussningarna i a-armarna..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Började plocka loss a-armare, var lite lat och lossade inte spindel.. gick bra även om det blir lite otympligare att jobba med...



Att få loss de gamla bussningarna var lite halvmekigt, de som lossnade lätt knackade jag bara ut med en förlängning till spärrskaftet. De som fick lite rundade kanter på insidan av bussningen tog jag med rörtången och de jag inte lyckades få fatt på med den slog jag av med skruvmejseln (spräckte dem och tog ut dem med handen) Sen pressade jag in de nya, tog en mindre variant av en skruvstäd och pressade ihop samt lite längre tvingar till det övre röret... (dett pga att allt satt ihop med spindeln).



När jag bytt på den mest glappa sidan försökte jag mig på att göra en liten film.. Detta är alltså den "bra" sidan jämfört med Oilite sidan..

http://www.youtube.com/watch?v=-UR8j_x3OXM
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jäcklar va glappt det var. Lär nog bli stor skillnad i känslan på framvagnen nu.
Hoppas det, den var tungstyrd och svarade inte så bra i vintras.. Men som sagt det där var den BRA sidan. Såg i vintras när jag körde att det glappade men vintern tog slut så fort så jag kom aldrig riktigt till att kolla upp det. Nu när jag lyfte upp fronten för att fixa de andra styrbusningarna så blev jag faktiskt chockad av hur glappa a-armarna var, minst 10x värre än vad jag kunde föreställda mig. Men nu är det fixat så jag håller tummarna för en trevligare körupplevelse :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Packade upp paketet från OFT racing, bra pris och grejjerna verkar hålla bra kvallite..



Bussning/fäste till styrstången (översta delen)
2 billethjul 8"
Bakaxel för att flytta in hjulen i bakaxel till insidan railsen
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tänkte att jag skulle byta fästet till styrstången från orginal i plast till oft's i aluminium och med oilite busning

Orginal satt så här


Jag tänkte att jag börjar lossa skruvarna och ser om det går utan att plocka av allt för mycket mer grejer från skotern. Det enda som såg ut att vara ivägen var den tjocka kabelstammen någon hade tyckt var bra att dra förbi fästet..



Jag röck och slet (ja typ då) och fick ur den främre delen av fästet men kabeln var så ivägen för att jag skulle få ur fästet med bultarna.. Var nära att ge upp några gånger för jag tyckte inte det såg ut som om man skulle få särskilt mycket mer platts även om man plockade bort tanken.. Tillslut gav jag mig dock och flyttade bak tanken lite och voila så gick det ju supersmidigt (det straffar sig att försöka ta genvägar ibland..)

Tanken lossad och flyttad bakåt


Tada


Blev bra faktiskt, känns tight och inge glapp framåt/bakåt eller i sidled!
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Satt och slösurfade och hittade 8FP-8254B-00-00 vilket ska vara 12volts uttag till bl.a. Phazern.. Jag får alltid slut på batteri i telefonen när ja kör så det kanske hade varit något att satsa på.. Lär gå att göra billigare av Claes Olsson grejer men original är ju alltid fint :)

Kollar lite efter yamaha jacka och bussningar till skidorna för stunden..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Desto fler glappa leder/bussningar som byts desto tydligare syns vart det fortfarande finns glapp.. Det sista som verkar vara kvar är den nedre bussningen i spindeln där skidan sitter. Beställde ett kit i rostfritt stål dit från ty4stroke så när det väl kommer borde allt bli bättre än nytt...