Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Nu finns det ju några Phazer projekt redan och i vart fall ett av dem går ju inte direkt att konkurrera med ;)

Jag hade i vart fall tänkt köpa ny skoter inför kommande säsong men kunde inte bestämma mig så jag tog kvar Phazern ett år till så får frun ärva den efter nästa säsong.. Köpsugen som man är så blir den dock uppdaterad.. Främst för att boggin gick sönder förra året då den är lite klen tydligen. Det finns förstärkta delar att köpa från Yamaha men timbersled boggie lockade mer :)

Önskelistan

v 151" challenger extreme matta
v is rivare
- oft racing styrbussning
- styre/styrhöjjare (behöver 2" högre för att stå skönt)
v timbersled boggie
- busningar styrleder
- flytta in boggiehjulen mellan skenorna
- SLP PP skidor (vill ha vita skidor... :)
- bakre stötfångare i aluminium (yamaha org)

Har sedan förra säsongen xenon lampor och betterboards..


Mattan som var hyffsat hel när jag köpte skotern förra säsongen



Boggie haveri



Boggie lagades snabbt som bara den under säsongen



Märkte att det blev sjukt mycket snö på fotstegen så betterboards beställdes



Och installerades



Sen körde jag säsongen ut...

 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Dämpare fram



Köpa ny matta, lite längre, lite hårdare, fullclippad...



Montera matta, bytte stödlagret för drivaxeln samtidigt samt oljan i kedjehuset.. behövdes verkligen bytas båda två!



Hämta paket på posten



Timbersled... whoo whoo



Ser faktiskt riktigt gediget ut



Hämtade också bussningar till styrningen



Nu ska jag väll så smått börja pilla ihop timbersled boggien och sen flytta bak infästningarna 3" så att mattan passar... Har inte direkt så bråttom det är ju långt till vintern ännu men räknar väll endå med att vara klar i ganska god tid då det ju inte är så mycket jobb egentligen.. Jag brukar lulla omkring 10 minuter lite då och då och dricka öl och skruva någon skruv så updatering här blir nog ganska sporadiska pga brist på framsteg :) Men som sagt ska montera ihop boggin och sen göra lite fästen och stöd-plattor för boggin och montera den.. När det är klart så går jag vidare till styrningen är tanken..
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Intressant! Kommer att följas. Kan inte vara allt för vanligt med Timbersled boggie i en Phazer? :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Är väll inte helt vanligt, dels blir det ju en del pengar i förhållande till priset på skotern och dels så är ju phazerns 80 hk inte så svåra att hantera för boggien som den är.. Men ska bli jäkligt roligt att testa och man har nått att göra över sommaren :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Så var det dags att ta tag i monteringen...

Börja skruva ur gamla stötdämperiet och boggiehjul mm



Ut med det gamla



Börja mäta upp för nya hål samt puts av skenorna



Sågade med sticksåg.. kanske inte optimalt men funkade ok



Lämnade bakaxeln samt satt i axeln för "limiter strap" så att det skulle vara lite stadga när jag sågade/borrade



testmonterade allt för att se om det såg riktigt ut



Någonstans här började jag banka huvudet i väggen.. alla mått var i tum och jag kontrollmätte aldrig mina mått så ett av hålen kom lite illa till jag missade lite när jag räknade tum... stupid stupid stupid...


Hur som filade upp hålet till främre/nedre stötdämpar axeln ca 0.8 cm och allt blev rak när jag mätte in det.. Nu är bara frågan om man vågar köra så här eller va-fan jag ska ta mig till... Som jag ser det finns följande alternativ

1 - Skruva isär och svettsa igen hålet och ta upp ett nytt
2 - Trycka in kemisk metall, glasfiberspackel i hålet för att det om skruven mot förmodan rör sig så är det stumt
3 - köra som det är och utgå från att det sitter.. Axeln snurrar ju inte och är dragen med 50lbs så det sitter ju bra och borde inte direkt röra sig..

Hur som helst så monterade jag allt med rätt moment och gänglåsning



Fick i all hast åka och jobba i söndags och är fortfarande ute på turne så har inte blivit något mer gjort.. Boggiehjulen ska på och sen ska jag börja med att göra fästen så jag kan flytta bak boggien..

Efter fästena har jag kanske sansat mig angående min lilla felmätning så jag kan fatta ett vettigt beslut ;)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sitter och funderar hur jag ska förlänga bakre boggie fästet. En aluminium förlängning är lockande men skulle gärna svettsta så det blir snyggt.. får se se vårt det bär...
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Borrade ju fel tidigare när jag skulle göra hålen för främre dämparen och viste inte riktigt hur jag skulle göra..



Jag vågade inte chansa utan svetsade igen hålet och började om :)



insidan

 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Lite parallelt med att hålen svettsades igen började jag med bakre fästet. Mätte lite och gjorde ett enkelt i papper



Som blev till aluminium



Sen slipade jag ner de sjukt grova svettsarna som verkar vara från fabrik!?!?! Penslade på lite färg där jag slipade.. inte så snyggt men var vad jag hade hemma..



Och så här blev det

 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Läste på ett annat forum om att yamaha hade flyttat bak boggien på sina lånloppsskotrar och att de då körde med en fin förstärkning i främre infästningen.. Efter lite vilt gissade verkade de flesta tro att det var gjora i stål..

Sagt och gjort..



Kolla om det stämmer och mäta lite för att flytta bak boggien..



På med lite färg och så blev det så här...



Yamaha hade popnitat runt skruvarna så jag ska väll göra det jag också, duger säkert som det är men jag gör för dom gjorde.. Sen ska jag montera isrivarna när jag ändå har boggien lös och sen så ska jag väll se om boggien passar när den ska i ;)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det blev inte mycket gjort igår men isrivarna är på platts nu i vart fall



Blev ok tycker jag



Har kikat lite på assaulr rmk 2012 boggien och kommit fram till att jag ska ta bort extrahjulen bak och sätta tillbaka ett fram, men behålla och eventuellt sätta dit något extra stag mellan skenorna..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ville se att allt passade som jag tänkt innan jag köpte på mig mer grejjer..

Här hänger den i luften, var sjukt meckigt att få dit allt själv!


Nere på backen och står på egna ben


Torrhoppade lite och det känns bra, har ryggskott så jag orkade inte mer för ryggen men det verkar riktig, får kolla lite närmare imogon.



Enda problemet är att jag inte riktigt förstår hur jag ska justera dämparen.. I extrakammaren var det 150psi när den kom i förpackningen och i dämparen bara 50.. det skulle finnas en tabell för hur man skulle justera men jag hittade ingen :( i vart fall verkade 150 psi vara bra för dem som vägde runt 100 kilo så jag får väll börja så och ge mig till tåls tills snön kommer med finjustering..

Nu ska vi se om jag ska slå till på en ny bakaxell och 8" hjul... är dock lite orolig för hur det belastar railsen med större hjul på bakaxeln.. Fick cad filer av Chris för förstärkningar men såg sen att jag ju har sågat bort delar av railsen där hans förstärkningar går.. Har några bra ideer på hur jag vill göra men vet inte om jag har tid att fullfölja dem :)
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hittade info till dämparen så det var inga problem..

Passade även på att beställa en bakaxel, två 8" hjul samt ett styrblock från oft..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har funderat lite på om jag ska försöka förstärka railsen innan nya bakaxeln kommer.Förstärker jag den blir det nått liknande detta..



Nuvarande version har bara 5 stag och det borde räcka mer än väl i styrka och blir mindre att svettsa..
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Detta ser ju riktigt bra ut.
Den där förstärkningen blir nog läcker om du gör den.