Phazer GT 07 -> XTX tjejskoter

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Startar en tråd lite impulsivt, mest för egen del så man håller koll på vad man gjort. Inte lätt när man börjar bli så här smådement och till åldern (28år)

Tjejen ville ha en skoter, elstart å elback var krav. Jag tyckte det kan vara klokt med bra körställning också, så det fick bli en Phazer GT 2007. Lite fränt med 4t ju




Attackvinkeln har klassisk yamahastandard, snöfräsar som dom är. 33grader om jag tolkar min dyra gradskiva rätt


Blev rädd när jag lossade kåpan, satan vad fullpackat

Fast lossade man 4st skruv med 12mm skalle så kunde man lägga en ram med batteri, ecu m.m åt sidan. Bra Yamaha!

Två bromsok, en färdbroms och en parkeringsbroms? Sjukt ovärt, dåligt Yamaha!

Svart olja...


Trevlig kvalitet på Yamaha ändå, är van lite snikigare Arctic Cat som inte har rulle på spännare t.ex.

Fick tag på en matta i rätt bredd, dock startar problemen här....

Egentligen hade jag helst köpt en 151", men vi köpte skotern förra veckan och jag köpte grejer som fanns ute då på en gång, så det fick bli lite "man tager vad man haver", fast kanske mer "man tager vad som finns till salu just nu".

Men det var nästan allt jag gjorde ikväll så detta får räcka som första inlägg, mer imorgon :)
 
Reactions: Basse92 och suregom

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Värt att nämna är kanske att jag egentligen inte har tid med detta, så det blir inget flashigt toksnyggt projekt. Blir några enkla förbättringar bara så tjejen blir nöjd!

Dag 2, hann inte riktigt med så mkt men här kommer lite bilder


Såhär ser en fräsch spännare ut. dom är lite vinklade ut mot skenan, detta för att hjälpa axeln att vara centrerad gissar jag





Såhär var de gamla spännarna monterade.... åt fel håll. Rätt så svåra att komma åt, dessutom blir det ju en knäck i skruven. Sen hade dom kastat bort två brickor för att ens kunna montera ihop axeln haha




Förlängningarna var monterade lite lämpligt osymmetriskt. På denna sida är den för långt fram, på andra sidan satt den mer rätt med aluminiumdistansen längst bak i hålet.





Mäta lite. Som sagt, har egentligen inte tid och då jag inte fick tag i en 151" matta tog jag en liten genväg här. om man ska flytta bak en 144" boggie så att 151" matta blir sträckt så måste ju boggien bak nånstans runt 3,5"/8,9cm. Beror ju lite på om man samtidigt höjer/sänker boggien.
Flyttar man bak boggien så mycket räcker inte plåtarna till som boggien sitter fastskruvad mot och man måste göra nya.

Därför så nöjde jag mig med 6cm, och istället för att sänka främre fästet 1" så höjer jag det bakre litegrann för att minska skidtrycket. Flyttar man bak boggien för att minska attackvinkeln är det ju rätt dumt att sänka främre svingen så man ökar vinkeln igen.



Dieseldriven skoterlyft :D




Någon som känner igen tanken?







Nya attackvinkeln blev ju rätt mycket bättre, 24grader. Vissa djupsnömaskiner är nere på 17-18grader men detta duger fint
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6



Höll fan inte på att få ut gamla mattan. Det är en nerkapad 38cm matta, gatt kolla hur bred den var jämfört med den nya. Ändå nästan två cm bredare än standardmatta för phazer, det gör ju av sig! Kapar man ner en 38cm behöver man inte kapa ner mer än detta, om man är beredd på att jävlas lite vid montage/demontage



Nu börjar ni kanske undra vad fan jag håller på med. Som sagt, tanken var en 151" men jag är lite för ivrig när jag väl köpt något. Så mina förlängare kapas ner de 6cm som jag flyttade bak boggien.




Dock kändes som rätt långa, så jämförde mot de gamla 136" förlängarna. 125mm är ju 25mm för långa, men innan jag kapade mer ville jag provmontera lite snabbt.



Har bara lagt in vändhjulsaxeln så den är i botten på sträckningen framåt. Ändå är mattan ganska spänd, men gick ju att montera. Men jag kommer korta förlängarna 25mm till så att axeln hamnar nära mitten på justeringen vid lämpligt spänd matta, underlättar montage om man kan slacka mattan mer också.





Skruvarna är knappt indragna alls, så det ser lite konstigt ut. Men detta kan helt klart funka.



Tidigare ägare (antagligen den tidigare yngre förmågan som klistrat Slednecks, Dragon och 24mx-dekaler över hela skotern) verkar ha fått lagerhaveri. "Lagningen" av hjulen var riktigt fin tycker jag!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jajjemen:), ha tänkt fixa både mer camber och caster, dom är ganska nervös på hårdspår med original geometri. Sen blir den trevligare med mer caster i djupsnön, tror jag iaf. Skidan borde kliva upp bättre, speciellt på skrå
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Hann göra lite igår, dock dog mobilen rätt snabbt, så en tråkig uppdatering mest för eget minne

Höll inte på att ta mig in i garaget 😬



Nya yamahahjul kostar 600kr styck, fanns inga på skroten men det fanns från en F800. Samma YD 180mm, å 6006 lager. Dock för breda i centrum så fick svarva ner dem.



Detta är axeln i bakre svingen. 1mm nednött i bägge ändar = glapp



Anledningen, fettnippeln hade torkat ihop totalt


Så borrade ut den och gängade hålet, monterade ny nippel i den gamla som var svetsad i svingen. Att borra och gänga på ny plats hade gjort att den stuckit ner för djupt i röret och tagit i axeln


Monterade sen ihop boggien med nya hjul, ny svingaxel, justerade förlängare (-20mm längd), anti stab axel och flake-klarlackfärg över bägge svingarna 😂
 
Reactions: VikaBonne

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Var förbi å hämtade nå grejer, passade på atr montera ihop boggien med förlängarna, fler hjul och nya bussningar samt antistab





Kvar att göra
*Montera kedjehus med mindre övre drev
*rikta styret och sänka styrhöjare
*handtagsskydd
*rikta framvagn
*förlänga båge å tunnel lite
*öka camber å caster
*fixa remjustering(backen går inte i)
*eventuellt öppna upp luftburken
M.m.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Fruns förra phazer gjorde sådär med backen, men då juckade man lite bara fram å tillbaka medans man stog på skotern å då poppa den i, bara ett litet tips till du fixat den riktigt
 
Reactions: antonbc

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Egen minnesanteckning, org caster 18', nu 23'

Har även upptäckt att tps:en kanske kan vara felställd, ska leta fram hur man ställer in den.
Någon som har länktips till tpsjustering?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Har hänt väldigt lite här.

20181230_142359.jpg20181230_142411.jpg

Då jag höjde bakre boggiefästet för att kompensera skidtrycket tyckte jag en rak förlängning hade blivit så låg. Nu följde ja linjen på ljuddämparen istället, men vette fan om det blev så snyggt. Bra lyfthöjd när man kört fast åtminstonde 😅 är inte färdigt på bilderna