Pekfinger-gasreglage

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Såg i en tråd att man pratade lite om pekfinger-gas, alltså att man gasar med pekfingret istället för med tummen. Rent spontant känns det mer ergonomiskt att man skulle ha den lösningen på snöskotrar nu när de flesta är relativt lättgasade. Finns det några nackdelar med pekfinger-gas?
Det finns väl redan på vattenskotrar har jag för mig så det borde ju finnas fördelar med den lösningen.
När man cyklar mountain bike så bromsar man ju bara med pekfingrarna och det funkar ju riktigt bra.
Någon som har provat detta på sin skoter?
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Rent spontant låter det lite farligt tycker jag. Om man skulle råka gasa lite för mycket, så trycker man ju in gasen ännu mera osv.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Man ser ju fler och fler filmer att folk kör med pekfingergas. Jag är då jävligt sugen att prova. Men funderar på hur det blir när man kör i snårskogen. Alltså om grenar och trädtrycker in gasen ofrivilligt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
det är en stor skillnad på att bromsa den vägen och gasa...precis som skrevs här...dras man bakåt av någon anledning så gasar man ju ännu mera....
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Man ser ju fler och fler filmer att folk kör med pekfingergas. Jag är då jävligt sugen att prova. Men funderar på hur det blir när man kör i snårskogen. Alltså om grenar och trädtrycker in gasen ofrivilligt.
Men jag kan inte vad jag mins iaf komma ihåg att bromsen har tryckts in av grenar och sly. Nu kör jag med handtagsskydd iofs.

det är en stor skillnad på att bromsa den vägen och gasa...precis som skrevs här...dras man bakåt av någon anledning så gasar man ju ännu mera....
Känns som att det tre övriga trefingrarna ska orka hålla emot, för man bromsar ju inte av accelerationen när man håller pekfingret på bromsen när man ligger och pressar efter leden. Det verkar ju funka på vattenskoter?

P.S. Dumförklarar inte på något sätt era svar så inte någon misstolkar mina inlägg ovan.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Men jag kan inte vad jag mins iaf komma ihåg att bromsen har tryckts in av grenar och sly. Nu kör jag med handtagsskydd iofs.
Du har helt rätt i att inte bromsen påverkas. Men den kräver ju ett högre tryck för att påverkas. Alltså man lär trycka hårdare för att få ett resultat. Kan tänka mig att en pekfingergas "går/glider" lättare än just bromsen. Dock så kommer man ju förlora värmen i gasen.. Hmm.. Blir det kallt tro?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tog några bilder på min nu, har kört med denna i 4 säsonger, inga problem med att jag eller någon oerfaren har råkat komma åt och gasa av misstag




 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
De pekfingergas ni sett är inte det mer av en vänstergas? Alltså bara en extra gas.

Eftersom man är starkare i tummen, samt att det är lättare att trycka än att dra så förstår jag inte syftet? Mer än som avlastning då.
Om jag själv försöker tänka mig in i att jag ska pressa efter en guppig led, gasa med höger fingar och bromsa med vänster.. känns som de kan bli fel på nå vis, men kan ju vara en vanesak:)

Sen vilka vattenskotrar har fingergas? Jag tror dig, men jag vill ju få för mig att dem jag sett (sea-doo) så är finger mojängen till för att styra vinkeln på jetten? Dock väldigt osäker på det då vattenskotrar inte är något som tar upp min tid allt för mkt:p

(Gud vad jag ljuger, fick lov å kolla lite, Jetten styr man ju med en liten knapp, så det var ja, och pekfingergas finns ju mkt riktigt;):p)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..där ser man, la upp bilderna och gick hemmifrån. Tydligen länkade jag fel.
fixat länkarna nu, men servern jag har dem på verkar trött.

och ja, de e en 2-3 finger vänstergas, eller de fakto, ett cykelbromshandtag.

även Dan Treadway har jag sett köra med orginalflippern vänd så att har kör med pek & långfingrarna på högerhanden istället, inte är de Kalles påhitt från början inte :)

Varför därimot vet jag inte, har haft haveri på min tumgas tidigare, tog mig hem tack vare vänstergasen, men de e fan jobbigt att använda den för distanskörning.,.
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Får för mig att pekfinger gas är bra när man burkar, har dock aldrig provat. Sen får jag vid lång led körning ibland lite ont i tummen och då skulle det vara skönt att ha pekfingergas en stund.
Sen tror jag inte att kvistar mm kommer åt gasen så mycket, då den ofta är monterad ner.
Men som sagt, är det inte för burkningens skull många använder pekfingergas?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de tillfällen jag använder min vänstergas är när underlaget inte tillåter mig att bryta in skotern så att jag kör på skrå. Dvs ifall underlaget tvingarmig att köra med båda skidorna mot marken, och jag tex kör upp eller nerför höger, iom. att jag gillar att ha ett högt styre så kommer styert väldigt långt ifrån mig när de börjar luta, och när man då ska köra vänster så kommer tumgasen väldigt långt bort till höger, och en väldigt ogynsam viktbalans uppstår.

De e i sånna situationer en vänstergas är perfekt, man kan utan problem behålla hela kroppsvikten på vänster sida av maskinen och skråkörningen blir väldigt underlättad.

..detta gäller ju då 2-3 fingergas för att ersätta högergasen vid ogynnsamma snöförhållanden.
Att sätta pekfingergas på högerhanden är inget jag har övervägt eller testat. Jag såg som sagt Dan köra så för väldigt länge sen, de var när freeriden introducerades som man såg i videon att han hade flippat på gasen. Funderade lite på de men lämnade de tankebanorna efter lite resonerande..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ap: de e ju långa svepande vänstersvängar man kan flippa fingret åt folk. Gas på vänster behövs för att göra de omöjliga "peka fingret med högerhanden" tricket..
 

Nisse-G

Aktiv medlem
30 nov 2011
50
0
1
kiruna
kan det ha någonting med "hopp-jerkor" att göra? tänkte bara vissa "dansar" ju omkring på skotern i luften, så hel enkelt för att skydda gasen från sig själv :)

sedan har man sett dragracing folk som kör med det men det är ju inte samma sak.