Patriot 650 käkar stift vid kallstart

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
158
4
18
Gävleborg
Gokväll!
Min voyageur -22 har släckt stift vid kallstart sedan ny. Det blev lite bättre efter byte till bpr8es (på åf's inrådan)och förra säsongen skötte den sig riktigt bra dom få mil jag fick ihop.

Denna vinter har den trilskats nå jävulskt! Släcker stift vid nästan varje kallstart, oftast pto men ibland bägge 2. Enligt min handlare så har det varit jätteproblem denna vinter med släckta stift på typ alla märken och modeller. Vet ej om detta stämmer, hans teori är att det är dålig kvalite' på bränslet..🤷

Kollar man lite usa forum så ser man att folk har haft mkt.strul med släckta stift på 650. Polaris har dock inte fått fram ngn.vettig lösning på eländet vad jag sett.

Gissar att fler här har/haft samma problem och kanske även fått hjälp elr löst det själva? Isåfall får ni gärna dela med er.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
467
96
28
norrland
Problem med släckta stift på alla märken tror jag är helt fel har inte hört nån BRP maskin som fått släckt stift i vinter och det är ju väldigt ovanligt att dom släcker stift överhuvud taget. Vet inte vad det är som gör att Polaris har problem med stiften och jag trodde det enbart gällde 850 och 9R modellerna men tydligen inte men är skotern uppdaterad det kom ju en hel del nya mappningar till 850 kanske lika till 650.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.982
910
113
Kramfors
Och du rör inte gasen förrens den blivit varm typ 28c har jag som gräns för att röra gas eller lägga i backen.
När man väl strartat så får man inte slå av motorn förrens den är minst 40c. Även då man slår av motorn är de fördel att inte bara slå av direkt då man stannar låt den gå några sekunder på tomg.
Knacka även ihop tändstidtsgapet till 0,4mm de kan va effektivt ibland.
Förut i tiden på 80-90 talet så bytte man stift från NGK till Champion då man fått en stiftätare då slutade de i regel släcka stift. Då sätter man i Champions billigaste motsvarighet till Ngk br8 es som ex. De får inte va ett dyrt champion för då släcks de lättare.
Prova Champion RN2C de är motsvarighetr till Br9es och br8es. Varför jag rek de stiftet är för att just det har fixat många stiftätare och de är ingen nackdel med den beteckningen. Annars kan man prova Champions direkta motsvarighet till ngk bps8es de kan ev funka också Champion N2C.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.372
1.181
113
Stora Blåsjön
När maskinerna är nya så är det inte alls ovanligt att de släcker nått stift, detta beror på reedsen som inte är inkörda. Dessa går dock rätt snabbt att köra in så 1-2 helger så är de som de ska, sen finns det en förhöjd risk under inkörningstiden, men den går också snabbt över på ca -2-3 helger beroende på hur mycket ljudreglaget används.

Har en 23as boost och de är väll inte kända för att inte släcka stift :)
Men den har dragit 4st stift och det var i början, de första BPR9ES som satt i från fabriken och 2st BPR9ES som satt i hållaren på maskin, sen har jag stoppat i BR9EYA och inte dragit ett stift sen dess gått 60 mil nu, och har flyttat runt den mycket (in och ut från garage, upp och ner på släpvagnar mm. ) utan att riktigt varmköra.

Att det skulle vara soppan är bara skitsnack, se till att maskin är maximalt uppdaterad, funkar det ändå inte så utnyttja ev garanti.
Mycket viktigt när du provar andra stift köp endast stift om har solid skalle, alltså inte en avskruvbar hatt.

Hur långt har maskin gått?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.982
910
113
Kramfors
Köra in reedventiler va något nytt hur förklaras det? Är de typ att de är för hårda ny så de släpper in för lite luft i förhållande till bränslemappen de är de enda jag kan komma på vart har du läst det?
Jag glönmde nämna Ngk br9eya de är ju gjord för att tåla mer sås och olja. Men ett NGK med 8 hårdhet dänger i regel EYA 9 de är synd EYA inte finns i 8. Champion i sin tur kan dänga NGK eya med samma hårdhet i vissa maskiner. I med Champion stiften så släcker den aldrig mer ett stift. Glöm inte återkomma med resultatet för om de funkar byter jag till Champuion på Jäntas 19 pro rmk 850. Den kan man knäcka stiften på trots att den har nyaste snålaste mappen och de sitter ngk 8 i den. Men de duger att elda på stiften. Ett tips så man inte släcker stift är att om maskinen inte startar på 3-5 drag så drar man ur kontakten till bränslepumpen och drar som ett tok med full gas några drag sedan provar man utan gas osv. Då brukar de hoppa igång och rensa ur sig. De är på 850 de finns film på tuben där de visar vilken kontakt man drar loss. De borde gå dra loss säkring till bränslepump också.

Last edited:

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
158
4
18
Gävleborg
Maskin har gått 192 mil. Jag rör aldrig gasen vid kallstart, den slår igen stift ändå. 2200 varv kall, 1850 varm.

Har beställt en låda br9eya för test, br8eya finns men bara i canada såg jag på nåt forum, låter konstigt.. Funkar inte eya får jag väl testa gamla hederliga champion rn2c som man körde i rxl'n back in the day som sagt.😂

Nä blir nog troligen ett garantiärende om den fortsätter strula.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
467
96
28
norrland
Hur ser stiften ut när du tar ur dom är dom dyngsura så den fetar på alldeles för mycket bensin eller vad beror det här problemet som varit ett tag nu på.

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
158
4
18
Gävleborg
Ja dem blir dyngsura oberoende av "bränslelmapp" Tycker mig höra att den går betydligt fetare vid kallstart än dotterns shift 600 cfi. Ingen uppdatering vid senaste service, ska höra efter igen.

Märkligt om inte polaris ska kunna få till detta, maskin går ju klockrent i övrigt, väldigt trevlig karaktär på både 650 och 850 motorn.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.982
910
113
Kramfors
Maskin har gått 192 mil. Jag rör aldrig gasen vid kallstart, den slår igen stift ändå. 2200 varv kall, 1850 varm.

Har beställt en låda br9eya för test, br8eya finns men bara i canada såg jag på nåt forum, låter konstigt.. Funkar inte eya får jag väl testa gamla hederliga champion rn2c som man körde i rxl'n back in the day som sagt.😂

Nä blir nog troligen ett garantiärende om den fortsätter strula.
Knacka även ihop gapet på br9eya 0,45mm så tål de bra mycket mer sås och man får inga nackdelar de har jag provat ut . Ja de är märkligt Polaris inte får till en sketen kallstartsmapp.

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
62
23
8
Ja det där beteendet är riktigt klurigt, har själv haft 3st 850 och 2st 650 och ingen av dom har släckt ett enda stift så måste ha haft maximal tur. Känner dock flera som haft problem med sina 850, en fick byta stift minst en gång varje gång det skulle köras så han hade med sig en stor kartong med stift.