Passagerarantal skoter/pulka

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Jag gjorde en snabbsökning på forumet angående detta och hittade inget direkt svar på min fråga. Detta var en fråga som kom upp på fikarasten på jobbet bland gubbarna och då blev jag lite fundersam hur det egentligen ligger till.

Hur är lagen angående max passagerarantal på skoter respektive skoterpulka?

Jag vet att jag har sett såna där "busspulkor" där man kan sitta 6+6 personer bakom varandra, men är det lagligt eller bara något som får användas vid sk "skotersafari"?

Bara en fundering.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Frågan är väl snarare om det är lagligt att dra något överhuvudtaget. Är nog inte många maskiner idag, utom arbetsmaskiner, som är regbesiktade med dragkrok.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag letade skoter under hösten och de skotrar jag kollade, (touring 00-07), var samtliga regbesiktigade med drag. Tror nog att även nyare tourings är det. Så där kan nog inte lagen sätta stopp. Men hur många pers man får ha på kälken är höljt i dunkel. Jag har också letat men inte funnit svar.
Vad det gäller skotern så står det i regbeviset hur många passagerare som är tillåtet och max lastvikt.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns inte reglerat. Du får dra vad du vill som innehåller hur många som helst på vilken skoter som helst. Du måste ha ett godkänt drag och vetskap om att går det åt helvete så kan du som förare hållas ansvarig.

Du får heller inte ha folk i pulkan om du korsar vägar.