Parkering av snöskoter inne eller ute?

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Hey alla

Jag är helt ny i skotervärlden. (Jag har köpt en Yamaha Sidewinder i december)

Funderar lite på om jag skal parkera skotern utomhus eller inne i min garage som är uppvärmd.

Den hållar i garaget just nu, men den tar mycket plats + det är för jävligt med allt snö som smälter och rinner ut på garagegolvet. :eviltongue:

Hur parkera ni snöskotern hos er? -
Tålar en snöskoter att hålla ute december till april?

Kom jätte gärne med tips och erfarenheter.

Tack på förhand :)

MVH
Martin
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Försök att få bort så mycket snö som möjligt från skotern innan du kör in den så blir det betydligt bättre. Jag har skotern utomhus, under kapell och det funkar absolut men nog är det ju skönt att ha den i garaget för att ha en helt isfri skoter när man ska ut och köra.
Så länge du inte parkerar ute utan något slags skydd över så är det ju inga problem, och om du parkerar ute så skulle du ju kunna ta in den i garaget på avtining då och då :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En skoter klarar av att vara ute. Precis som bilen klarar av det. =)
Dock brukar solen kunna vara lite elak mot diverse färglada plaster etc. Tycker vissa skotrar som stått ute större delen av sitt liv brukar kunna bli rätt solblekt. Så under tak eller kapell är nog att föredra.

Sen kan det vara så att de solblekta jag sett är såna som stått ute på sommaren utan något över sig (finns alldeles för många såna). Vårsolen kan nog ta lite. Men december-februari pågår nog inte mycket solblekning...

Bygg en liten carport åt skotern? Sen som Vituraz säger så tar du in den någon gång nu och då på avtining och kollar igenom den?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är bra att kunna få in skotern emellanåt så den tinar av och vatten som har trängt in i leder i boggin mm är i flytande form när man ger sig på den med fettsprutan för att trycka in nytt fett och få ut vattnet.

Jag har alltid brukat ha skotrarna ute (med kapell på) under vintern, i bästa fall kan det finnas plats att få in någon i garaget då och då. Om möjligt har jag ställt dem inomhus på sommarförvaring men det är inte varje år det går, ibland behövs utrymmena till saker som inte tål att stå ute.
 

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Hey Igen

Tack så mycket för all erfarenheten som ni bjudar på :)
Det får bli så då. Skotern kommer ut övertäckt med kapell + lås under vintern.

Måste man ha mattan upplyft från marken när skotern er permanent ute? (frysar skotern fast?)

MVH
Martin
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Hey Igen

Tack så mycket för all erfarenheten som ni bjudar på :)
Det får bli så då. Skotern kommer ut övertäckt med kapell + lås under vintern.

Måste man ha mattan upplyft från marken när skotern er permanent ute? (frysar skotern fast?)

MVH
Martin
Det är väldigt bra att ha den upplyft, snöar/töar det så fastnar den inte då :) skidorna är ju lättare att lyfta lös om dom frusit fast
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En plankbit på högkant under dragkroken räcker bra. Eller spika ihop en ställning av några plankbitar om man vill ha nåt mer stabilt.

En annan vanlig lösning om man har en bestämd parkeringsplats för skotern är att lägga dit några lastpallar och bygga en enkel ramp på vardera sidan.

Om jag är rädd för att skidorna ska frysa fast så lägger jag ett par vedträn på tvären under vardera skidan. Granris går också bra.
 

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Thanks. Ska testa plankbit. Ja jag tänkte at ha en bestämd parkeringsplats för skotern, så kanske jag byggar en lite mera avancerad pall/ramp när snön är borta. :)

Och skal komma ihåg att motionera mattan lite innan jag kör iväg.

Tack igen för all erfarenheten som ni bjudar på. Det är guld värd för en amatör som mig. :)

MVH
Martin
 

Arctic_Cat1

Rookie sledder
3 feb 2018
6
1
3
Helst inne men skrapa av snö innan du ställer in den och lyft upp matta o gasa lite så inge is blir kvar. Helst inte utomhus eftersom den kan blir solblekt. Sen när du far igen, skaffa helst en rullbocksats (ca 300 kr) för skidorna så dom inte skrapar i golvet.
 
Reactions: trixa

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Ska jag ut och köra 2 dagar i rad så brukar jag lämna den ute. Så de inte hinner töa av all snö men vattnet är kvar så de fryser när man kör ut. Men även om jag lämnar den ute så rensar jag den på snö och is innan jag går in.