Oseriös köpare, eller?

W

w3stman

Hej! Har skotern ute på annons. En kille, som jag vanligtvis skulle ignorerat, har hört av sig. Men jag skulle bara vilja höra om fler blivit utsatt för liknande sak.
Först fick jag ett sms där han skrev sin mailadress och att jag skulle höra av mig där (på engelska).

Bara för skojs skull skickade jag vidare info om skotern och lite bilder. Sen svarar han såhär:

"Hello, I just got your mail now...How i wish i could come and view it but am out of town now i am from usa....am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Toronto,i'm satisfied with the condition. Email me with the actual price you are
willing to sell it.

Hope read from you soon.
Regards.
Steve Brown"

Svarar då att priset i annonsen gäller och det är utan diskussion. Får då svar:

"Hello ,

I Agree with price So i will be paying directly into your
PayPal account without any delay. Get back to me with the
details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

once i receive the details i will go ahead with the
payment through PayPal and then i will contact my shipping
company after you get the payment. I will need your home
address for the item to be Picked Up by the Shipping

Company..

Have a nice day.
Brown"

Hela historien är för mig väldigt lallar-varning. Men ändå, vad har man att förlora? Han får sätta in pengar bäst han vill till mig! Eller försöker han få skotern skickad för att sedan dra tillbaka pengarna i paypal-kontot?

Någon som varit ute för samma Steven Brun? Inte så att jag tänkt skicka iväg liket men är bara intresserad av att höra liknande saker. Någon som vågat testa?

Mvh Johan

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Varför skulle någon köpa en skoter från sverige då man bor i Canada? Billigare och snabbare att köpa där ju :)

Typisk scam... Säg att han kan skicka pengar med western union eller nåt liknade i stället (finns fullt med ställen att plocka ut pengar på). Kan slå vad om att han då kommer krångla... Du kan också be honom sätta in pengar direkt på kontot mha swift- och kontonummer. Det kommer han förmodligen också rata.

Ratar dom alternativa (säkra) betalningssätt så är det scam-varning så det bara sjunger om det.

W

w3stman

Typisk scam... Säg att han kan skicka pengar med western union eller nåt liknade i stället (finns fullt med ställen att plocka ut pengar på). Kan slå vad om att han då kommer krångla... Du kan också be honom sätta in pengar direkt på kontot mha swift- och kontonummer. Det kommer han förmodligen också rata.

Ratar dom alternativa (säkra) betalningssätt så är det scam-varning så det bara sjunger om det.
Jo precis. Det är ju egentligen ganska uppenbart då han redan bestämt sig för min skoter! Men svarade och frågade lite nyfiket av vilken anledning han köper skoter från Sverige då de är så mycket billigare i USA samt vilket fraktbolag han ska använda. Blir kul å se vad man får för svar!

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Jo precis. Det är ju egentligen ganska uppenbart då han redan bestämt sig för min skoter! Men svarade och frågade lite nyfiket av vilken anledning han köper skoter från Sverige då de är så mycket billigare i USA samt vilket fraktbolag han ska använda. Blir kul å se vad man får för svar!
Dra ut på det och låt han jobba som fan och så drar du dig ut i sista sekund :p

Typ som denna gjorde: http://www.mpgh.net/forum/2-general/14472-i-messed-around-nigerian-scammer.html :D

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hade vi itne en oseriös blocket annons som skulel tas upp i tidningen...denna borde väl passa in i samma artikel.

W

w3stman

Dra ut på det och låt han jobba som fan och så drar du dig ut i sista sekund :p

Typ som denna gjorde: http://www.mpgh.net/forum/2-general/14472-i-messed-around-nigerian-scammer.html :D
Haha, har dock inte orken att gå så långt!

Har fått samma sms av samma kille..
Nån @yahoo.com adress. Slängde smset fort som attan.
Ja precis! Det gjorde jag inte, blev så oerhört nyfiken vilket svar man skulle få!

Har varit med om samma kille. Nästan exakt samma text
Ja precis! Han har varit lite seg nu på sista svaret jag skickade till honom!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det slutar med falska intyg från banker att pengarna förts över, men det har de förstås inte.
Och skoter till Kanada förresten. Som att exportera is till sydpolen.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Läste en artikel i Vlt(västerås länstidning) i sommras om denna bedragare. han skickar ett falskt mail från paypal och har satt in mer än du begärt för att täcka frakten och vill ha tillbaka lite till sitt westernunion konto. skit i honom, han skickar mail till flera 100 blocket annonser i veckan.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
den här killen eller om de är flera har egna sig åt detta ett tag nu svarar på annonser om crossar, atv och skotrar och ber att man ska ta kontakt med dom på mailen deras.
bluff är de iaf..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Samma kille (I guess) ville köpa en mobil av mig. Han ville ha min Paypal så han kunde skicka över pengar.
Visst sa jag. Gav han en paypal adress som jag inte har något visa kort kopplat till.

Fick mail (FEJK) från paypal, såg dock grymt riktigt ut. Där det stod att jag skulle SKICKA telefonen SAMT att han skulle godkänna den innan pengarna blev överförda?
Dock stod det att hans konto var belastat.

Mailade transaktions ID till paypal o de hittade INGEN info om transaktionen. Och sa att det var scam varning.

Nåväl, bifogade texten från Paypal till honom och han svarade med något hotande mail att han skulle stämma mig osv osv....

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Sålde Farfars skoter igår. Fick ett sms på engelska från en engelsman med yahoo address igår med. Verkar vara full fart på bedragare just nu. Smart att skicka sms å be att man svarar på mail.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Farsan fick ett exakt likadant mail från en kille i USA som w3stman med paypal på en annons han lagt ut så jag skulle inte bry mig i det mailet, något är skumt!

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Klart det är fishy, Scam mails snurrar runt i alla 'annonskretsar' nu verkar det som, spelar ingen roll vad man än lägger ut på annons så får man nått scam mail, bara å ta det med en nypa salt, ifall nu en Amerikanare är intresserad så får han väll pallra sig över å kika på den.