Ombyggnad av Nytro RTX 09'a 121" till 144"

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Hej,

Sitter just och beställer lite grejer för att förlänga min RTX 09'a till 144 så jag skulle behöva lite råd..
Har sett flera som kört med 9t noslip men då måste man tydligen ta bort dubbskydden om man väljer en 44 mm backcountry eller?
Behöver man ändra något i variatorsetupen för att få detta att funka bra?

Har beställt ny fjäder för att få ner tillslagsvarvet lite då den är inte så enkel att smygköra med orginal ;)

Hartman tunnelförlängning är på väg över pölen, oft racing hade tyvärr slut på 121-144 extensions men jag hoppas det kommer in snart!

Slutfrågan blir alltså som följer, är 44 mm BC, 9t noslip och orörd variatorsetup the way to go eller har ni andra erfarenheter som funkat bättre?

Mvh, Peder
 
D

Draken

Vad räknar du med att allt ska hamna på?
Vad kosta paketet från usa?

Vilka slides ska du köra? Original grafit? Lynx?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Dubbskydden måste bort om du ska köra 9t drivhjul och 44 matta. Vet inte hur det blir med variatorn när du går till 144" lång men en kort maskin funkar fint med 44 matta och orginal variator setup. Skulle dock rekommendera att dreva ner eftersom orgninal drevning är för en toppfart på 170 km/h vilket känns onödigt högt (om det nu är samma som på -08 Nytro?)
Annars låter det som ett vinnande koncept, glöm inte att byta skidor om du tänkt åka bredvid leden :)
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Draken:

Skulle tro att grejerna hamnar på 10-12000:- lite beroende på vad jag får tag i för matta.
Tunnelförlängning köpte jag en för 130 dollar inkl frakt på ebay, no slip hjul ligger på 625:- st, grafitslides runt 800:- och skenorna ligger mellan 1300-2500:- beroende på märke.

MarcusX:

Mountainskidor är också beställt!

Är det någon som har praktisk erfarenhet av en ombyggnad som ovan vad gäller variator/växling?

Enklaste vägen att växla ner vore väl 8 kuggars no slip men då kommer hastighetsmätaren att visa fel tyvärr..

Mvh, Peder
 
Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad bra att dom visar för mycket, så om en skoter som gått 1000mil har i själva verket bara gått.............orkar inte räkna på det men några mil
måste det bli.:hmmmm2:
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Pratade just med en mekaniker hos Yamaha ÅF som påstod att 8t noslip inte var att rekomendera då attackvinkeln blev för brant, hade en kund som hade förstört boggien p.g.a. detta..

Han hävdade även att man absolut skulle dreva ner vid ev förlängning och mattbyte till 44, deras recept var att gå från 21-39 till 19-41, då kunde man köra med orginalkedjan.

Å andra sidan så pratade jag med en annan forumist som hade 8t på sin XTX och det funkade helt problemfritt bara man kapade 5-8 mm fram på skenorna/slidesen.

Jaja, detektivarbetet fortsätter...
;)

/p
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
XTX är inte att jämföra med din rtx, så vida du inte har en -09 se, eller någon av -10:eek:rna. Din har redan standard en annan attackvinkel. Behöver ju inte skilja mycket för att det ska vara för mycket.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ser ingen anledning att sätta 8t drivhjul?? Du har ju inget att vinna på det.. tappar en hel del attackvinkel på det, den blir inte rolig i lössnö. Mycket bättre att sätta 9t. Har för mig att du inte ens behöver slipa på skenorna på rtx, som du däremot måste på xtx. Det är bara att ta bort dubbskydden. Häng dit skiten och far ut och prova!! Rätt vad det är så fungerar det bra. Annars kan du ta och dreva ner lite, eller slå på stort och sätta supertips. Då är alla problem ur världen.

EDIT: Har oxå hört om någon som satt 8t på en xtx, men det var för att inte behöva ta bort dubbskydden.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Jag kör med 9T på min -08 RTX, och har inte kapat av boggieskenor eller nått sånt. Bara tagit bort dubbskydden och det går hur bra som helst. Drevade ner till 19/39 och kör med Supertorquers Drag & Fly vikter i variatorn. Helnöjd!
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Inga problem med övervarvning med två kugg neddrevat?
Har du också förlängt maskinen eller är den fortfarande 307?

/p
Nej, inga problem med övervarvning. Har ju som sagt variatorkitt från Supertorquer som fungerar fint. Har inte förlängt ännu men funderar starkt på att göra det.
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Hur mycket sänker en tvåkuggs neddrevning toppfarten?
Jag har huvudsakligen tänkt dreva ner för att spara remmen lite grann, bör ju bli en del tyngre att dra runt med en 365/44 än orginal..

/p
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Tror det är från 170km/ till 150 km/h, inte så svårt att räkna ut då variatorn växlar 1:1 när den växlat ut fullt. Utväxling i växellådan mm. ger sen topphastigheten (har någon beräkning hemma). Men det är snarare höjden på kammarna som kommer begränsa hastigheten. På stenhård sjö visar min 147 km/h på mätaren medans om det är en fin packad led så är det svårt att komma över 130 km/h. Men den drar alltid fint upp till 120 km/h
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Tror nog 130 räcker mer än väl åt mig.
Satte på mountainskidor och bytte till en Blå Gul Blå fjäder i primären igår, blev väldigt stor skillnad på både bärighet och körbarhet!

Tyvärr så drar ju orginalmattan fortfarande lika dåligt i lössnö men det är prylar på väg så det problemet skall förhoppningsvis lösas snart
:biggrin1:

/p
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag ska ju oxå byta till 144 matta på min rtx :) men jag har inte bestämt mig vilken kamhöjd jag ska ha ? 44 lr 51mm? blir det stor skilnad med 51mm i lössnö ? Det blir ju dyrare med en sån matta och man måste byta drivhjul vilket inte är gratis :)