Om man byter yrke till lastbilschaufför vilket fack??

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Vissa säger Transport några säger Ifmetall. Vad säger ni här på forumet måste ju finnas några som kör lastbil..
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Därför säkert många även är med i metall för dom gör olika saker kör inte bara lastbil. Kör även andra maskiner på samma jobb.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Jag betalar bara till a-kassan. Varför skall man betala pengar till ett fackförbund? Känns som dom spelade ut sin roll för 30-40 år sen.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Finns väl någon överenskommelse att bara ett fack förbund organiserar på en arbetsplats.
Typ en tillverknings industri som Metall organiserar, har några chaufförer. Då kommer dom normal tillhöra Metall.
Kommer ihåg att jag som industri elektriker på 80-talet tillhörde Elektriker förbundet, men så blev vi tvingade in i Metall. Då dom organiserade flest på firman.

Men skulle som sagt bara gå med i a-kassan. Varför göda de arbetsskygga som sitter på fack expeditionen!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag betalar bara till a-kassan. Varför skall man betala pengar till ett fackförbund? Känns som dom spelade ut sin roll för 30-40 år sen.
Håller med till fullt! Jobbar man på ett företag som har ett par hundra anställda och ett dussin "chefer" så är det en sak. Men kommer man på kant med chefen på firman som du, en till och chefen jobbar på så är det bara pinsamt. Tänk om man skulle ringa efter ett fackombud.. Det är bara att packa och dra om det skiter sig.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag betalar bara till a-kassan. Varför skall man betala pengar till ett fackförbund? Känns som dom spelade ut sin roll för 30-40 år sen.
Så tänker många tills det skiter sig: konflikt, arbetsskada, övertalighet, trubbel eller annat... då kan skillnaden vara en årslön eller mer ändå om du är med i facket eller inte.

Var och en värderar, och jag har inte mycket till övers för den partipolitiska kopplingen som många fack har, men generellt sett så är det klokt att vara med i facket. Plus att man på det sättet bidtar till både sin egen och andras trygghet. Plus att medlemsförsäkringarna brukar vara förmånliga.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Individuell lönesättning... fast det har ju inte alla
Sen har många företag ändå en "grundhöjning" som är förhandlat med facket. Alltså att facket säger si å så många % ska ni få i höjning, sen är det även fritt att försöka få en högre höjning själv, än om det antagligen är skitsvårt =)
Facket är många ggr ett jävla meckel som för vissa kostar sanslöst mkt. Men det är en väldigt väldigt bra hjälp om det börjar strula på jobbet.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
har också funderat på varför jag betalar x-antal hundra i månaden i fackavgift när jag inte har haft användning för dom en enda gång....ända tills en arbetskamrat blev anmäld för smitning sen han mötte ett husvagnsekipage på en smal bro, och plockade antennen + repade upp husvagnen efter sidan med släpet utan att han ens märkte det, eftersom han hade fullt sjå med att hålla koll i högerspegeln så han inte gick för nära kanten och broräcket. han blev kallad till tinget och pratade med facket (transport) och dom var jävligt stöttande med tanke på att det handlade ev om indraget körkort, böter mm. dom hjälpte till med advokat, rättegångskostnad, rese ersättning till tinget, så det enda han i princip behövde bry sig om var att närvara. Så facket är inte så jävla bortkastade pengar alla gånger...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har varit verksam inom området arbetsrätt sedan drygt femton år och jag kan bara säga att man definitivt skall vara med i facket. För OM det händer är du rökt om du inte har facklig hjälp eller någon som förhandlar åt dig. Jag har många exempel på att skillnaden kan vara ett halvt års lön i händelse av uppsägning - är det trubbel på jobbet kan skillnaden vara större.

Det är en icke-fråga för den tänkande människan.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag kör (körde) lastbil och tänkte att facket inte va nått att ha då vårat fack (livs) mest motarbetade oss på transportsidan angående det mesta... bland ett gäng chaffisar som resonerade att arbeta ska man få göra så mycke man vill. och då detta är ett stort charkföretag med inriktning "norrländsk matglädje" så vid uppsägningar och annat så va facket på "deras"sida och inte på transport sidan.


jag har resonerat så att "vill man jobba så finns det jobb"

sen så bytte jag jobb och jobbade en vecka och högg av mig fingrarna i en flishugg och nu önskar jag att jag varit med i facket eller åtminstone a-kassa. finns ju lite försäkringar och hjälp man kan få vid en arbetskada......