Oljegivaren eller pumpen

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Reagerar givaren om oljepumpen har lagt av? har fyllt pĂ„ fullt me olja och oljelampan slocknar inte, tips och trix?😃

Kör en -16 hardcore med 500 mil pÄ nacken
Mvh
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag kan ha fel men jag Àr ganska sÀker pÄ att din motor har mekanisk oljepump och dÄ ingen tryckövervakning. För Àr kontrollerna givaren i oljebehÄllaren kan du dra ut kontakten till den och starta skotern, lyser lampan fortfarande vilket den borde göra nÀr kretsen Àr bruten sÄ byglar du med en kabel mellan stiften i kontakten. Om den dÄ slocknar Àr givaren defekt.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Jag kan ha fel men jag Àr ganska sÀker pÄ att din motor har mekanisk oljepump och dÄ ingen tryckövervakning. För Àr kontrollerna givaren i oljebehÄllaren kan du dra ut kontakten till den och starta skotern, lyser lampan fortfarande vilket den borde göra nÀr kretsen Àr bruten sÄ byglar du med en kabel mellan stiften i kontakten. Om den dÄ slocknar Àr givaren defekt.
Okej, ska prova detta. Det Àr en ac m8000 hardcore 2016. Men jag har kört kanske 2 mil nÀr den lampan lyst, sÄ det har inget med pump eller tryck att göra? Inget lÀckage och slangarna har inte blivit strypta eller nÄgot.
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Som sagt sÄ TROR jag att du har mekanisk oljepump. Du bör kolla upp det innan du kör vidare. Följ slangarna frÄn behÄllaren sÄ hittar du den. Och/eller kolla upp om det Àr nivÄgivaren i behÄllaren som Àr trasig.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Okej tack. Jag hittar pĂ„ sprĂ€ngskisserna en ”driven oil pump” men inget annat. Hittar inget om ”mekaniskt” men jag ska prova om givaren Ă€r defekt, den borde ju vara det egentligen eftersom det har dragits lite olja sen jag fyllde fullt i morse
 

suregom

VÀlkÀnd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
SkellefteÄ
Mekanisk pump pÄ den, pÄ mina arctic har det Àrgat i kontakten till givaren i oljebejÄllare, kan vara vÀrt att kolla:)
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Mekanisk pump pÄ den, pÄ mina arctic har det Àrgat i kontakten till givaren i oljebejÄllare, kan vara vÀrt att kolla:)
NĂ€r kan jag med sĂ€kerhet sĂ€ga att motorn fĂ„r den olja den behöver Ă€ven fast oljelampan lyser för fullt? Är lite nybörjare 😀
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sopa i 2% olja i bensinen inför nÀsta körning och toppfyll oljebehÄllaren DÄ ser du om den tar nÄg olja. Men OBS kör bara max 5 mil pÄ det sÀttet för om pumpen inte funkar blir vattenpumsaxelns drev utan olja! Som ex kör 5 mil dÄ ska den ha dragit 0,7-1dl olja ber pÄ hur mycket pumpen Àr pÄstÀlld.Om den nu drar 0,7 dl sÄ bör du stÀlla upp pumpen sÄ den drar 2% för dÄ hÄller motorn bet bÀttre. 2% Àr lÀtt att rÀkna pÄ 10 l soppa 2dl olja ska den dra.
Glömde skriva att oljan du hÀller i brÀnslet Àr bara en sÀkerhet för motorn medans du kollar att den tar olja ur separatoljebehÄllaren. Ang att de ska dra 2% gÀller alla tvÄtaktare med separat smörjning. De flesta skotrar frÄn typ 05 till 2021 Àr snÄlstÀllda till max frÄn fabrik för att klara utslÀppsregler , dÀrför Àr de viktigt att stÀlla up pumparna sÄ fort som möjligt frÄn ny maskin.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
29149
Àr detta kontakten? Har iaf provat dra ut den och nÀr den Àr utdraget sÄ blinkar inte lampan, medans om den Àr ipluggad sÄ lyser lampan...
 

Undie

VÀlkÀnd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Àr detta kontakten? Har iaf provat dra ut den och nÀr den Àr utdraget sÄ blinkar inte lampan, medans om den Àr ipluggad sÄ lyser lampan...
Ser faktiskt ut som att kontakten Àr duktigt Àrgad.
Gör rent sÄ kommer det bli bra
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Men finns det nÄgot anledning till att lampan inte lyser nÀr jag hade dragit ut kontakten?
Nej det Àr att systemet Àr uppbyggt sÄ att nÀr nivÄn Àr över givaren sÄ bryts kretsen och lampan slÀcks. Tycker dock sjÀlv att det borde vara tvÀrt om, men skit samma. Som sagt det Àr Àrgat pÄ stiften i givaren. Spraya bÄda kontakter med nÄn form av elektronikrengöring och blÄs ur med tryckluft sÄ kommer det sÀkert fungera igen.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Tack till alla som hjĂ€lpt! Provade köra skotern idag med 2% olja i tanken och det gick bra. Ännu gladare blev jag nĂ€r jag sĂ„g att det dragits lite olja frĂ„n oljebehĂ„llaren. Tack 🙏