Oljeförbrukning/oljejustering 800 e-tec 2012 och 2013.

hekaman

Medlem
4 mar 2009
10
0
1
Hej

Har 2 st RAVE 800 e-tec, en 2012 och en 2013 och dom drar väldigt olika mycket olja. 2012:an drar nästan dubbelt så mycket olja på samma mil och lika andel fullgas i körsätt, men går rent och fint så tänker att det är 2013-maskinen som drar för lite??......hellre för mycket än för lite känns ju som en safe tanke. Kör med XPS-olja i båda.

Hur justerar man "doseringen" på dessa maskiner? Vill ju inte koppla bort eller köra tomt och blanda i tanken istället.......då får den väl för lite på fullgas? Den doserar väl typ 10% på fullgas?

Har kollat massa inägg här men inte hittat det jag söker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hej

Har 2 st RAVE 800 e-tec, en 2012 och en 2013 och dom drar väldigt olika mycket olja. 2012:an drar nästan dubbelt så mycket olja på samma mil och lika andel fullgas i körsätt, men går rent och fint så tänker att det är 2013-maskinen som drar för lite??......hellre för mycket än för lite känns ju som en safe tanke. Kör med XPS-olja i båda.

Hur justerar man "doseringen" på dessa maskiner? Vill ju inte koppla bort eller köra tomt och blanda i tanken istället.......då får den väl för lite på fullgas? Den doserar väl typ 10% på fullgas?

Har kollat massa inägg här men inte hittat det jag söker.
Först o främst måste du räkan ut hur många procent de dra så du vet vem du ska justera. 2% är perfekt och ger bra hållbarhet.
De dryga är att de är elpump på dem så de måste göras hos återförsäljare. E-tek drar mycket olja om de pumpgasas mycket och speciellt i djupare snö där pumpgasning kan va befogat. Styrdonet för pumpen hinner inte med när man släpper gasen korta stunder och då stannar den kvar på de högsta gasutslaget ()som tur är). Om man tänker på det och kör med så lite pumpgasa som möjligt så drar de mindre.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom tidiga E-tec 800 var hemska. Min -11 halsade olja som en folkölssugen Epa-knatte halsar bärs. (om nu knattar dricker folköl nuförtiden, det kanske inte duger längre?)

Precis som sagts, e-tecen ger 100% olja ett viss antal sekunder efter varje fullgas, så även om man inte når särskilt många procent "fullgastid" kan man komma rätt nära max oljeförbrukning om man har "rätt körstil". Att maskinerna följs åt innebär inte att dom körs lika, man måste nästan jämföra med samma förare också.

Att tänka på: Har du en oljetörstig E-tec 800 så kom ihåg att byta stift. Min -11 bytte jag varje år på även om Doo skröt med långa intervall på E-tec. Och det var aldrig att jag kände att det var onödigt då jag såg hur stiften såg ut som ajg tog loss.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
När blev e-tek mindre oljetörstig och hur mycket drar en 15-16 e-tek 800 som ex? Jag antar de uppdat till snabbare styrning av pumpen på nyare men när blev de mindre törstig? Och går de ens mappa om pumparna på 11-12 motorerna?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Hade bara två E-tec 800, en -11 och en -13, båda köptes nya och kördes två år. -13 drog mindre olja, inte lite, men mindre.
"Elvan" ville ha 5% lite drygt, "tretton" drog "bara" 4%-ish. Vet jag var jävligt sur efter allt snack om låg oljeförbrukning innan dom släpptes. Första vintern med "elvan" sörplade den i sig drygt två kartonger XPS olja, (närmare 30 liter).

Mig veterligt går det inte programmera om, men det kan du ta med en nypa salt. Vet dock att en del som var verkligt extrema byttes det oljepumpar på bl.a för att försöka komma tillrätta med det. Osäker på resultatet dock.

Tycker nog min nuvarande E-tec 850 drar tillräckligt med olja också, har inga siffror men jag tycker inte jag gör annat än fyller på...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hade bara två E-tec 800, en -11 och en -13, båda köptes nya och kördes två år. -13 drog mindre olja, inte lite, men mindre.
"Elvan" ville ha 5% lite drygt, "tretton" drog "bara" 4%-ish. Vet jag var jävligt sur efter allt snack om låg oljeförbrukning innan dom släpptes. Första vintern med "elvan" sörplade den i sig drygt två kartonger XPS olja, (närmare 30 liter).

Mig veterligt går det inte programmera om, men det kan du ta med en nypa salt. Vet dock att en del som var verkligt extrema byttes det oljepumpar på bl.a för att försöka komma tillrätta med det. Osäker på resultatet dock.

Tycker nog min nuvarande E-tec 850 drar tillräckligt med olja också, har inga siffror men jag tycker inte jag gör annat än fyller på...
Ja de va helt sinnesjukt mycket då alla andra märken ligger på 1,5-1,7% men då är de för lite istället. Men körde du enbart bondocking då och hade du onormalt mycket pumpgasning för dig? Eller drog de uppimot 4% även vid lugn körning?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vi hade en lång vårsäsong det året då det blev många mil på lättföre så det var inte enbart brottas i pudret. Hälften/hälften totalt på hela vintern kanske.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Enligt en mekaniker på Oktan så går de inte att justera. Pumparna mäts upp i fabrik (kalibreras) och alla ger inte lika. Men utifrån denna kalibrering så justerar man "felet" med en korrektionsfaktor i elektroniken. Rimligtvis borde man kunna ändra denna och på så sätt justera förbrukningen. Tvivlar starkt på att någon BRP-verkstad tar på sig att göra det dock.

Min gamla T3:a (2016) sörplade i sig olja rätt friskt också. Vid lite mer avancerad lössnökörning låg den mellan 5-10%. Det var då jag fick ovanstående förklarat då jag ville ha det åtgärdat. Det blev ingen åtgärd.

Körstilen påverkar mycket då den alltid ger 100% direkt efter att gasen har varit helt släppt. Så kan man ge fasen i att släppa den helt så reglerar den förbrukningen bättre. Jag har då hittills inte lyckats lära mig köra så och våra nuvarande 850:is sörplar i sig en hel del också. Har gått 20 liter snart på två maskiner sen jul. (Kanske totalt 100 mil på båda maskinerna).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Så du har hört att det är vid 0% gas den ger fullt en stund, och jag har hört att det är en stund efter varje fullgas. Intrigerna tätnar =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nja, den ger 100% efter att man släppt gasen och gör omtag.
Precis, den fortsätter ge 100% ett tag/några sekunder till efter att man släppt av från fullgas. Så teoretiskt om man lyckas gasa full, om än för bara ett ögonblick, säg var fjärde sekund kommer oljepumpen gå på 100% hela tiden. det är så jag förstått det.

Den kan ju knappast få för sig ge 100% då man når "nollgas", (då skulle jag aldrig märka av det tror jag, rör mycket på gasen men släpper nog i princip aldrig helt)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nä men när du har varit på noll gas så ger den ändå 100% direkt efter en kort stund oavsett om du gasar mycket eller lite (hur länge vet jag inte) så om man bara kunde ge fan i att släppa gasen helt så skulle man kanske kunna få en bättre oljeekonomi :)

Gjorde en snabb överslagsräkning på mina maskiner för den här säsongen och jag verkar ha köpt 230 liter bränsle och 20 liter olja hittills. Skulle säga att det har gått åt ca 12-13 liter olja för tankarna är väl nästan fulla på båda maskinerna = drygt 5,5% i oljeförbrukning. Hade gärna sett att den hade gått ner någon procent. Eventuellt har det gått mer bränsle för jag kan ha tankat kontant någon gång så det har jag dålig koll på. Totalt har vi nog kört drygt 100 mil. Av det mellan 5-10 mil led, transportsträcka resten friåkning...dyr hobby...utöver det har vi även hästar = ännu dyrare hobby. Måste nog gå och sälja en njure snart 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Undra varför Rotax gjort så de drar så mycket olja, kan de va så svårt att göra en styrning av pumpen som är liknade wirestyrd pump?
2% i genomsnitt är ju fullt tillräckligt för på full gas med wirestyrd mekanisk pump så får den säkerligen närmare 6% och på tomg 0,5 till max 1%. Rotax borde ju ha hängts för länge sedan av miljönissar och tycker man. Hur mycket drar nyare 850ien och Polaris 800 motor som kom med elpump 2015. Ja även Polaris 850 är intressant att höra. Om de också sörplar olja måste elpump va totalt värdelöst eller snarare styrningen av pumpen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
De jag åker med kör 2020 Khaos och de verkar trycka igenom en hel del olja också. Både våra maskiner och deras går ju spåra i form av svarta fläckar i snön vilket representerar varje gång man duttat till på gasen. De har dock inte gått igenom inkörningen än antar jag då de bara gått 25-30 mil. Minns inte att deras tidigare Pro RMK 800 gjorde så.

Spontant känns det som att man skulle kunna få den att reglera bättre med en elpump men med tanke på att alla tillverkares olja verkar vara prissatta efter rådande guldpris så lär de väl inte lägga allt för mycket tid på den detaljen innan Greta & Co skriker allt för högt. På min 2017 Summit kör jag Lukoil och det verkar funka till en tredjedel av priset. Är tredje säsongen jag kör med den oljan, går som en klocka. Det känns som att det dock går lite mer olja när jag använder den vilket jag tolkar att den kanske är snäppet blaskigare än XPS men det kan vara inbillning.

Kom på en sak som tråskaparen skrev att han inte ville blanda i olja i tanken och det är klokt. Inte pga att den går för magert så att kolvarna skär utan att hela motorns smörjsystem kräver att det går via separatsmörjning. Det går oljeledningar till vevhus, spridare, rave-system på en 800 etec så koppla absolut inte bort separatsmörjningen. Då kan jag garantera att det blir ett haveri ganska snabbt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Man kan nästan tro de vräker på olja för att de ska göra av med mindre soppa istället. Så gjorde man för bara några få år sedan i formel 1. Man fick ju bara ha en viss mängd soppa på ett race och då fick de snåla ner på effekten för att de skulle räcka. Men då kom de på att om de tillåter motorolja åka in i förbränningsrummet så fick de tillgång till mer drivmedel. Vissa stall lät f1 bilarna dra mer än 9L på ett race för de fanns ingen begränsning i oljevolym. De vart ju ett jäkla bråk om det så nu får de inte dra så mycket olja.
Jag är bara så förvånad för motorerna höll ju lika bra med mekanisk pump som va ställd på 1,7% i de flesta fall. De finns väl två fördelar med så våldsam mängd olja 1. Motorn lär hålla lite bättre och man får mer effekt. I Bänk kan man se effektvinster ända upp till 8-15%. Ju slutare motor desto mer fördel mer olja men även en ny motor har vinst upp till 8%ev lite mer faktiskt. De skiljer dock inte mycket från 5-8% men från 3-8% kan de va flera hk.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Undra varför Rotax gjort så de drar så mycket olja, kan de va så svårt att göra en styrning av pumpen som är liknade wirestyrd pump?
2% i genomsnitt är ju fullt tillräckligt för på full gas med wirestyrd mekanisk pump så får den säkerligen närmare 6% och på tomg 0,5 till max 1%. Rotax borde ju ha hängts för länge sedan av miljönissar och tycker man. Hur mycket drar nyare 850ien och Polaris 800 motor som kom med elpump 2015. Ja även Polaris 850 är intressant att höra. Om de också sörplar olja måste elpump va totalt värdelöst eller snarare styrningen av pumpen.
I etec's fall har väl rotax kompenserat för att vevhuset är "torrt", dvs. inget bränsle som följer med runt, därav krävs mer olja. Tror ej på att elpump inte skulle gå att justera minst lika bra som mek.pump.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Skulle varit lite kul att ha tillgång till BUDS och sett vad man kan göra i det systemet. (BRP´s diagnossystem). Kan tänka mig att Mulle på M Performance kan ha svar på sånt här för han verkar ha satt sig in i hur etecarna funkar. Kanske finns info om detta på hans sida.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I etec's fall har väl rotax kompenserat för att vevhuset är "torrt", dvs. inget bränsle som följer med runt, därav krävs mer olja. Tror ej på att elpump inte skulle gå att justera minst lika bra som mek.pump.
Elpumpen går garanterat juster hur bra som helst om det görs på fabrik/utvecklingslabb. Däremot har kanske BRP sett till att det inte ska gå göra i efterhand via BUDS.
Troligt däremot att exempelvis Mulle som ju tydligen brutit sig in i programvaran även bör kunna justera olja. Sen om han vill göra det är en annan sak.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
I etec's fall har väl rotax kompenserat för att vevhuset är "torrt", dvs. inget bränsle som följer med runt, därav krävs mer olja. Tror ej på att elpump inte skulle gå att justera minst lika bra som mek.pump.
Min teori när Etec kom var att man skulle kunna snåla ner på olja.
Utan bensin i vevhuset borde oljefilmen hålla längre, ingen bensin som sköljer bort den.

Klart att det går att styra oljemängd bättre med en övervakad elektrisk pump.
Men den blir ju aldrig bättre än dess mjukvara...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är de någon som har siffror på hur mycket e-tek 850 drar för om de inte fixat oljeförbrukninge till dess är de ju underligt.
Om de drar 4% som ex så kostar oljan strax mer än dubbla vs alla andra skotermärken som drar under 2%. De blir 90-100kr extra per tank räknat på en olja som kostar 100krl. Nu drar e-tek bet mindre soppa men de äts ju upp av oljeförbrukninge åtminstone vid hård körning.