oljebyte

Team Hulån

Medlem
18 nov 2009
6
0
1
Tja!!
Har inte skruvat så mycke skoter så nu undrar ja hur man byter olja i kjedjehuset??:hmmmm2: Hur tappar man ur oljan å vart fyller man på ny och hur mycket går de i på ett ungefär??
Skotern är en Ski-doo Formula Z 99a

Tacksam för snabba svar

Mvh Peter

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Tjena.

Är inte 100 på hur det är på just din skoter, men det brukar finnas en avtappningsplugg i botten av kedjehuset. Du kommer åt den genom ett hål under skotern och det brukar vara en insexskruv. Fyller på genom hålet för mätstickan, och det borde gå i 3-4dl om jag minns rätt, men det ser du ju på mätstickan när det är lagom nivå.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
på vissa är de en plugg rakt under kedjehuset..vissa är de som inne i bandtunneln på väggen mot kedjehuset. bara öppna å låta de rinna ett tag.skölj gärna igenom med lite olja om du kan..

påfyllningen är oftast genom nivåstickhålet (brukar iaf jag sätta igenom).
som han säger så är de kring 3-4dl och även som han säger så ser du ju på mätstickan..

ett tips oxå är att känna hur kedjespänningen är, lossa låsmuttern och känn efter..dra in skruven så de blir tungt å dra.sen släpper du ett varv.brukar va bra då..de man ska komma ihåg är att kedja varken ska vara för slapp eller för spännd..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag fyller 3 dl. Ska vara 2,5 enligt manualen men jag har alltid fyllt jämna 3 dl.