Olje lampa

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Hej! Jag har en summit 600 e-tec 2009 om undrar hur mycket olja det är kvar i behållaren när lampan tänds?

Vill veta så jag vet om jag ska åka till närmsta ställe man kan lasta den eller om man kan köra hela vägen hem om man är ute på en tur.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Funderat lite över samma, det står ingenting i instruktionsboken vad jag kan se. Men e-tec tar ju lite olja, och en bra bit ska man kunna köra. Varför inte fylla typ 2dl i en liten flaska och ha med sig, tex sätta fast på skotern som reserv. Då vet man att man tar sig hem.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Öppna kåpan och titta?!
Min maskin larmar just under halvtank i bland.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Förr i världen stod det i instruktionsboken till Arctic Cat att när lampan för låg oljenivå tändes kunde man köra en hel tank med bensin innan det var slut på olja.
Vet inte om det är såna marginaler idag också, men jag körde igår halva dagen med lampan tänd på RMK:n utan att få ont i magen-även det är lite irriterande att ha en röd lampa i ögonvrån hela tiden.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
jo, jag har kört 4-5mil på tänd lampa med min gamla summit zx också. Nu tänds ju lampan på samma ställe på en 800p-tec som på en 600e-tec. Och de borde ju betyda att man tar sig en bra bit med en 600. Skidoon piper ju och har sig också, varje minut har jag för mig, så man ledsnar ju efter ett tag ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
När det blir riktigt lite så blinkar och varnar det konstant på 800 etec.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Går väl att tanka en skoter också va?

Min lampa har lyst till och från och har strax under halvtank i oljebehållaren.
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Varför vill du veta de? för bensinen tar ju slut före oljan så du kan ju ändå inte fortsätta köra vidare.
Självklart kan väl bensinen ta slut före oljan, beror väl på hur mycket bensin du har kvar i tanken eller??

har du 3/4 kvar så lär ju knappast bensinen ta slut före...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men kör den tills lampan tänds och kolla sen på tanken vart oljan är..

Gör ett streck och kör färdigt för dagen. Fyll sen upp och kolla hur mjt som går i
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ja men man vill ju inte köra för långt med lampan tänd.

Måste väl finnas en siffra på hur mycket det är kvar när lampan ska tändas. Borde till och med stå i instruktionsboken tycker jag men det gör det inte.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Nu handlar det väl inte om det? Läser du vad som skrivits tidigare så skrev jag att jag har strax under halva behållaren kvar och lampan har börjat tändas till och från... Tycker att det är på tok för tidigt.

Första gången lampan tända för mig så tro mig, jag fyller på oljan i stort sett hela tiden.

Fortfarande nyfiken på när lampan ska tändas.