Olja? - Statoils Delsyntetiska bra?

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Que? Fel fel fel fel..
ja inte vet ja men det testet som de nämdes i nån tidning för ett tag sen så va de så iaf.. testet i helhet fanns dock bara på nätet har ja för mig o då vann mobile1 oljan..

oljor kan väl diskuteras i evighet..

alla crossar ja haft 2t o4t o skotrarna har iaf funkat bra med den oljan..

REVare: så sa min polare med: hur kan statoil vara bäst undra han o läste teste igen o såg att han läst fel..
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
REVare: så sa min polare med: hur kan statoil vara bäst undra han o läste teste igen o såg att han läst fel..
Jamen va f**n sitter ju med tidningen i handen och läser innantill (jag är hyffsat läskunnig) Statoil vann med 39,3 cec viktad total summa och mobil blev sist med 36,0. Din dyslektiska polare får ta lite mer hjälp med läsningen i fortsättningen.....
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Jamen va f**n sitter ju med tidningen i handen och läser innantill (jag är hyffsat läskunnig) Statoil vann med 39,3 cec viktad total summa och mobil blev sist med 36,0. Din dyslektiska polare får ta lite mer hjälp med läsningen i fortsättningen.....
slagit dig att vi kan mena olika test trots allt eftersom testen har olika "vinnare"? Du som är så duktig då på o läsa, kanske du kan lära honom?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
slagit dig att vi kan mena olika test trots allt eftersom testen har olika "vinnare"? Du som är så duktig då på o läsa, kanske du kan lära honom?
Då kanske du kan upplysa oss andra okunniga om vilket test du menar, det skulle underlätta avsevärt.

Det enda seriösa test av 2t oljor som utförts de sista åren är de som skotertidningen gjort i samarbete med SMP, det är så vitt jag vet iaf. Då tar man liksom för givet att det är detta test man talar om.

Skulle vara intressant att få ta del av det test du hänvisar till i fall det existerar.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Skulle vara intressant att få ta del av det test du hänvisar till i fall det existerar.
ne de finns inte jag hittade på allt förstår du väl..:eek: hade jag hittat på de på nätet hade ja väl så klart länkat till de och har inte pratat med kompisen om de än för va inte så viktigt.. återkommer om ja finner de.

edit: inte färsk men iaf: http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056214155312500 öppna med adobe reader
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
ne de finns inte jag hittade på allt förstår du väl..:eek: hade jag hittat på de på nätet hade ja väl så klart länkat till de och har inte pratat med kompisen om de än för va inte så viktigt.. återkommer om ja finner de.

edit: inte färsk men iaf: http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056214155312500 öppna med adobe reader

Vilken lirare du är.....:bootyshake: ge dig nu. Detta testet är från 2002 och är väl bara användbart om man hittar olja tillverkad före 2002.

Vi andra köper olja som är någorlunda nytillverkad kollar på det test som är gjort 2007 av samma skotertidning och SMP som gjort det test som du hänvisar till.

Skulle vilja påstå att det gamla test du och din polare läst är helt värdelöst för den som ska köpa olja i dag då dom flesta oljorna som var med då inte längre finns eller är väsentligt ändrade.
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
När det gäller 2t olja finns det två egenskaper
som inte kan förenas i EN olja som är "bäst".

Man måste bestämma sig för om "bäst" är rök och sot fri motor.

Eller om det viktigaste är hur bra oljan smörjer motorn.

Helsyntetiska oljor är bäst på att minska sot och rök, men smörjer motorn sämre än
Semi/del syntetiska oljor, speciellt lagren.

Jag har aldrig läst en oljetest i en tidning om annat än renlighet,
smörjförmågan verkar tas för given, vilket den inte är!

Med andra ord, välj på att få maximal livslängd på motorn (semi syn)
eller slipp rengöra avgasventilerna och slit istället ut vev/ram lagren i förtid.
(lite tillspetsat, men det är sant)

//
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Varför skulle en helsyntetisk olja inte kunna smörja lika bra som en mineral eller delsyntet?

Smörjning av lager där du har rullande kontakter eller som i cylindern där du har glidande kontakter så är det först då belastningen blir för stor på grund av för högt tryck eller hög temperatur gör att oljefilmen brister och du får metall metall kontakt. Du får då nötning som till slut leder till haveri. I dagens oljor används additiv packet med olika beståndsdelar som har till uppgift att då oljefilmen brister fortsätta ge ett skydd mot nötning mellan metall kontakterna.

Finns 2 bra trådar på sporthoj forumet som ganska grundläggande går igenom oljor.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251&highlight=oljor

Då så saken är alltså den att att det finns olika producenter av bas olja. Det finns däremot inte så många olika företag som tillverkar addetiver. Vilket gör att det i själva verket inte är så stor skillnad mellan olika tillverkare.
Visst finns massor av forskning som säger att olja A är 3% effektivare än olja B och ger 1% längre livslängd osv. All denna forskning är väldigt applikations fokuserad. Och där tillverkaren för olja A gör tester som är kanske lite specialiserade för att visa att just deras olja är bäst.

Men så klart en mobil1 säljare kommer säga att hans olja är den bästa och så klart är den mycket mycket bättre än dom billigare konkurenterna. Och faktum är att vi vill tro att betalar man mer så får man något bättre. Så är inte alltid fallet.

Dessa tester ni har läst finns dom på internet?
Hur har dom gjort testerna?
Vad är det dom utförligt har testat på dom olika oljorna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Enligt min egena tester baserade på skruvning i motorer som gått olika länge på olika oljer så har jag 2 st vinnare eftr mina 20 års 2 takts skruvande och alltid vässat.
Dessa tester eller full koll jag haft på vissa oljer har utspelat sig under minst 10 år,, så jag kan verkligen stå för vad jag skriver,,,Inge korta tidnings tester detta här !!

Som vinnare står Aspen helsyntet..

Fördel sotar inte ner ett skit + att lagren i veven går garanterat rostfritt och ryker ytterst lite. Fördel nr 2.. den kan köras även i farfars skoter utan att kocksa sota ner trots låga varv!! Jag kör den sedan många år i rotax 277 sotar inte ens ner den trots att jag sänkt varvet opå den hutlöst,,,,,
Jag kör den även i en 19000varvs 30cc rc bil 98 okt tokvässad av mig såklart.. Org varvtal bara 14000v men den tycks hålla trots dubbla effekten och tokvarv,,,??? Imponerad 'är jag!!

Jag har jagat en helsyntet som inte suger ner vatten i lagren när den står stilla helst längre perioder. (var inte lätt) . Där är problemet med många helsyntetare. Smörjer lagren gör en helsyntetare lika bra som en mineral. Men kan dra dit vatten,, eller rättare sagt tränga undan vatten in till olämpliga ställen när dom stängs av.. Blöt gås effekt :) (inte alla) Mitt skräckexempel i rost tillverkning i veven är arcitcats helsyntetolja, Do not kör den!!..

Det finns säkert fler helcyntetiska oljer som har bra rostskydd,,,men att själv komma fram till fler än den jag äntligen lyckats få fram tar tid och är svårt,

Spiken för att Aspen skulle vara tokbra slog jag nyss in när jag rev en skotermotor som gått 700mil på denna olja. Jag har aldrig sett något liknade i fräschhet och lite sot o slitage ....Fanns inte en färgskillnad runt kolvringar, ens, såg ut som ny kolv,,Endast i mitten kolvtopp som var en aning sotig!!
Inte ett rostangrepp på vevaxeln,, Eller behov av byte lager,,,,

Som god 2a står staoils delsyntetiska 2 way,,,,Ryker dock skapligt...och luktar apa

Men väldigt impad av den.
Jag har koll på 2 st moppar ..En som är hyffsat trimmad 50cc som nu gått snart 2000 mil,,,UTan att byte av ringar ens!! Den gör 80kmt och varvar över 8000v hela tiden...
Men ännu märkligare ,,,En moppe till som går hårt trimmad 70cc cylle och gud vet varvtalet??? Gör över 100kmt Har nu gått över 3000+mil på detta viset???? Och det är en ungdom som kör den!! Kolven togs till slut ur för byte pga man tyckte det kunde vara dax he he,, Såg fortfarande stenfin ut!! ??? Otroligt sa jag,,,,
Även kompisaren körde statoil på sin tc i fjol.

När vi nu rev för trimmning var min tokrostig hela veven medans kompisarens såg ut som ny... Skillnaden var endast statoil vs Arciticat helcyntet på min tc
Men vi kommer nu båda köra Aspen helcyntet nu sedan vi såg den motor jag tog isär..... Man vill ju ha fördelarna av full syntet .

Min tc 1000 har tidigare gått på arciticat helsyntet och jag har inte sett så mycket rost på vevlager och vevstakar + vevhalvor i hela mitt liv,,,,No more den oljan.

Jag har blider på motorn som gått 700mil som jag ska lägga in senare får ni se själva... Gick inte nu har uppnått kvoten he he😢


Jo just Som god 3a kommer yamalubes delsyntet,, Den kan vara lika bra som statoil,,,där vet jag inte vem som slår vem???
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Läs denna tråd, med länkar.


......OK i got your intrest.
Please read the whole repport, you will know alot more about two stroke oil afterwards.

http://www.yamaha-motor.co.jp/global...5/pdf/0008.pdf

I have posted this link in other forums, but I think its such a good find that I want to offer the knowlege to all. (for free)

Real wordexperience related to the conclusions from the above study:

http://www.dootalk.com/forums/index....ng+failure+oil post #4

Draw your own conclusions, I have....
Using BRP semi now.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Skotte dina länkar funkar inte ! Jag tänker köra polaris ves gold i min nya RR, har funderat en bra stund vad jag skall ta. Men vad jag har förstått så är iso:FC och JASO: L EGC eller L EGD bra att söka efter på sin oljeburk iaf. Samt så smörjer helsyntet cylinderväggar och renar avgasportarna bra, men det vore bra att hälla 3% mineral eller semisyntet 2-t olja i dom sista 5 litrarna i tanken innan sommarförvaring ? p.g.a att det kan rosta på vevlager etc.. kör gärna en runda med skotern så den blir varm med extra olja i tanken innan ni ställer undan den anväd EJ helsyntet till sommarkonservering. Rätta mig om jag har fel, men sådär har jag förstått det hela ? Btw: Kommer även använda motul snowscooter semi syntet att blanda i tanken under inkörning. p.g.a att dom inte rekkomenderar helsyntet till inkörning heller. Fan man blir tokig av all olika fakta överallt :nuts:
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Tack predator för korrigeringen av min länk.


Mer läsning i ämnet, och en länk om JASO standarder.

Saxat från:

http://backcountryrebels.com/showthread.php?t=875&page=2


I don´t think the oil issue is a matter of
cheap VS expensive oil.

As I see it, it is a matter of wich oil give the better lubricity,
i.e how well does the oil lubricate my two stroke engine.
(full syn in a 4 stroke is a TOTALLY different thing, full syn rules.)

There are some hard to ignore info indicating that the full syn 2t oils
are not neccecarraly the best at lubrication.
Low on exhaust smoke and carbon build up, yes,
but lubricity, no.

If you have the energy to do so, read this:
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/2T_EV0412.pdf

Look at the table on page 5, the lubricity demands are the same
for all the oil grades, demands on lubricity does NOT increase
with the higher standards.

As you can se, there are no higher demands for lubricity as the
specifications get higher, only the smoke and carbon build up
must be reduced.

My choise of oil is very rational, no brand feelings involved.
I want a semi syn, I want to know that it is a quality semi syn oil,
I don´t want to pay to much.

There is no risk involved in choosing the BRP e-tech oil,
(or A-C/Polaris/Yamaha oils.)
in Sweden the BRP oil is sold at a good price, simple choise.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det där med hel eller delsyntet är en knivig fråga redan på definitionsstadiet. Vad menar man egentligen på helsyntet på en 2t olja?

Många sk. helsyntetiska 2t är esterbaserade, vilket gör att det får helt skillda egenskaper jämfört med om de är baserade på PAO. Estrar har oftast mycket bra lubricitet. vissa Statoil 2t oljor är esterbaserade.

Ska man sen definera delsyntetisk... för en bilolja så kan delsyntetisk/semisyntetisk innebära vad som helst från att man har en mineralolja (grp I) med en skvätt PAO/grpIII till att det är en ren grupp III produkt. I vissa länder, tex. tyskland har man lagstiftning vilka biloljor som får kallas helsyntetiska men nått sånt tror jag inte finns på 2t sidan.

Traditionella gammeldagsa 2t oljor innehåller ofta rätt mycket brigthstock, vilken är en mycket tjock högsvavlig olja som innehåller mycket som ger bra lubricitet. Nackdelen är att brigthstock brinner dåligt och innehåller aska så de bidrar till att ryka och sota igen motorn.

Moderna oljor innehåller inte brigthstock, de innehåller oftast en eller flera basoljor, PIB för att förbränna oljan fullständigt, additiv för att öka lubriciteten, sen justerar man tjockleken med ett lösningsmedel till lagom nivå.

Kan i alla fall avsluta med att alla statoils 2t oljor är riktigt bra.