Olja? - Statoils Delsyntetiska bra?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Tjena

Har sökt och hittade inget om denna..

Statoils Delsyntetiska 2-takt för landbaserade fordon tror jag den heter..

Om det är något att köra på? :)

Annars blir det att fortsätta köra på Torco!

// Marcus
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Olja?

Denna du menar??
""Delsyntetisk 2-taktsolja med mycket låg rökutveckling. Rekommenderas till hårt belastade 2-taktsmotorer. Används i alla landbaserade luft- och vätskekylda 2-taktsmotorer i t ex motorcyklar, mopeder, motorsågar, snöskotrar m m. Ej lämplig till utombordsmotorer.
ISO EGD, API TC, JASO FC, Rotax 253
Snowmobile test, HVA 346/232/372""
http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/LubProducts/2-tway_low_smoke


Finns ju andra också....om du ska köpa från Statoil. Som är del/hel för skotrar.
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Lubricants&state=Lubricants_dynamic&viewid=1917659
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Olja?

För någon månad sen hade en konkurrerande skotertidning ett test av skoteroljor, har faktiskt för mig att någon av statoils oljor vann testet men är inte säker om det är oljan som du menar eller lite
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Olja?

Det är 2-TWay Low Smoke oljan jag menar!

Tror ni den funkar? :)

Tacksam för svaren! :rolleyes:

// Marcus
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Olja?

Jaa, den lär fungera..

"Rekommenderas till hårt belastade 2-taktsmotorer." "Används i alla landbaserade luft- och vätskekylda 2-taktsmotorer i t ex motorcyklar, mopeder, motorsågar, snöskotrar."

Sen om den är bra jämfört med andra oljor vet jag inte. Men fungera gör den garanterat.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Olja?

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara nån skillnad på oljan till en utombordsmotor kontra skoterolja? Att skoteroljan kanske tål kylan bättre är väl en sak, men varför skulle då inte t.ex. ovanstående skoterolja inte gå använda till en båtmotor?
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sv: Olja?

"men varför skulle då inte t.ex. ovanstående skoterolja inte gå använda till en båtmotor?"

Därför att en båtmotor måste ha en olja som inte lämnar några rester efter sig.
Dessa rester kan orsaka "loppa" på stiftet, kan vara katastrofalt i en båt i hög sjö.

En landbaseratd 2t motor körs inte på samma jämna gaspådrag som en båtmotor, därför kommer inte tex en skoter att få loppa på stiftet.

Det som gör att det blir oförbrända rester av en 2t olja, är tillsatser av metall salter.
Dessa tillsatser skyddar mot metal/metall kontakt vid extrema belsatningar.
En båtmotor har inte så höga belsatningar att dessa tillsatser är nödvändiga.
Om man däremot kör en kross eller skoter motor på båt olja, då kan man få onormalt slitage eller t.o.m haveri.

Tex står det i ski doo instr bok att man INTE får köra på TWC3 olja = den bästa outboard oljan.

Outboard olja saknar förutom metallsalter de tjockaste mineralbeståndsdelarna, som behövs för att smörja lager vid riktigt höga varvtal. (båtmotor max rpm ca 5500/6000 rpm)
Å andra sidan får oljan inte heller innehålla polybuten (används i många helsyntetiska
oljor) med hög viskositet, det orsakar höga lagertemperaturer med onormal förslitning som följd.

//
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: Olja?

eller enklare uttryckt
om man kör skoterolja i en båtmotor går den dåligt på låga varv ,för att oljan förbränns inte
om man kör utb olja i en skoter får man motorskador ,pga att oljan brinner upp innan den har smörjt klart
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Olja?

Denna olja skall jag köpa istället:

2-TWay Snowmobile

Kostade ungefär 3 kr / litern mer när jag köper in 10 liters dunkar, så lika bra att köpa riktigt skoterolja! :)

Tack för era svar!
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sv: Olja?

"2-TWay Snowmobile"

Körde på denna olja förra säsongen.
Ryker o luktar som f.n men den gör med säkerhet ett mycket bra jobb med att smörja motorn.

//
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Olja?

eller enklare uttryckt
om man kör skoterolja i en båtmotor går den dåligt på låga varv ,för att oljan förbränns inte
om man kör utb olja i en skoter får man motorskador ,pga att oljan brinner upp innan den har smörjt klart
Eller också kör man med Bluemarbleoil som är en utmärkt olja för både och....:ciao:
Sorry, kan inte hålla mig borta från en "olje" tråd utan att pusha lite för denna exelenta olja :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Sv: Olja?

Hehe, den kanske är bra men jag tror det blir 2T-Way Snowmobile för mig! :)

Själv tycker jag att 2-takt luktar gott, så lukten är inget problem! :rolleyes:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Olja?

"men varför skulle då inte t.ex. ovanstående skoterolja inte gå använda till en båtmotor?"

Därför att en båtmotor måste ha en olja som inte lämnar några rester efter sig.
Dessa rester kan orsaka "loppa" på stiftet, kan vara katastrofalt i en båt i hög sjö.

En landbaseratd 2t motor körs inte på samma jämna gaspådrag som en båtmotor, därför kommer inte tex en skoter att få loppa på stiftet.

Det som gör att det blir oförbrända rester av en 2t olja, är tillsatser av metall salter.
Dessa tillsatser skyddar mot metal/metall kontakt vid extrema belsatningar.
En båtmotor har inte så höga belsatningar att dessa tillsatser är nödvändiga.
Om man däremot kör en kross eller skoter motor på båt olja, då kan man få onormalt slitage eller t.o.m haveri.

Tex står det i ski doo instr bok att man INTE får köra på TWC3 olja = den bästa outboard oljan.

Outboard olja saknar förutom metallsalter de tjockaste mineralbeståndsdelarna, som behövs för att smörja lager vid riktigt höga varvtal. (båtmotor max rpm ca 5500/6000 rpm)
Å andra sidan får oljan inte heller innehålla polybuten (används i många helsyntetiska
oljor) med hög viskositet, det orsakar höga lagertemperaturer med onormal förslitning som följd.

//

Tack för det utförliga svaret!

Kan meddela att jag kört skoterolja (gamla "Rotax Pre-Mix", "Valvoline Semi-Syntetic" samt "Polaris VES") i div. 2-takts utombordare många gånger, flera somrar utan några problem, men på havet (och på fjället) är det givetvis alltid bättre att "safe'a"!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
mobile1 vann de testet som ni pratar om..
statoils olja hade bara bäst flytförmåga i -25grader..
Så är det inte alls, varför skriver du så för....:stupid:? Det du påstår är inte mindre är en ren lögn :bootyshake:

Staoil 2T-way vann testet som utfördes av SMP och faktum är att Mobile snowmobile 2t helsyntet (145:-/L) som var representerad i testet kom sist.

Så i din värd vrider man det sämsta resulatet i ett test till det bästa.....
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag kommer att köpa in 2T-Snowmobile i 10 liters dunk, vilket går på mellan 400 - 500 kr tror jag det var, så inte så dyrt! ;)