Oktanhalt?

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
En liten nybörjarfråga, och det är vad ni alla kör på för oktan? Ska man köra på 98 jämt eller kör ni 95?:weird:

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
98 är ju jämt bäst att köra på ifall du har det lika lätt tillgängligt som 95.
Annars brukar väl 95 funka utmärkt på en standard maskin..

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Personligen anser jag att man alltid ska köra på 98 för att undvika ev problem pga kvalitet, bl a beroende på etanolinblandningen.

Sedan spelar det ingen roll om man kör på 95 då och då, det viktiga är att inte låta maskinen stå längre tid med 95 okt (5% etanol).

Lagring av dagens bränsle längre än 2 mån rekommenderas inte då de inte är stabila kvalitetsmässigt

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Kör 95 men nu börjar dcs:en blinka så nu blir de 98 för mig, ju högre oktan desto högre tålighet mot självantändning = spikning så 98 har lite säkerhet med sig också

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
jag kör 99 så man är säker =) skilljer ju så lite i pris ändå om man slår ut per tank. typ 25 kr max =) å har man inte råd med det bör man nog inte åka skoter =)

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Oki, känns som man ska försöka hålla sig till 98 då men är ju flera ställen som inte har det så lär ju få blanda rätt mycket:) Men blir ju ändå högre oktanhalt och det är väll det som är huvudsaken vad jag förstått:)

A

axelsson_vpg

Oki, känns som man ska försöka hålla sig till 98 då men är ju flera ställen som inte har det så lär ju få blanda rätt mycket:) Men blir ju ändå högre oktanhalt och det är väll det som är huvudsaken vad jag förstått:)
Är det inte så här att tändningen är inställd på 95 oktan i de flesta maskiner så det inte spelar ett dugg vilket av de du kör på? Som i min F7a tex? Lr är det faktiskt så att man bör köra 98 ändå?

(Detta är en fråga inte ett påstående haha)

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
jag har ju krysskil i min å då rekomenderas ju minst 98 oktan på över 2 grade på kilen. över 3 grader ska man ha mer oktan.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
jag visste inte innan jag heller så det är lungt ;P en liten kil som sitter på axeln dom håller fast svänghjulet. å byter man till en med förskjutning (finns olika gradantal) så flyttar man fram tändningen så den tänder lite tidigare och blir rappare och får bort bludder på låga varv fremst. tror jag skrev rätt, jag kan ha fel jag med=P