OKQ8 Sprint i motorer med avgasportar - funkar det?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Någon som kör med den oljan i moderna motorer med avgasportar?

Är en delsyntet med flampunkt på 94 grader så borde funka bra för allroundkörning (ledåkning och enklare bergsklättring) med min AC 800 -13.

Har kört OK Skoter TT på 1 litersflaskor under 25 år i alla mina Arctic och aldrig haft ett motorhaveri. Dock ingen med rörliga avgasportar. Enligt vad jag läst ska det vara samma olja som Sprint på 20 litersdunk.

Vill hitta en prisvänlig, lättillgänglig olja i stordunk med tillräckligt bra egenskaper för dels min körning och dels inte bidrar till rost under sommarförvaring...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är nog inget fel på den oljan har säkert kört 700mil med den i en mxz jag hade tidigare.
Men den är inte roligt om det är kallt ute för den blir verkligen som kall sirap...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
I riktig kyla är min 800:a tungdragen som ett as idag trots att jag endast kört med Arctic's APV olja...
Frågan är om det blir värre med Sprint-oljan.

Ingen som verkligen provat Sprint i sin Arctic 800?
 

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Har kört/kör sprint i två år i min m800 -13 och visst är den ganska tung och dra när det är väldigt kallt men ingen fara😀
Dessutom är jag mer orolig för värmen än kylan denna säsong....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har kört den i en 600sdi. Sotade raveportarna som satan dock. Fick rengöra rätt ofta
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har kört/kör sprint i två år i min m800 -13 och visst är den ganska tung och dra när det är väldigt kallt men ingen fara😀
Dessutom är jag mer orolig för värmen än kylan denna säsong....
Märkte du nåt problem med avgasventilerna?
 

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Nej inga problem med det på min. Tar dock bort och gör ren dom varje sommar, men dom har inte varit så skitiga heller.
Många i våran klubb kör oljan i 600/800 e-tec utan att få problem.