ockelbo 5000 tippar och kör fast.

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
har hört mycket gott om ockelbo 5000, om hur bra den är i djupsnö osv.

Rammlade över en nu, till "rätt" peng så jag slog till. Då jag e tvungen att spåra nytt upp till skoterleden upptäckte jag att den körde fast relativt lätt, om nu detta berodde på dålig variatorrem eller om den händelsevis kan vara för låg, vet jag ej. nu skaffade jag en ny rem, men undrar om det är lätt att höja boogien lite och hur man gör det? kanske plastskidor skulle hjälpa också?
 
Last edited:

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
Snackade med bn motor här i byn, och lite annat löst folk. plastskidor är nog första att ordna, breda som laggårdsväggar. kanske man ska valla dom mä... :)
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Gammel tråd ockelbo 5000 orginal ubåt har flytat om i bogi balarat plastskidor och flyt skarvat skid axel ner 5 cm går över allt sedan jo jag tog av variator fjadern ett halv varv lägre tillslag primär motor.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Gammel tråd ockelbo 5000 orginal ubåt har flytat om i bogi balarat plastskidor och flyt skarvat skid axel ner 5 cm går över allt sedan jo jag tog av variator fjadern ett halv varv lägre tillslag primär motor.
Du bumpar en 6 år gammal tråd för att skriva på ett sätt som är absolut omöjligt att förstå. You made my day...
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Gammel tråd ockelbo 5000 orginal ubåt har flytat om i bogi balarat plastskidor och flyt skarvat skid axel ner 5 cm går över allt sedan jo jag tog av variator fjadern ett halv varv lägre tillslag primär motor.
Det här med att flyta om saker. Är det nå nytt eller? Aldrig hört talas om, nån sorts svetsteknik? Låter ju onekligen rätt higtech =)
Balarat plastskidor, nytt märke? Bättre än slp?
Sen undrar jag hur du lyckats ett halvt varv lägre tillslag i primär motorn? Och hur ser man det? Och varför har du två motorer? Sköter sekundärmotorn värmen?

Summa sumarum: Skyll på dyslexi om du vill. Men du skrev så rackarns dåligt satt jag fan är lur på att du blunda medans du skrev och bara klickade skicka utan att kolla en gång.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Jag är 50 år nästan och det här är det sista jag skriver på forumet här de är vist så att fjortispåhoppare hava tagitöver sidan ja vad förventasig? nå nu till ämnet ockelbo 5000 går alldeles utmärkt om en endrar på en lika bra som viking eller 5900 men bogin är som en råttfäla för den moste göras på rätta sättet för annars har man ej nogra händer kvar så en ockelbo skruvkunig är moste skidorna behöver ej va breda har aktiv plast men byter nog till bredare atackvinkeln blir fel därav höjning sidaxlar=svetsning skotern går att köra på vaten även 30 cm blötsnö och 50 cm vatten fart minst 60 Km/h toppfart 90 km/h på blankis växlad till övervarvat till 100 km/h orginal.
 

Emil N

Medlem
9 jan 2012
48
0
1
Arvidsjaur
Kan inte annat än hålla med tidigare talare att det är ganska svårbegripligt det du skriver. Men skit i det då. Skulle vara intressant att få veta mer exakt vad du ändrat på i boggin?
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
jag blev chockad över språkbruket det var ett mistag jag är annonym för jag syslade primusmotor minesota snowmobils jag de är en annan historia hoppas urseten gotas för jag fick ett konstigt på hopp på annat en hoppa till på x trim nå jag har bar gort 20 ponkter ja skotern är ett sämt orginal bogin är fjädringen flytat upp bak och där balatad vilket ökar fjädertrycket provade ochså med stötdempare fjädrad men det behövdes ej blev samma resultat jag plokar ner bogi och smörjer upp lager har hvit den sen ny 88 den sista modelen fram har jag 25 pluss 25 sida ej svetsat flytat stötdepsida upp lyft annars voblar det orginal liknande.
 
E

eMe181

jag blev chockad över språkbruket det var ett mistag jag är annonym för jag syslade primusmotor minesota snowmobils jag de är en annan historia hoppas urseten gotas för jag fick ett konstigt på hopp på annat en hoppa till på x trim nå jag har bar gort 20 ponkter ja skotern är ett sämt orginal bogin är fjädringen flytat upp bak och där balatad vilket ökar fjädertrycket provade ochså med stötdempare fjädrad men det behövdes ej blev samma resultat jag plokar ner bogi och smörjer upp lager har hvit den sen ny 88 den sista modelen fram har jag 25 pluss 25 sida ej svetsat flytat stötdepsida upp lyft annars voblar det orginal liknande.
20 ponkter och sämt orginal bogin balatad

''annonym för jag syslade primusmotor minesota snowmobils jag de är en annan historia hoppas urseten gotas för jag fick ett konstigt på hopp på annat en hoppa till på x trim''

Den killen måste då fan ha sänkt ett par flaskor capten!!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man skall inte håna de som har svårt med skrivningen.

Ett konstruktivt tips är att först skriva inlägget i Word eller liknande, använd sedan rättstavningsfunktionen och redigera innan man klistrar in inlägget på forumet. Underlättar för alla. :)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Man skall inte håna de som har svårt med skrivningen.

Ett konstruktivt tips är att först skriva inlägget i Word eller liknande, använd sedan rättstavningsfunktionen och redigera innan man klistrar in inlägget på forumet. Underlättar för alla. :)
Jag sätter 100 spänn på att det är fyra fjortisar som sitter och fnissar när dom gör inlägg under seudonymen Dugoha.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag sätter 100 spänn på att det är fyra fjortisar som sitter och fnissar när dom gör inlägg under seudonymen Dugoha.
Alltså vafan har hänt med forumet?
Har alla som går årskurs 4 på lågstadiet fått för sig att gå med eller är det bara ett gäng 14åringar som tycker att dom är roliga?
Är tamefan inte ens kul att försöka tyda vad det står i deras helt meningslösa inlägg/trådar överallt.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Jag misstänker att dughoa har Finska som modersmål och därför har svårt att uttrycka sig så alla förstår.Nu får ni sluta att mobba den här karln,han kan nog mer om "gammelskotrar" än alla vi andra tillsammans...
 
Reactions: trixa

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Vad hjälper det någon om ingen fattar ett dyft av hans förklaringar? Kan nån tyda och renskriva hans inlägg så man förstår nåt? För jag blir ärligt talat totalt yr av att försöka.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
jag har nog alltid skrivit dåligt jag gorde på 90 talet så att de hade tekniska ideär i minesota dock utan rojalti men vi fick facebook så hit historik xlt och liberty kompakt block svenska utbord block ideär och fajercat motorn DKW v3 motor och jonder tygdpunt och rotax eläktrisk backväxel penta U21 direktreversibel tändning boggi pantera inspirejt och gasdämp motorcross mc fyrtakts lättvikts husaberg folan.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tror på nåt sätt att det blev rätt offtopic om än det var obegripligt. Väldigt väldigt obegripligt.
 
Reactions: trixa