Obromsad släpvagn, bra eller dåligt?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är alltid släpets registrerade totalvikt som räknas när man har B-kort. En 4P- vagn som har plats för 2 skotrar borde ligga på en totalvikt på 1000-1300. om du har en tung bil är det inte överlast utan olovlig körning = indraget körkort samt böter.
Om man har BE får man räkna vagnens vikt samt lastens vikt som jag tror du gjorde. Men jag kan ju ha missförstått dej.
Själv kör jag alltid bromsad vagn då jag ofta har mer än 1 skoter med mej å då finns inga obromsade vagnar som klara denna vikt lagligt.
Det du skriver i första stycket var ju precis som jag förklarade i mitt tidigare inlägg, för hög totalvikt=olovlig körning!
Vagnen var 1050kg bromsad förut men jag har reggat om vagnen till obromsad 750kg, denna vagn uppfyller alla krav för att regga den till 750kg obromsad, de jag fick göra var att montera av bromsarna och sätta ett rör på påskjutet så det vart stumt, inga handskbyten eller byten av däcksdimension m.m. !
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
;) jajamen
Ska nog ta mig ett utökat B dock då jag är inne på att bygga en 4 maskins vagn.
Vi är oftast 4st som åker för de mesta å skulle spara en jävla massa slantar på att slippa åka 2 bilar hela tiden !
sorry lite off topic !
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Drar upp en gammal tråd ist för att göra en ny. Funderar på att skaffa ett obromsat släp med kåpa till nästa säsong. Bredd ca 130-150 och längd 320-360 cm. Ska rymmas en 155 tums skoter + extra dunkar. Någon som har lite mer erfarenheter gällande körning med obromsat (Förutom de som redan skrivit i tråden.), fördelar/nackdelar? Vilken modell/märke ska man sikta in sig på?
OM det har någon betydelse storleksmässigt på bil kör ja en A4 Quattro.

Mvh
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Med en skoter på vagnen går det hur bra som helst att köra obromsat. Finns ingen anledning att köra bromsat då. Ett plus är att du slipper bromsar som frusit ihop...

Men!, kanske bättre att köpa släp för 2 skotrar då du kanske inte kommer att åka själv/utöknig i familj, eller är det bara transport till stugan?
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Oftast (iaf denna säsong) har jag bara haft min skoter på lillsläpet (130x270) som ja lånar av mor å far. Sen har jag både min och sambos familj som har några olika släp för 2 eller fler skotrar. Det som jag känner saknas är ett tillräckligt stort släp för transport av en skoter.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Ingen fler som har erfarenhet av obromsat? Funka de bra med en skoter eller ska man satsa på bromsat?
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Jag kör med obromsat för två skotrar och drar med vw buss. Funkar hur bra som helst.
Så länge du kör med vettiga dragbilar så är det inga problem.
Nissan micra och obromsat med en skoter på tror jag skulle kännas lite mindre bra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
bromsat tycker jag är det bästa, är skönt att det bromsar på vagnen om än du kanske har en bruttovikt på vagnen på 5-700 kg med en skoter på, det skjuter på duktigt då det är halt. känner stor skillnad när man varit utan bromsar på vagnet vårat efter att man fått justera ifrån backarna då det frusit och låser sig när man ska vända och måste skicka ut vagnen i plogkarm/dike. men bytt wire nu så nu ska det inte vara ett problem
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tycker dem flesta obromsade vagnar är klent byggda, eller om det bara är dessa Eu-vagnar.

Bromsat tycker Jag är bra, så länge dem inte fryser och klarar besiktning.....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Tycker dem flesta obromsade vagnar är klent byggda, eller om det bara är dessa Eu-vagnar.

Bromsat tycker Jag är bra, så länge dem inte fryser och klarar besiktning.....
det är för att en sån högst får ha 750 kg totalvikt. behövs inte starkare då du kanske lastar kring 500 kg om du har 750 totalvikt
 

joakim89

Medlem
16 mar 2010
44
2
8
Norrbotten
Hart kört nu 5år med obromsat. maxlast brukar ligga på 500-530kg på släpen.
Men har kört 1ton last utan problem. Visst de skjuter på lite när man ska bromsa. men man lär sig hantera de efter ett tag
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hart kört nu 5år med obromsat. maxlast brukar ligga på 500-530kg på släpen.
Men har kört 1ton last utan problem. Visst de skjuter på lite när man ska bromsa. men man lär sig hantera de efter ett tag

visst lär man sig bromsa i tid, men ibland har du inte tid att bromsa. har också kört obromsat och det skjuter på så inåt helvete på vintern då det är halkigt
 

joakim89

Medlem
16 mar 2010
44
2
8
Norrbotten
Nån som har tips på en billig släpmodell som väger lite och får lasta ca 300kg
Runt 120cm bred räcker fint då får man på dom flesta skotrar och 240-250cm lång
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vad många glömmer är att man inte per automatik får köra 80 med en obromsad släp. Tycks minnas att om den obromsade släpens totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt så är det 30 el 40 som maxhastighet.

Sen så kommer vi till det här med surrning. Vill man som jag surra både bra och rätt blir det svårare och svårare ju mindre vagnen är. Lasten ska låsas i fem riktningar, sex om man räknar neråt men där får flaket ta smällen. Att göra det kräver minst två band per skoter och då ska dom peka i rätt riktningar också. Att få till dessa vinklar vettigt blir knivigare ju mindre vagnen är. Min vagn är 380 lång och det är ungefär minimum för att spänna en 155" maskin om man vill spänna bakdelen bakåt och framdelen framåt. Korsar man banden så bandet fram går bakåt på vagnen och tvärt om så klarar man sej möjligen med några dm mindre.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vad många glömmer är att man inte per automatik får köra 80 med en obromsad släp. Tycks minnas att om den obromsade släpens totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt så är det 30 el 40 som maxhastighet.

Sen så kommer vi till det här med surrning. Vill man som jag surra både bra och rätt blir det svårare och svårare ju mindre vagnen är. Lasten ska låsas i fem riktningar, sex om man räknar neråt men där får flaket ta smällen. Att göra det kräver minst två band per skoter och då ska dom peka i rätt riktningar också. Att få till dessa vinklar vettigt blir knivigare ju mindre vagnen är. Min vagn är 380 lång och det är ungefär minimum för att spänna en 155" maskin om man vill spänna bakdelen bakåt och framdelen framåt. Korsar man banden så bandet fram går bakåt på vagnen och tvärt om så klarar man sej möjligen med några dm mindre.
Just så är det. OM SLÄPET KÖRS MED LAST. Jag håller just nu på med CE-kort och läste om detta, kom då ihåg den här tråden.

Har man ex.vis en bil med tjänstevikt 1495kg och den obromsade vagnen har totalvikten 750kg, (totalvikt=vagnens tjänstevikt + max tillåten last), så gäller 40km/h som max hastighet så snart man lastar någonting på vagnen. Spelar alltså ingen roll om det så är 10 kg frigolitskivor.
Kör man vagnen UTAN last gäller dock
80km/h.

Så med en lätt bil och en obromsad "750-vagn" skjuter många sig i foten, 40 som gäller om man ens kör en trasig kaffekopp på släpet.
- Tror nog det är många som kör olagligt utan att känna till det.