Obromsad släpvagn, bra eller dåligt?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jojo men kliver en älg upp på vägen så hjälper ju inte heller en bromsad vagn. Gå ju inte tänka så. Ja du bara jobbigt med bromsad vagn :)
Chansen att man klarar sig är större då man kan stanna på kortare sträcka...

Ja, visst finns det nackdelar, som med allt:blink1:
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
de e klart att de är några kilo i överkant men har svårt att se att polisen har viktmattorna med sig på dom vägar jag åker till åkställen, där har jag nog oddsen på min sida, ta i trä. :)
Jag resonerade så här: Eftersom jag visste att utökad B skulle komma inom ett par år så ville jag inte kosta på BE och eftersom jag inte får dra mer än 750kg på bilen med B tar jag hellre böter på 2000kr för överlast än olovlig körning=av med körkortet !
Jag har en 4p inline=310kg bromsad, så utan bromsdelarna 303kg.
Kåpan=92kg
Skotrarna 420-485kg beroende på bränslevolym.
Så ja avrundat mellan 65-130kg överlast.
;)
Det är alltid släpets registrerade totalvikt som räknas när man har B-kort. En 4P- vagn som har plats för 2 skotrar borde ligga på en totalvikt på 1000-1300. om du har en tung bil är det inte överlast utan olovlig körning = indraget körkort samt böter.
Om man har BE får man räkna vagnens vikt samt lastens vikt som jag tror du gjorde. Men jag kan ju ha missförstått dej.
Själv kör jag alltid bromsad vagn då jag ofta har mer än 1 skoter med mej å då finns inga obromsade vagnar som klara denna vikt lagligt.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Har åkt på en olovlig körning med släp hade ej BE vid tillfället.Men hur som helst renderade det i åklagar böter iom att jag översteg mer än 50% än vad jag fick dra med mitt B.Fick lämna vagn o skotrar på plats.
Lägg till överlast+olovlig körning och polisen tar ditt kort på plats.
Mitt ärende slutade med 1500kr i böter.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det brukar ju räcka med böter första gången men blir man tagen fler gånger så ryker ju kortet garanterat. I detta fall är det ju bättre med "bara" överlast. Alltså en liten släpvagn med för mycket vikt.
Att köra en obromsad vagn är ju som att köra en bil med odubbade vinterdäck. Funkar skitbra när man behöver bromsa på isiga vintervägar
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Kör du obromsad bil oxå? Tänkte för det spelar ju ingen roll om olyckan ändå är framme om man har bromsar eller ej...

Finns ju andra problem som kan uppstå, säkrare med bromsad: http://www.vk.se/725651/trafikolycka-i-umea-26

Nä men är de så för dig att varje gång en älg kliver upp på vägen så är det på exakt rätt avstånd så tack vare den bromsade vagnen så klararde du dig?

Säger bara att en obromsad vagn är inte så otroligt mycket trafikfarligare än en bromsad vagn. Har bromsat med min bil utan att vagnen har tryckt mig av vägen eller in i en Älg/Ren/Annatkräk
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kul diskussion. Jag får låna både en bromsad och en obromsad vagn. Den bromsade är ett svinstort weldumsläp med boggi. Den obromsade är ett åtm-släp, men litet.

Jag kör nästan bara med boggivagnen. Dels så ryms ingenting på lillsläpvagnen och dels finns den där lilla osäkerheten i bakhuvudet. Det där att all inbromsning hänger på bilen och vid inbromsning finns risk för att ekipaget viker sig. Så med boggivagnen brukar jag inte ha några problem med att lägga farthållaren i stabila 110-120 men med den obromsade lillvagnen vill jag ogärna köra fortare än 80.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nä men är de så för dig att varje gång en älg kliver upp på vägen så är det på exakt rätt avstånd så tack vare den bromsade vagnen så klararde du dig?
Exakt så är det! Men ärligt, varför har man bromsar på en vagn enligt din teori? För att det ska rosta ihop under sommaren så man ska ha något och göra inför varje besiktning? =)
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Jag skulle vilja se riktiga utprovade tester på detta fenomen..huruvida det spelar någon roll eller ej med bromsat/obromsat. Bara för att få det klarlagt.

Att folk har klarat att köra obromsat länge är inget bevis för att det är bra...utan det betyder bara att de inte råkat ut för någon situation ännu som har satt ekipaget på prov och där bromsat / obromsat hade kunnat göra skillnad... Så huruvida folk klarat sig eller ej har ingen relevans egentligen för rena fakta om hur det faktiskt fungerar.
Som att säga att "jag har d-vligt bra skydd på mitt hus för jag har inte haft inbrott än.. men dörren är olåst.. ;-) "
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
...och jag förutsätter att alla här kör bilar som har full poäng i euroncap ( eller hur det stavas) för det är ju dom säkraste bilarna... ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen är ju frågan vad som är säkrare. Att köra 110-120 med ett bromsat släp för att det känns så bra och säkert...eller köra 80 med ett obromsat för att man inte vill köra fortare...kommer älgen så tror jag nog att 80 med obromsat släp klarar sig bättre.

Sen är det väl självklart under exakt lika omständigheter så är det bättre med ett bromsat släp. Samtidigt ställde TS frågan om ett obromsat släp sladdar och så och på den frågan svarade jag iaf att jag + många andra har lagt många 100mil med obromsade släp utan problem.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Sen är ju frågan vad som är säkrare. Att köra 110-120 med ett bromsat släp för att det känns så bra och säkert...eller köra 80 med ett obromsat för att man inte vill köra fortare...kommer älgen så tror jag nog att 80 med obromsat släp klarar sig bättre.
Detta var enkelt, han som körde 110-120 med det bromsade släpet har ju redan hunnit passera platsen innan älgen sprang ut ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
...och han som körde 80 kom efter att den passerat...så då borde det ju vara lika säkert :D
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Detta var enkelt, han som körde 110-120 med det bromsade släpet har ju redan hunnit passera platsen innan älgen sprang ut ;)

Lindhaga, hur mycket längre stoppsträcka får du med din vagn när du kör runt med vinterdäck på sommaren? Och tänk bara på miljön med allt stoft du drar upp i onödan.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Eliminator: Vem är så dum och kör med vinterdäck på sommaren? Varför skulle man det? Har du lust att utveckla ditt inlägg för jag fattar inte vad frågeställningen syftar till...

Sedan håller jag med Chris..många kör kanske fortare för att de har bromsat släp..men å andra sidan...Hur många, i ärlighetens namn, kör sakta bara för att de har obromsat släp på? ;-) Tror nog de allra flesta kör precis som vanligt oavsett vad de häktat på där bak :) Man tänker inte risker och konsekvensanalys då man sätter sig i bilen direkt.. ;-)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tror det är sjukt många som kör vinterdäck på släpet även på sommaren. Av ren lathet till största del sen använder en.del sin vagn 3-4 gånger och chansar de gångerna att länsman inte dyker upp. Har själv kommit på mig i augusti ibland att jag har vinterdäck på släpet. Har dessutom vinterdäck på båda mina båtvagnar som används två gånger per säsong.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Lindhaga, hur mycket längre stoppsträcka får du med din vagn när du kör runt med vinterdäck på sommaren? Och tänk bara på miljön med allt stoft du drar upp i onödan.
Vem är det som forummuppar nu då?

Minns ju när vi stod och bytte från sommardäck till vinterdäck i januari på din vagn, vet inte vad som är värst, kör nån gång med sommardäck på vinter eller nån gång med vinterdäck på sommaren?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vem är det som forummuppar nu då?

Minns ju när vi stod och bytte från sommardäck till vinterdäck i januari på din vagn, vet inte vad som är värst, kör nån gång med sommardäck på vinter eller nån gång med vinterdäck på sommaren?
Jag har lärt mig forummuppa av mästaren själv :)

Huvudsaken man inte har samma typ av däck på vagn som bil (eller hur det nu var) så är det lugnt!