Nytro x-ride, kan de va nåt?

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Det är fler än en som har trott att en original Nytro är bra.
Varför köper då Yamaha Arctic cat chassien?
Till och med Yamaha har insett att dom inte kan bygga ett bra chassie.

Men åter igen så hatar jag Nytron.
@Rundvikaren Motorn håller flera gånger längre än vilken tvåtaktare som helst, det håller jag med om.
Men som jag har sagt tidigare: En lastbilsmotor håller minst 20 gånger längre!
Är det då roligt att ta ut den i skogen och klättra?
Varför ska man ta ut något med lastbilsmotor i skogen och klättra?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Varför ska man ta ut något med lastbilsmotor i skogen och klättra?
Precis vad jag menade!
Vikterna på transportstyrelsens hemsida kan du ta med en nypa salt.
Nytron är bra på flera saker men det är ingen lössnömaskin oavsett vad Yamahamaffian säger.
Dom håller mycket bra och går fint på led.
Hyfsat låg bränsleförbrukning.

Vad vill du ha ut av en skoter? Var kör du mest?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jämför du på allvar nytromotorn med en lastbilsmotor?

Jag är främst ute efter att slippa fundera över när jag måste fetta om veven, byta kolvar osv. Sen om det inte är den optimala lössnömaskinen är inte hela världen, jag är inte den som behöver ha den värsta maskinen i gänget, jag har mkt hellre en skoter jag Trivs med och kan lita på än att jag tar mej lite högre uppför en backe.
Om nytron är tungkörd så får jag väl gymma lite mer och lära mej hur den ska köras..
Förra sommaren gick jag över till 4T på endurohoj och kommer aldrig gå tillbaka till 2T vad gäller cross eller enduro iaf.
 
Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hurdan typ av körning är du mest ute efter? mest.led?eller mest.ospårat? eller 50/50? antar att du ska köra mest ospårat, iomed att du ska ha en 153"...vill du köra led, kanske en ttx är ett bättre val?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Det är nog mest grusgropar, myrar, kraftledningar osv, 60/40 ospårat/led. Lederna häromkring är inget att föredra då dom är ruskigt dåliga och konstigt dragna i vissa fall.

Kan inte tänka mej att x-rides fjädring är så dålig heller då det är fox float :p
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, tror att du ska tänka om lite där om x-ride, du verkar gilla å köra på öppna ställen, samt rätt mkt.led, då tror jag du ska ta en ttx.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Ok, tror att du ska tänka om lite där om x-ride, du verkar gilla å köra på öppna ställen, samt rätt mkt.led, då tror jag du ska ta en ttx.
+1, kör på en TTX, tror inte du blir besviken. tror en längre maskin än 144" blir lite "overkill" för din körning. du tar dig fram tillräckligt bra med en 144 och får betydligt bättre fjädring med öhlins :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Dels har du kortare matta/boggie=roligare å leka&hoppa i grusgropar.
Myrar/kraftledningar går å hålla hög fart på, så behövs inte nå hyffsat lång maskin med.
40%led(rätt mkt.av din körning)=307cm=roligt, det tråkiga/jobbiga ökar med längden&ttx.en är inte så jäkla lång å mer ledvänlig kamhöjd.
Samt det bästa, öhlin dämpare på front tung maskin, sväljer gropar/gupp jäkligt bra:bigsmile:
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Bästa affären du gör i detta fallet tro jag är att köpa min rtx 2012 för 80.000 sedan kostar du på den 10 till (90.000) och förlänger den till 144" (som xtx och ttx) billigare än både ttx och xtx fast men ännu vassare fjädring.
 

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
Mina sista skotrar har varit (i fallande ordning) M800, Pro Rmk, Swb Assault, Iq 600, och Formula dlx 700.
Den enda som Nytron är jämförbar med är Formulan.

-
Styret går framifrån och bakåt istället för nerifrån och upp.
Inget driv i mattan (162")
Sjunker som en sten.
I princip omöjlig att skråa med.

+
Hygglig motor.
Rätt ok på myrar och öppna ytor.
Har man turbo så blir det ännu roligare! :)

Då hör det kanske till saken att jag HATAR Nytron av hela mitt hjärta.
Jag blir rent upprörd bara av tanken på att folk betalar pengar för dom.

Dessutom har jag för dålig kondis och körskicklighet för att köra en dålig skoter. :)
hur mycket väger du? för jag har då inga problem att skråa med min x-ride..... branta fjällsidor som krångliga skogsbackar.
 

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
Allting är relativt.
Men en Nytro Mtx kan inte ens jämföras med övriga märkens mountainmaskiner.
Jag bjuder gärna dom Nytroägare som inte tror mig på en provtur.
nytro ligger ju i 600 klass? inte sant? när min var orginal kom jag längre uppför backarna än vad brorsan gjorde med sin pro rmk 600-13.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nytron är ingen dålig maskin, givet att man vet sina eller maskinens begränsningar.
Men för guds skull-gå på en tt-x om du kan!!
Att jämföra den med en Nytro som inte har Öhlinarna går inte, det är två heeeeelt olika världar!!

Så, med det sagt:
Jag har två maskiner-Nytron tänkte jag sälja när jag köpte Polarisen. Nu har det av lite olika anledningar inte blivit så, utan jag har fortsatt att plöja ner tid och pengar i den...största orsaken till att den är kvar är mest att jag inte varit tvungen.
Ja, det finns vettigare placeringar för dom pengarna än att ha dom i en skoter jag uppskattningsvis kör fem-tio dagar/år, men varje gång jag bestämmer mig att sälja så åker jag ut en sväng...och den är helt enkelt förbannat kul mellan varven!

Sedan ska jag inte sticka under stol med att den helt enkelt är hemsk att skråköra jämfört med Polarisen-man ska helst ha lite ytor med den, inte kasta sig ner i raviner-även om det går.

Jämfört med Polarisen är den groteskt tungkörd där det är trång och teknisk körning, och jämfört med Yamahan så saknar Polarisen motor, så är det bara.

Om du gillar ledkörning och myrkörning kommer du att bli kalasnöjd med en tt-x, köp en sån! :)
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
X-ride är en mtx/m-ride med kortare matta. En xtx/ttx är således bättre på led än en x-ride som även den fungerar hyfsat i lugnare tempo. Många verkar tro att en x-ride är någon crossover då det egentligen bara är en lite kortare mtx med justerbar styrhöjare. Kanske skiljer på dämparna men jag tvivlar.