Nytro x-ride, kan de va nåt?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Som vilken annan motor som helst då.
Är du blind, döv och icke läskunnig? Är väl bara att kolla runt här på forumet så ser man 2t haverier överallt, tex polaris 800 på dom nya, kjolen pajjar, ringer det nån klocka? ski-doo... behöver man säga annat än - fetta veven dagligen. listan kan göras lång. Har du sett nån tråd, eller ens hört om en nytro-motor som havererat, bara sådär? dom haveriet jag läst om är på överladdade motorer där nån varit o pillat själv, eller fått problem med laddtrycksstyrningen...
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Har du ätit surkål eller. Jag kan då bara säga att efter lite modifiering med bättre matta å smalare framvagn med capro mtx skidor så är det nog den bästa skotern hitills. Och den mest slitstarka motorn som finns. svår att ta död på. känner en som har kört 2500 mil med nytron varav 500 med turbo och har inte haft nå som helst problem med motorn. däremot börjar chassiet ge upp.
Med dom pengarna man lägger på en nytro för att få den körbar så kan man likagärna köpa en färdig 2t.

Det börjar med att man köper en ny skoter för ca 120k, kör med polarna en dag sen så måste man montera turbo, byta matta, framvagn, skidor, köpa gymkort och då har men heltplötsligt lagt ner 200k+ på en skoterjävel man forfarande blir mobbad för.....
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Med dom pengarna man lägger på en nytro för att få den körbar så kan man likagärna köpa en färdig 2t.

Det börjar med att man köper en ny skoter för ca 120k, kör med polarna en dag sen så måste man montera turbo, byta matta, framvagn, skidor, köpa gymkort och då har men heltplötsligt lagt ner 200k+ på en skoterjävel man forfarande blir mobbad för.....
folk får mobba mig bäst dom vill (och kompisarna ger mig en hel del "peakar" på skojj) men är det relevant vad andra tycker? Jag vet att jag har en maskin som går typ dubbelt så bra som deras och som jag är helvetes nöjd med... Och när man blåser förbi dom på rullen o allt dom hör är 4-taktsvrål så är de väldigt få som försöker mobba mig för att min maskin väger 20kg mer än deras :) och ang pengarna - det är inget problem, hobbyn får kosta! Jag bränner gärna 150k på en maskin som är tillräckligt rolig och bekymmerlös :) Men har man inte råd med det kan det finnas roligare maskiner än en originalnytro i samma prisklass som den, det tänker jag absolut inte argumentera emot, men jag tror inte de finns någon 2t-maskin alls som kommer i närheten av att vara lika driftsäker...?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Med dom pengarna man lägger på en nytro för att få den körbar så kan man likagärna köpa en färdig 2t.

Det börjar med att man köper en ny skoter för ca 120k, kör med polarna en dag sen så måste man montera turbo, byta matta, framvagn, skidor, köpa gymkort och då har men heltplötsligt lagt ner 200k+ på en skoterjävel man forfarande blir mobbad för.....
...å ändå inser man efter ett tag att den är tung & jävligt bångstyrig, hur många som haft typ en nytro köper en 4-T igen när det blir skoterbyte? dom som jag vet kört 4-T tidigare(vare sig det är yamma/Arctic/polaris/ski-doo)köper smidig 2-T nästa gång(om man nu inte enbart kör touring/drar kälke), vad beror det på?(har absolut inget emot 4-T teknik, men finns idag ingen rolig 4-T, kanske kommer i framtiden?)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Med dom pengarna man lägger på en nytro för att få den körbar så kan man likagärna köpa en färdig 2t.
För samma peng som en Nytro kan du få en 2-taktare som är färdig för renovering
efter några mil....

Jag försvarar inte nytrons vikt , tycker också den är för tung MEN jag förstår folk
som vill slippa fetta om veven eller renovera motorn efter 50-200 mil .
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Åhejbara, ilskna yamma förare som tar åt sig stenhårt och börjar hetsa, ovanligt?
Du skrev att motorerna håller när dem servas.
Vad är skillnaden mot en två takt som servas som den ska då?
Servas 2taktarna så håller tamefan dem också, visst det är lite oftare och mer att göra, men dem håller ju ändå om man sköter dem.
Fortsätt i märkes tråden efter detta inlägg
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
...å ändå inser man efter ett tag att den är tung & jävligt bångstyrig, hur många som haft typ en nytro köper en 4-T igen när det blir skoterbyte? dom som jag vet kört 4-T tidigare(vare sig det är yamma/Arctic/polaris/ski-doo)köper smidig 2-T nästa gång(om man nu inte enbart kör touring/drar kälke), vad beror det på?(har absolut inget emot 4-T teknik, men finns idag ingen rolig 4-T, kanske kommer i framtiden?)
Fast de beror väl mest på att dom flesta som kör skoter oftast bara blir sugen på att prova något nytt/annat? och det finns ju ingen annan 4-t maskin som kan komma i närheten av nytron, kanske ski-doos 1200 förlängd till typ renegade lr liknande och med turbo, ja har ingen aning, aldrig testat en sån...

Svårast mobbad blir väl den som köpt en skoter för 140 papp som håller någon vecka
mellan kolv/rem-haverierna.
+1. Fast då är det helt plötsligt taskigt att mobbas? ;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
och det finns ju ingen annan 4-t maskin som kan komma i närheten av nytron, kanske ski-doos 1200 förlängd till typ renegade lr liknande och med turbo, ja har ingen aning, aldrig testat en sån... ;)
Nog måste väl Arctics 1100T vara en bättre maskin? eller en yamma-cat viper?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Åhejbara, ilskna yamma förare som tar åt sig stenhårt och börjar hetsa, ovanligt?
Du skrev att motorerna håller när dem servas.
Vad är skillnaden mot en två takt som servas som den ska då?
Servas 2taktarna så håller tamefan dem också, visst det är lite oftare och mer att göra, men dem håller ju ändå om man sköter dem.
Fortsätt i märkes tråden efter detta inlägg
Jag ser inte kolv/cylinder-byte som service, utan som reparation, det är väl skillnaden kanske. Vet du har nån Polaris 800 som har gått 3000 mil orörd?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
och ja iofs, nu finns ju yamma-caten, den lär nog konkurrera kraftigt med nytron.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Jag ser inte kolv/cylinder-byte som service, utan som reparation, det är väl skillnaden kanske. Vet du har nån Polaris 800 som har gått 3000 mil orörd?
Min polare kör en pro 800 11/12 (inte helt säker) som har gått ca 1700mil inom renskötseln och den har det aldrig varit nått tjorv med(enda servicen var 50mila)


Edit: On-topic tänk på att nytron bara har 28 liters tank.....
 
Last edited:

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Trist att det ska börja munhuggas när man ber om råd!!
För övrigt tror jag att dom som flamear Nytro antingen bryr sej för mkt om vad andra tycker eller inte är beredda att ta i lite ;)

Åter till topic: varför är x-ride nästan 50kg lättare än övriga Nytromodeller? Jag har kollat upp alla regnr jag hittat på blocket och x-ride ligger på 278kg tjänstevikt och övriga ligger runt 329-330kg tjänstevikt.
En sak är säker, köper jag en nytro så köper jag en x-ride :D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Har du ätit surkål eller. Jag kan då bara säga att efter lite modifiering med bättre matta å smalare framvagn med capro mtx skidor så är det nog den bästa skotern hitills. Och den mest slitstarka motorn som finns. svår att ta död på. känner en som har kört 2500 mil med nytron varav 500 med turbo och har inte haft nå som helst problem med motorn. däremot börjar chassiet ge upp.
<- Har lyckats med det omöjliga, att skråköra med en nytro :)
Inget driv i mattan, men snälla lilla... vad har det med chassiet att göra? Byt matta då.
Sjunker som en sten? jämfört med? Jag tror det beror på föraren som du säger.
Styrstångens lutning stämmer, den är lite underlig, men med en relocator så kan man vänja sig :)

Hygglig motor är en underdrift, den är ju underbar, de är ju i princip omöjligt att döda en nytro motor! Och dom krånglar aldrig!
Allting är relativt.
Men en Nytro Mtx kan inte ens jämföras med övriga märkens mountainmaskiner.
Jag bjuder gärna dom Nytroägare som inte tror mig på en provtur.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
: varför är x-ride nästan 50kg lättare än övriga Nytromodeller? Jag har kollat upp alla regnr jag hittat på blocket och x-ride ligger på 278kg tjänstevikt och övriga ligger runt 329-330kg tjänstevikt.
En sak är säker, köper jag en nytro så köper jag en x-ride :D
Kolla upp en annan x-ride.s reg.nr, det stämmer inte...
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jag har kollat upp ett flertal regnr på X-ride, samma siffror på alla..
Tror du mej inte så äre bara kolla annonserna på X-ride och slå upp regnumren :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är fler än en som har trott att en original Nytro är bra.
Varför köper då Yamaha Arctic cat chassien?
Till och med Yamaha har insett att dom inte kan bygga ett bra chassie.

Men åter igen så hatar jag Nytron.
@Rundvikaren Motorn håller flera gånger längre än vilken tvåtaktare som helst, det håller jag med om.
Men som jag har sagt tidigare: En lastbilsmotor håller minst 20 gånger längre!
Är det då roligt att ta ut den i skogen och klättra?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Tror en 307cm lång väger torr kring 250kg? så den bör ju vara, (iomed den längre boggien&mattan)kring 255-260kg torr, dom du sett väger 329-330kg stämmer inte, tunga är dom, men inte riktigt så tunga(tror tjänste vikten på transportstyrelsen inkluderar nå extra, typ 40kg., sett att det varit vikt påslag på helt andra maskiner åxå när man kollat upp dom där.)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
En XTX väger 274kg fulltankad och körklar. en X-ride borde vara nära det?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Saxat direkt från Transportstyrelsen:
Tjänstevikt terrängmotorfordon
Tjänstevikten för ett terrängmotorfordon är:

den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet
verktyg som hör till fordonet
bränsle, smörjolja och vatten.
För en tung terrängvagn räknas även vikten av föraren och reservhjul med.