Nytro MTX 2011 vad tror ni om den?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
TjA!

Jag undrar hurpass mjuka org foxfloat dämparna är på en nytro mtx -2011 ? pallar dom för gupp efter ledn lr ? nu menar jag max sånna gupp som får skotern att lätt typ 40-50cm från backen !
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
TjA!

Jag undrar hurpass mjuka org foxfloat dämparna är på en nytro mtx -2011 ? pallar dom för gupp efter ledn lr ? nu menar jag max sånna gupp som får skotern att lätt typ 40-50cm från backen !
Dom äter gupp hur bra som hellst!
De som är bäst i världen i skotercross kör juh med Fox Float 2or, dock EVoL modellen men evol modellen är Overkill för en vanlig Svensson :D
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
mjo men jag tänlte eftersom nytro mtx är en lössnö maskin så kanske dämparna har en mjuk kalibrering ?
Pumpa i mer luft då? ;)

jag väger 120+ och kör hårt, för mig bottnar dom inte vid hopp på ca 10-15m långt med landning i snö
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
men man kan väl inte ljustera kompet i dämparna på en mtx?(förrutom denbakre boggidämparn) Om pumpar i mer luft så ändas väl bara "förspänningen" ? och inte kompet
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Mig veteligt ska väl hela dämpare bli "hårdare" när man pumpar i mer luft. Det är väl en av de bästa egenskaperna med fox float dämparna, att det är enkelt att justera kompet på dem?
 
4

426H

Mig veteligt ska väl hela dämpare bli "hårdare" när man pumpar i mer luft. Det är väl en av de bästa egenskaperna med fox float dämparna, att det är enkelt att justera kompet på dem?
Kompet? Nu vet jag inte vad som sitter för dämpare i mtx, men om det inte är allra billigaste modellen av fox float så borde det gå att justera dämpningen med en liten ratt. Att pumpa i mer luft har inget med dämpningen att göra. Om du inte kan justera dämpningen samtidigt som du pumpar i mer luft så blir det som en studsboll i stället för en stötdämpare.
Precis som twister skriver, att pumpa mer luft i en foxdämpare är samma sak som att sätta i en styvare fjäder i en konventionell stötdämpare. Påverkar inte dämpningen överhuvudtaget.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Känner att jag måste ge en liten update efter en helgs skruvande!
Började i Fredags kl 17.00 och då såg den ut så här:


Lördag kl 24.00 såg den ut så här:


Blev tyvärr inget skruvade på söndagen...men nästa helg skall provstart ske! :D
Känner mig hyffsat nöjd efter 1½ dags mek när det är första stora demontering av en Nytro och första McX kittet jag monterar.
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Ja här ser vi ju att bilen inte är prioriterad.
DSC_0042.jpg

Sambon verkar gilla nytron, få se om jag får ha den ifred i vinter :blink1:
DSC_0049.jpg

Random bild.
DSC_0051.jpg

Bara det nu kommer lite snö så man får fara ut och gasa :becky: