Nytro MTX 2011 vad tror ni om den?

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag har testat den och gillar motorn och fjädringen mycket, några saker kunde ha vart bättre. Vad tror ni om den och ni som har testat den vad skulle ni vilja göra för förändringar? :hmmmm2:

Håll den här tråden ren och snygg och inge -slänga dit en turbo... utan jag vill ha en fin tråd i detta ämne tack.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Det är inga förändringar sen 2010ans modell. Enda som ändrats är färgen.

Vidamic: Förändringarna jag kan rekommendera är Mesh-Kit för att täta hålen på sidokåperna och de 2 hålen bredvid framljuset för att de inte ska komma in så mycket snö på remmen om man burkar och leker i puder.
Samt att en OFT Relocator, ändrar styrstångens vinkel till mer traditionellt samt att skotern svänger mycket snävare med OFT Relocatorn.
Sen skulle jag rekommendera en nerdrevning för den är på tok för högt drevad. *Jag föredrar en MTN maskin som har mer ork i puder än att kan gå 150+KM/h samt att remmarna håller bättre.*

Mesh kittet köpte jag för ca 850kr och är en Yamaha Usa orginal tillbehör och det kittet tätar de nämda hålen och finns hos NTC data i Arvidsjaur.
OFT Relocatorn kostar 1995kr på NTC data
Nerdrevningen tror jag kostade 2400kr (2000kr för kedjan, 400kr för drevet), måste nämligen byta till en kortare kedja vid nerdrevning.

Hoppas det hjälpte lite!
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har testat den och gillar motorn och fjädringen mycket, några saker kunde ha vart bättre. Vad tror ni om den och ni som har testat den vad skulle ni vilja göra för förändringar? :hmmmm2:

Håll den här tråden ren och snygg och inge -slänga dit en turbo... utan jag vill ha en fin tråd i detta ämne tack.
Har inte kört 11:an men det är väl ingen större skillnad mot en 10:a så det första jag skulle göra är att flytta fram styrstången och sedan dreva ner, skum original drevning på 22/40 och 70 länkskedja 19,20/40 tror jag passar bättre men då måste du även byta kedja till en 68 länkars. Då kanske man får se en yamaha nytro mtx i vinter uppe på ansätten Johnny:)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Rätt så hög drevning på en mountain maskin. Dom går rätt fort orginal ändå. Onödigt enligt mig. Bättre att dreva ner den några kuggar och på med kortare kedja så blir de bra mkt bättre acc i maskinen. Orkar mer och lär säkert bli ännu snällare på remslitaget också=)

Roligare att ha en maskin där de händer nån är man gasar i acc typ 0-130km/h än att den gör 150+km/h, ingen maskin man ligger och bombar efter lederna precis i höga farter.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Jag är grymt sugen och kommer troligtvis beställa en i dagarna.

Dock är jag lite fundersam, finns det inte någon slutburk som leder avgaserna direkt åt sidan efter den kommit fram under dynan?
Skulle gärna vilja använda utrymmet bakom för lastning...Var grymt skönt på min förra maskin när man spände fast lite ved, ryggsäck osv.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag är grymt sugen och kommer troligtvis beställa en i dagarna.

Dock är jag lite fundersam, finns det inte någon slutburk som leder avgaserna direkt åt sidan efter den kommit fram under dynan?
Skulle gärna vilja använda utrymmet bakom för lastning...Var grymt skönt på min förra maskin när man spände fast lite ved, ryggsäck osv.
Är ju inte svårare än att svetsa dit en krök på originalburken??
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag är grymt sugen och kommer troligtvis beställa en i dagarna.

Dock är jag lite fundersam, finns det inte någon slutburk som leder avgaserna direkt åt sidan efter den kommit fram under dynan?
Skulle gärna vilja använda utrymmet bakom för lastning...Var grymt skönt på min förra maskin när man spände fast lite ved, ryggsäck osv.
Kolla in yamaha gytr deras slutburt har vinklad pipa.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Tack för tipsen, det förstnämnda är aningen för svårt för mig. Jag köper hellre färdiga produkter än fixar själv =P
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
vaen: Vad tycker du om din XTX, saknar du någonsin en längre matta? Körde med 153" på min tidigare maskin och den kortare mattlängden på XTXen skrämmer mig lite.

Någon som kan förklara lite fördelar som XTX har som inte MTX har. Har inte riktigt bestämt mig än, ska åka bort en vecka och kommer fundera då över valet av maskin. Hinner inte åka och beställa idag nämligen, hade det blivit en MTX om jag hade hunnit iväg =P
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det är inga förändringar sen 2010ans modell. Enda som ändrats är färgen.

Vidamic: Förändringarna jag kan rekommendera är Mesh-Kit för att täta hålen på sidokåperna och de 2 hålen bredvid framljuset för att de inte ska komma in så mycket snö på remmen om man burkar och leker i puder.
Samt att en OFT Relocator, ändrar styrstångens vinkel till mer traditionellt samt att skotern svänger mycket snävare med OFT Relocatorn.
Sen skulle jag rekommendera en nerdrevning för den är på tok för högt drevad. *Jag föredrar en MTN maskin som har mer ork i puder än att kan gå 150+KM/h samt att remmarna håller bättre.*

Mesh kittet köpte jag för ca 850kr och är en Yamaha Usa orginal tillbehör och det kittet tätar de nämda hålen och finns hos NTC data i Arvidsjaur.
OFT Relocatorn kostar 1995kr på NTC data
Nerdrevningen tror jag kostade 2400kr (2000kr för kedjan, 400kr för drevet), måste nämligen byta till en kortare kedja vid nerdrevning.

Hoppas det hjälpte lite!
Det var delvis de punkterna jag själv blev rura på när jag körde den 2dagar i Åkersjön.
Remproblemet upplevde jag aldrig trots puderåkning i meterlös snö.
Styret är ett stort problem när man åker offpist speciellt när man burkar hoppar och leker, jag fick styret i magen flera ggr.
Sen orken uppför en brant där det är trångt, en pudermaskin skall vara stark och alltid ha svar på gasen.
Dynan upplevde jag som för mjuk och kände ofta plasten under den mot svanskotan.

Skotern är lång som ett monster men konstigt nog så känns det inte alls efter leden.

//Jonny.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Har inte kört 11:an men det är väl ingen större skillnad mot en 10:a så det första jag skulle göra är att flytta fram styrstången och sedan dreva ner, skum original drevning på 22/40 och 70 länkskedja 19,20/40 tror jag passar bättre men då måste du även byta kedja till en 68 länkars. Då kanske man får se en yamaha nytro mtx i vinter uppe på ansätten Johnny:)
Att jag skulle åka den igen i Åkersjön är nog inte helt otippat, den som läser tidningen kommer nog snart att veta :)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag är grymt sugen och kommer troligtvis beställa en i dagarna.

Dock är jag lite fundersam, finns det inte någon slutburk som leder avgaserna direkt åt sidan efter den kommit fram under dynan?
Skulle gärna vilja använda utrymmet bakom för lastning...Var grymt skönt på min förra maskin när man spände fast lite ved, ryggsäck osv.
Det finns en framtagen "standard" för detta, man köper en 45gradig vinkel och får på så sätt bort de elaka varma avgaserna. Men det skyddar tyvärr inte perfekt ändå, de "packracks" som finns att köpa har en sköld som skall skydda ännu bättre mot värmen men de är så inne bomben fula...
Jag funderar på en vinkel och på den sedan fästa ett extra skydd likt det som sitter på en moppe tex. En femma bensin och en snygg väska för spade och lavinprylar är vad jag skulle vilja ha därbak.

//Jonny.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Är ju inte svårare än att svetsa dit en krök på originalburken??
Simon, jag skall göra en liten bild på det som jag skulle vilja ha så trimmar du till en sån, det är säkert fler som vill ha den :)

//Jonny.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
vaen: Vad tycker du om din XTX, saknar du någonsin en längre matta? Körde med 153" på min tidigare maskin och den kortare mattlängden på XTXen skrämmer mig lite.

Någon som kan förklara lite fördelar som XTX har som inte MTX har. Har inte riktigt bestämt mig än, ska åka bort en vecka och kommer fundera då över valet av maskin. Hinner inte åka och beställa idag nämligen, hade det blivit en MTX om jag hade hunnit iväg =P
Visst jag skulle kunna tänka mig att ta en längre skoter nästa gång. Fast xtx:n går fint, på alla underlag! Har just satt på en 51mm challenger extreme matta som sägs ska gå riktigt fint i pudret, tror xtx:n kommer bli en ultimat crossover med den!
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Visst jag skulle kunna tänka mig att ta en längre skoter nästa gång. Fast xtx:n går fint, på alla underlag! Har just satt på en 51mm challenger extreme matta som sägs ska gå riktigt fint i pudret, tror xtx:n kommer bli en ultimat crossover med den!
Har slängt på likandan matta på min + att jag dreva ner två kugg och ser med spänning och stor förväntan fram emot snön:)