Nytro modd

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ska försöka lägga upp lite bilder på min Nytro jag moddat lite inför 2011
IMG_0004.jpg
Har monterat de nya Skinz fotstegen. Mycket bra bett med skruvdubben man skruvade in i stegen. Ska bli intressant och se hur de funkar i snön. Dom måste iallafall vara bättre än originalstegen.

IMG_0008.jpg
Skinzdynan känns bra, något högre än original, hårdare och smalare
IMG_0030.jpg

Fick göra ett nytt värmeskydd över turbon. Originalskyddet fick inte plats. Vågade inte lämna det oskyddat eftersom undersidan är av plast.
Hängde upp TCV-ventilen under dynan.
IMG_0011.jpg

Avgaspackningarna i någon sorts grafit var slut. Såg på nätet att någon gjort nya i koppar. Lånade denna idé och svarvade egna, ska bli intressant och se om dessa håller bättre
bild[1].jpg
Iceageskenorna saknade hjul, något jag tror är ett måste de få tillfällen man ska köra på led. Använde originalhållarna, fick svetsa igen ett av "lättningshålen" för att få något att bulta fast hjulen i. Funderar att sätta ett extra par längre bak.141 mmBRP-hjul med utbytbara lager
IMG_0019.jpg
Har haft problem finna någon elegant lösning på reservdunk. Vill dessutom ha en väska med mig, en omöjlig kombination. Hittade en platt dunk på nätet. Rotopax på 7,5 liter. Kan ställa väckan ovanpå.
IMG_0014.jpgIMG_0016.jpg

Elegant fastsättning av dunken
IMG_0015.jpg
Var tvungen att vinkla upp avgasröret något så man inte eldar upp väskan
IMG_0012.jpg
En egen variant av justerbar styrhöjare
IMG_0013.jpg
Hade ifol krökt subframen. Riktade den och svetsade förstärkningsplåtar i 3 mm plåt.
IMG_0017.jpgIMG_0018.jpg
IMG_0023.jpg

Tillverkade en skyddsplåt som förhoppningsvis ska förhindra en del isbildning i tunneln,
IMG_0020.jpg
Dekaler från Arctic FX. Var lite orolig om jag skulle klara av att montera utan bubblor. Faktiskt enklare än jag trodde.
IMG_0007.jpg
IMG_0027.jpg
IMG_0025.jpg

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Intressant bygge! ...Saknar nästan min Nytro när jag ser den här tråden ;)

Ser som alla andra fram emot en recension på fotstegen.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kul att se någon som fått på Skinz fotsteg, väntar med spänning på en recension. Är sugen på dom men fundera på hur det funkar i lössnö, går det bra att stå på fotstegen när det trycks upp snö emellan rören?

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
sånna där fotsteg hade jag tänkt köpa till skotern min men ångrade mig då jag tyckte det var för mycket pengar att lägga ut just nu, blir kul att höra hur du tycker att de är :)
Dock är jag lite rädd för placeringen av luftfilter och avgasröret, om man tex skulle tappa styret och ramla bakåt? Har sett en del som drar avgasröret under tunneln, vet inte hur det funkar.
Men helt klart grym maskin, riktigt snygg!

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skinz fotsteg verkar vara eftertraktade. Beställde dom i början av november, fick dom en månad senare. Nu är nog leveranstiden längre.
Dom känns verkligen stabila och styvar upp tunneln bra. Kört för lite än för att kunna ge er någon feedback.
Har inte fixat något baklyse ännu, vill ha något litet LED. Har någon förslag på baklyse? Hur drar man kabeln snyggt på tunneln?
Uppvinkligen av avgasröret är jag nog mest oroad av att det ska vara i vägen. Beror förstås på körstil. Snorkeln sitter som på de flesta nytro turbo.
NTC verkar ha problem att få fram Oilitebussningar (tror dom hette så) till framvagnen. Har väntat på dom i snart 3 månader. Är dom bra? Känns inte kul att montera Yamahas värdelösa framvagnsbussningar.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Grym nytro :)
Förjävla fin dunk..
Ja oilite bussningarna är grymma vet att ulmerracing skulle få in dom 17dec (tror att ntc tar dom därifrån) så du måste snart få dom.

Paran

Aktiv medlem
6 dec 2010
53
0
6
Arbrå
Jag är fruktansvärt sugen på likadana fotsteg som dig. Jag inbillar mig iaf att skotern borde inte hänga upp sig på fotstegen lika mycket jämnfört med orginal samt att det blir mindre isbildning på dom.

En liten fundering kring fotstegen.
Jag har bara sett att dom finns till mtx modellen. Men blir det något probelm om man monterar Skinz fotstegen på en förlängd rtx? eller är förlängingen för klen för att man ska kunna bulta dit dom?

Förövrigt tycker jag att du har lyckats bra med din nytro!

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag har program i svarven för att svarva till bussningar, gjorde mina i nylon sedan pressade jag in dom och körde en brotch för att få in passningen, funkade kanon helt glappfri i framvagnen nu. Gjorde även de nedre bussningarna dubbelt så långa för lite bättre hållbarhet.
Vad kan lagerbrons kosta att köpa?
Hittade en bit nylonaxel på jobbet så den var väldigt billig... :)

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vad skiljer bussningarna?
Har för mig att hålet för aluminiumaxeln är 18mm på -09 och bredden på bussningen ca 20 - 22mm eller liknande

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har testat Skinzstegen de senaste helgerna. Jag kan säga att jag är helnöjd!
Det samlas nästan ingen snö på dom. Man skulle kunna tro att det pressar upp snö men jag har inte märkt några problem. Skruvdubben gör att dom aldrig känns hala. Extremt styva är dom också.
fotsteg.jpg
Vid ett tillfälle när jag körde i flödvatten när det var kallt kunde jag se tendens till isuppbyggnad ovanpå stegen trots de breda avstånden mellan rören. Inga problem då isen gick bra att sparka bort.

Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har haft stora problem med nedisning av snorkeln. Särskilt med Skinzdynan då snö kommer på turbon och ångar upp bakåt. Börjande med att täcka igen öppningen under dyan med en aluminiumplåt. Värmen är inga problem eftersom det är öppet åt sidorna och runt ljuddämparen.
bild2.jpg

Dessutom kommer snösprut på filtret. Rullade en aluminíumplåt med ca 15 mm spalt. Tillverkade fästen med distanser på undersidan på filterkorgen. Funkar klockrent! Möjligen ska jag göra distanser i överkant i det fall man råkar stöta i kåpan.
bild3.jpg

Provade förra helgen i yrsnö. Inga som helst problem. För er som upplever problem med snö och is på filtret kan jag varmt rekommendera denna lösning!
bild.jpg

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Fick du göra något speciellt för att få dekalen att fastna utanför den sitter i vanliga fall?
Originalt så är det ju utformat i plasten för att dekalen ska sitta bättre, tänker när man köper ett sånt här dekal kitt så täcker den hela sidan, men funderar om det sitter något bra på den bubbliga ytan?