Nytro MCX 240hk spottar och fräser vid lugn körning

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
Hej!

Jag har skaffat en Yamaha Nytro MCX 240hk från -10 som är riktigt rolig att köra om man kör aktivt. Men jag har upptäckt att om jag ligger och kör jämn gas en längre tid eller följer ett gäng kompisar efter led så börjar den gå konstigt, som att den skulle sura ner sig. Och då får jag köra lite aktivt och snyta ur den efter en raksträcka där den kommer att spotta och fräsa och vägra hålla ladd och varvtal konstant för att efter ett tag tillslut börja gå som den ska igen. När jag ger på gas på raksträcka så varvar det upp och turbon börjar ladda och så dör det av så det rycker till börjar gå igen och bluddrar så en stund tills jag kört ur den. Beter sig en nytro turbo på detta sätt? Går det helt enkelt inte att köra lugnt med dem? För om jag kör efter led och snyter ur den lite då och då vid aktiv körning så går den ju bra. Men det blir lite läskigt ibland att gasa ur den då träden springer emot mig så fort på denna maskin :bigsmile:

Vad jag förstått är det helt normalt att kompsänkta Nytro turbos är lite svårstartade, är det fler som upplever det?
 
Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Har aldrig haft detta problem med min och har aldrig märkt eller hört om detta på någon annan heller.

Något mer svårstartad är dom men marginellt mer men är väldigt lätt att slå igen stiften om man ej är aktsam.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Kan vara en injector som inte stänger ordentligt, en Nytro turbo är inga som helst problem att köra lugnt med, så det gäller bara att hitta felet och fixa.
Kolla extra injectorerna i plenumet är mitt tips.

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Upplever inget av dina problem, svårstartad...tja, den kanske snurrar ett par varv extra motorn-men så mycket mer än det är det inte.
Stor anledning till att jag inte uppgraderat min till 270 är just för att den går så otroligt rent och fint i motorn, går inte att höra en tendens av tvekan eller bludder nånstans i varvtalsregistret.
För övrigt så användes min ungefär 10 mil förra säsongen. 8 av dom med släde efter och med den medföljande smygkörning-klockren skoter på det sättet, först smygkörning och sedan krokar man av och kör som en idiot! :)
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag hade något liknande fel på min då jag körde original. då tror jag bara att jag hade fukt i några kontakter så prova smörj med kontaktsprej eller nåt liknande, den började då gå fint efter det iaf
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
Det låter som att min inte riktigt beter sig så som den borde med andra ord, den kan vara riktigt kinkig att starta ibland och när den är varm måste jag ge lite gas för att den överhuvudtaget ska kunna starta. Och köra lungt en längre period är inte att tänka på med denna. Men då är det som jag tidigare hört, att dom ska gå felfritt på lugna turer med. Typiskt. Har blivit tipsad att kolla på kontakterna till MCX boxen också.

Hoppas det här löser sig, som sagt en svår skoter att gasa ur mellan träden, men fantastiskt rolig i övrigt!

jag hade något liknande fel på min då jag körde original. då tror jag bara att jag hade fukt i några kontakter så prova smörj med kontaktsprej eller nåt liknande, den började då gå fint efter det iaf
Ska prova detta :) Tack för tipset!
 
Last edited:

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag bråkar med samma problem jag med! (ursäkta för trådkap men vi kanske kan hjälpa varandra på nått vis)
Startar jag skotern kall så hoppar den igång direkt tack vare den förhöjda tomgången MEN när den är varm så måste jag alltid joxa med gasen för att den ska starta. Har jag vart ute och gasat ur den ordentligt så lägger sig tomgången fint på 1500 +-100 men smyger jag bara runt och aldrig gasar ur den så ligger tomgången på runt 800-1000 och den går ojämt/missar med ett jättehögt afr runt 18-20.
När tomgången ligger rätt så följer även afr med och landar runt 14!

Misstankarna går mot "tomgångsmotorn" eventuellt att laddtrycket ställer till det med gasspjället på något vis.

Alla tips och förslag mottages varmt!

Saker jag har gjort:
Kollat kontakter
Kollat efter läckage i slangar
Kopplat bort bränslekontrollern och kört stock
Bytt tändstift

Kvar att testa:
Lägga av remmen till kompressorn och köra den helt standard
Koppla förbi tpsen
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
Du kör ju Nytro i grannkommun så det är klart du kan kapa lite tråd ;)

Jo detsamma med min, kallstart så hoppar den igång som på bästa möjliga sätt. Men är den varm, då blir det andra bullar. Ja eftersom du inte kompsänkt kan du ju prova hänga av remmen och se vad som händer. Jag kommer posta så fort jag vet vad jag hade för problem i alla fall! :)