Nybörjare

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Halloj

Har aldrig tidigare kört skoter och vet inte speciellt mycket om skotrar. Egentligen ingenting faktiskt, men hade kanske tänkt köpa en skoter vi får se. Iallafall:

Säg några bra förstaskotrar och vad bör jag veta innan jag köper skoter?
Är det någonting man ska tänka extra på om man ska köpa en? Vad är viktigast att veta om skotar och kolla vid eventuella köp?

Vad ligger priserna på? En wildcat 700-92 en bra förstaskoter eller för svår, tung etc. ? Som sagt, några tips till en nybörjare eller är det ingen idé att ens försöka köpa någon om man bara kan ge max 15 000?

Mvh
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Köp en ski-doo elan och prutta runt på en vinter och helst ska det vara bara ett slärvan till skoter så du lär dej meka lite.
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Håller med ovanstående. Köp en lätt skoter som du kan tuffa runt med första året (eller första månaderna...).

Börja med en Yamaha. De håller ialla fall motormässigt. När du börjar få koll på hur det funkar kan du köpa lite större maskiner. Börja med en gammal fläktkyld Yamma, t ex ET 340, SS 440, SRV 540 eller PZ 480. Vattenkylda blir lite tyngre.

Ett litet tips.

Yamaha - håller maskinmässigt, men kan vara en katastrof vad gäller väghållning.

Lynx, en finsk pansarvagn. Håller (var lite rädd om motorn bara...).

Polaris, nya Polarisskotrar funkar hur bra som helst!!

Ski-doo... Ja, snöskoter heter faktiskt Ski-doo på engelska. De gör inte dåliga skotrar.

Håll dig borta från gamla Arctic skotrar... (och då menar jag skotrar från 70 - 80 talet). Nya är hur snygga som helst.

Lycka till!
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Dock vill man väl ha en hyfsad ändå, problemet är väl inte hur jag ska lära mig köra bra osv. för då kan jag ju öva på några polares skotrar.

Men en gammal hade jag väl inte tänkt, har väl sett vissa från 92 o framåt hyfsat bra pris iallafall. Dock vet jag inte så mycket vad jag ska kolla på om man ska köpa en men ni verkar ju säga någon lätt gammal skoter.

Hade inte tänkt mig någon ET osv. :) utan en lite finare, kanske då en wildcat 700 92a, men hur många mil ska en skoter ha gått för att räknas som hyffsat ny?

och sen så kan jag säga att jag absolut ej kan någonting om mecka med dem, så det måste vara en som ska vara körklar direkt. Men kan inte speceillt mkt om delar heller.

Vilka delar ska man kolla på osv. Har hört om variator, matta m.m vad är det? och vad ska de ha för någonting? =)

Mvh
 

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Dock vill man väl ha en hyfsad ändå, problemet är väl inte hur jag ska lära mig köra bra osv. för då kan jag ju öva på några polares skotrar.

Men en gammal hade jag väl inte tänkt, har väl sett vissa från 92 o framåt hyfsat bra pris iallafall. Dock vet jag inte så mycket vad jag ska kolla på om man ska köpa en men ni verkar ju säga någon lätt gammal skoter.

Hade inte tänkt mig någon ET osv. :) utan en lite finare, kanske då en wildcat 700 92a, men hur många mil ska en skoter ha gått för att räknas som hyffsat ny?

och sen så kan jag säga att jag absolut ej kan någonting om mecka med dem, så det måste vara en som ska vara körklar direkt. Men kan inte speceillt mkt om delar heller.

Vilka delar ska man kolla på osv. Har hört om variator, matta m.m vad är det? och vad ska de ha för någonting? =)

Mvh


Om du ska ha en "bra" skoter för de pengarna du har tänkt så varför inte kika på en Polaris indy 500 i den årsklassen som du hade tänkt.
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Jag skulle nog rekommendera en Yamaha ialla fall (om du nu inte kan mecka). Ta en Vattenkyld Exciter 2:a. Den har pulver så det räcker. Tror den är på 570 cc och har väl en 80 hästar något sånt. Den är INTE dyr (men tyvärr inte lika snygg som AC WildCat - AC gör SNYGGA skotrar - men gamla Arctic skulle jag inte rekommendera vad gäller kvalite! Man vill ju åka - inte mecka)...

Kontrollera så att inte det finns sprickor i chassiet eller i bärande delar.

Du ska kolla att motorn inte läcker olja eller kylarvatten. Kolla stötdämparna, mattan, så att alla kammar är kvar och att det inte finns några djupa sprickor i den. Kolla att det finns lite kvar på slidesen (den plastbelagda ytan längst ned på boggien - den som mattan glider mot - den ska inte vara allt för utsliten). Du ska kolla hjulen i boggien - så att inte lagren har rykt. Kontrollera variatorn så att den fungerar som den ska. Lyft upp skotern. Ta bort variatorremmen och gasa lite (inte för mycket) - Variatorn ska tryckas ihop när du gasar.

Försök att ta en provtur med skotern (helst med en skoterkunnig kompis) - då märker ni om allt fungerar som det ska.

Det som är dyrt att byta är: det mesta på en skoter, men framför allt motorreparationer (om du nu inte kan mecka), matta och variator.

Ett tips är ändå en gammal Yamaha typ SS 440. Vet att den är helt fantastisk att köra. Den är före sin tid. Den har krut, och är helt KULT!!!
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
köp en phazer 2 om du vill slippa meka sen då du väl behöver så kommer du åt.
en phazer är lätt, förhålandevis snabb, mkt lättkörd, lättskruvad se till att den är i fint skick bara de gjorde inte jag då ja köpte min(där av namnet)för ja tycker du skal unna dig nåt annat en bladfjädring faktist och en skaplig boggie får en fin phazer för 15.000

Mvh Martin
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag tycker att man börjar med en bra hjälm och förarbevis, sen behöver man nog inte stirra sig blind på märken. Bestäm vad skotern får kosta och leta i din prisklass, och ta den som verkar bäst
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Tack för tipsen, jo förarabevis går rätt snabbt att ta över en helg, det fixar jag sen. Måste ju först o främst ha en skoter o köra med.

Phaser, Indy, Exciter, Yamaha osv. kanske kanske, låter ju bra iallafall som förstaskotrar som ni också säger. Lätt osv. har man ju hört.
Dock så är dem väl inte allt flr snygga även om vissa har c:a 100 hästkrafter. Så en artic cat typ EXF eller vad dem nu heter lockar lite, år 93-94 eller nå sånt...
Är 15 000 bra pris för en Wildcat 700 år 92 då? Eller alldesles för svårkörd för mig som inte kan någonting? Tänkte om den går bra o så ändå.

Men ni skriver om boggie, förlåt men vad är det då? Kammar? Slidesen sitter? Varitor? vad är det och vars finns den? Som sagt är mkt okunnig, tyvärr dock intresserad.

Men kanske får hjälp om man skulle dra o titta på skoter. Dock så kan ju folk ljuga, luras etc.

mvh
 

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
Hade inte tänkt mig någon ET osv. :) utan en lite finare, kanske då en wildcat 700 92a, men hur många mil ska en skoter ha gått för att räknas som hyffsat ny?

Mvh
Jag tror vi har samma problem, Jag letar efter en skoter i samma prisklass som du och många av dom är mindre fin. Men jag har märkt att det är svårt att få tag på en snygg skoter i den klassen. Årtalen i början av 90 verkar ligga precis på gränsen när dom lite "snyggare" skotrarna började byggas. Så hur ska man få tag i en skoter som ser bra ut och som inte är sönderlekt i den klassen? Inte vet jag men vi får leta vidare :D

Skotrarna som rekomenderas mest här på forumet är indy 500 ellet Phazer har jag märkt så det måsta vara bra nybörjar skotrar.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Ok. nu vet du va dom olika sakerna är. Så, slidsen ligger mellan mattan & boggi. sen har du Hjul å i dom sitter lager, är lagrena dåliga så "vinglar" hjulen.
På mattan sitter de kammar, som du ser på bilden finns de trasiga kammar. Gör iof inte så myket om man bara ska puttra omkring.
Och slutligen så är det Boggin men fjädrar som "håller i allt.
Hoppas att du vart lite förståndigare!
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
[/url][/IMG]
Sen har vi Två variatorer.
Ena sitter på motorn den andra driver bandet.
Och imellan dom två variatorerna sitter det en Rem som gör så att den som sitter på motorn driver den som sitter "på" bandet.
De som gör så att det går "snabbare" (utväxling) är att den ena "drar" ihop sig och den andra "åkerisär"
Samma pricip som på en cykel när du växlar, stort fram litet bak SNABBT å tvärtom.
hoppas att du har fått lite hjälp nu.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Å funkar allt som de ska så slipper du detta! =) Hoppas att du hittar en bra skoter och får en kul vinter!
[/url][/IMG]
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Ski-doo... Ja, snöskoter heter faktiskt Ski-doo på engelska. De gör inte dåliga skotrar.
Nej, det heter snowmobile (exakt som tidningen) eller om man vill vara lite ball kan man säga sled.:cool:

Bra nybörjarskoter tycker jag är en ca. 10 år gammal vätskekyld 500cc sportmaskin. Billig på alla sätt och vis och med prestanda nog för att man inte ska tycka att det är tråkigt.
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
Köp en aktiv 600,

1.klart prisvärd skoter
2.Mkt lättkörd lyfter dock skidorna för lätt
3.Ej så tung om man kör fast
4.Skön körställning
5.mkt sköna dämpare, framvagnen är kanon
6.drar inte så mkt bensin
7.fungerar lika bra på led som utanför

samanfattning: En rolig och trevlig och desutom lättmekad första skoter (kan vara lite för många kusar) Men går lätt att strypa med en banan i avgassystemet om så önskas.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Köp en aktiv 600,

1.klart prisvärd skoter
2.Mkt lättkörd lyfter dock skidorna för lätt
3.Ej så tung om man kör fast
4.Skön körställning
5.mkt sköna dämpare, framvagnen är kanon
6.drar inte så mkt bensin
7.fungerar lika bra på led som utanför

samanfattning: En rolig och trevlig och desutom lättmekad första skoter (kan vara lite för många kusar) Men går lätt att strypa med en banan i avgassystemet om så önskas.

Säkert men han har ju sagt att han inte vill ha nån gammal skoter..
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Nej, det heter snowmobile (exakt som tidningen) eller om man vill vara lite ball kan man säga sled.:cool:

Bra nybörjarskoter tycker jag är en ca. 10 år gammal vätskekyld 500cc sportmaskin. Billig på alla sätt och vis och med prestanda nog för att man inte ska tycka att det är tråkigt.
Kul att piska folk på fingrarna.. =)
Bra att de e nån som säger att dom vet och att dom har rätt oxå! =)