Nybörjare

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Jag lärde mig köra på en Indy Trail -8x. De fungerar sålänge man inte rör något (kolvbyten är bara bortkastat, brukar sluta med en hel motorrenovering som är dyrare än skotern). Bara man fettar in, spänner kjedjan och byter olja i huset en gång om året håller de i evigheter. Fast jag rekommenderar att ta bort separatsmörjningen, den är inte överdrivet pålitlig på de äldre härkarna.


Och för din egen skull, tänk inte alltför mycket på utseendet. ET, Phazer och de äldre trail är utmärkta skotrar att börja på som håller vad du än gör och inte alltför tunga (en ET lyfter du med en arm).
Tycker det vore galenskap att lära sig köra på en 700/ngt hk-monster.

Vmaxen räcker till min förmåga fortfarande, och jag kommer in på 3e säsongen och ligger på ~500mil hittills. Nej, jag är inte dålig. Men jag försöker att se realistiskt på mig själv.

Och ett tips till, kör inte för hårt första säsongen. Misstagen kommer, var så säker. Låt de komma i lagom hastighet och på en billig skoter och en sak som inte kan sägas för mycket: använd skallen.
och MÅSTE du nu leka av dig, så gör det där inga andra kan råka illa ut.


och btw, Indy Trail tål bevisligen volter på blankis, frontalkrockar med träd (tar en stund att rikta balkarna och avgasröret bara, gjort på en kväll om man arbetar hyffsat effektivt) och körning på mindre lämpade underlag...
Fast det där brukar komma då man suttit i sadeln ett tag och får en övertro på sig själv.


Nu ska jag inte predika för mycket, olyckorna händer ändå så småningom. Men försök att se till så det tar så lång tid som möjligt.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Å funkar allt som de ska så slipper du detta! =) Hoppas att du hittar en bra skoter och får en kul vinter!
[/URL][/IMG]

Tack så hemstkt mkt. Jo, nu vet jag iaf. var några av sakerna sitter. Dock så är de ju en annan sak att montera bort t.ex varitorremman eller vad det hette. Om man skulle kolla på nån osv. Men nu kan jag lite mra om vad man skall titta på om man ska köpa en skoter. =)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Och för din egen skull, tänk inte alltför mycket på utseendet. ET, Phazer och de äldre trail är utmärkta skotrar att börja på som håller vad du än gör och inte alltför tunga (en ET lyfter du med en arm).
Tycker det vore galenskap att lära sig köra på en 700/ngt hk-monster.
Hmm... Intressant, jo Indyn Trail håller säkert mkt bra som du säger. Dock vill man ju iallafall ha en sportskoter (hyfsat snygga?)och som sagt inte från 70-80 tal, utan iallafall från år 92-93 och framåt. Jag förstor dock att ni kommer påpeka att man inte kan få någon bra skoter för 14-16 000 kr som både är hyfsat "snygg" och hänger med polarnas nyare skotrar.

Det är där dem dära gamla artic cat o.s.v kommer in i bilden, de är som du säger säkert tunga och svåra 700cc som förstaskoter. Men de hänger ju iallafall med de nyare va? Eller är jag helt ute och cyklar igen? Dessutom är de väl helt ok utseendemässigt, dock så det viktigaste är att de håller bra och går ganska snabbt iallafall.

Över 100 km/h typ? Men det är väl lika bra att ge upp, eller finns det ngn som man inte behöver hålla på mecka med och som går rätt fort+ inte för gammal osv...
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Förresten en till fråga. Hur många mil ska en skoter ha gått för att iaf. gå att köra ngn säsong? ÄR över 900 mil helt sämst, eller är det som nytt? Eller beror det på hur servad den är och vilka saker de bytt, motor osv. ?

Men säg att det inte skulle bytt så mycket.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Milen är oftast ointressanta. Det är hur den är servad under åren. Sen brukar sällan milen stämma på så gammla skotrar.

Förresten en till fråga. Hur många mil ska en skoter ha gått för att iaf. gå att köra ngn säsong? ÄR över 900 mil helt sämst, eller är det som nytt? Eller beror det på hur servad den är och vilka saker de bytt, motor osv. ?

Men säg att det inte skulle bytt så mycket.
 

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
Om du vill ha ett gammalt fartåk så har jag hört att rave 643 är en pålitlig skoter,mer pålitlig än gammla arctic iaf! den ligger på ca:100 kusar men är dock tung och drar mycket sås men det får man räkna med om man ska köpa en gammal vätskekyld skotrer! 900 mil är ganska mycket för en skoter men om den är väl servad och en riktig motorgenomgång är utförd så kan den vara ganska fräch!
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Tack så hemstkt mkt. Jo, nu vet jag iaf. var några av sakerna sitter. Dock så är de ju en annan sak att montera bort t.ex varitorremman eller vad det hette. Om man skulle kolla på nån osv. Men nu kan jag lite mra om vad man skall titta på om man ska köpa en skoter. =)
Den kränger man bara av/på.
Lite pill men det brukar gå lätt, de e som att sätta på en hoppad kedja på en cykel ungefär.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Tack för tipsen, jo förarabevis går rätt snabbt att ta över en helg, det fixar jag sen. Måste ju först o främst ha en skoter o köra med.

Phaser, Indy, Exciter, Yamaha osv. kanske kanske, låter ju bra iallafall som förstaskotrar som ni också säger. Lätt osv. har man ju hört.
Dock så är dem väl inte allt flr snygga även om vissa har c:a 100 hästkrafter. Så en artic cat typ EXF eller vad dem nu heter lockar lite, år 93-94 eller nå sånt...
Är 15 000 bra pris för en Wildcat 700 år 92 då? Eller alldesles för svårkörd för mig som inte kan någonting? Tänkte om den går bra o så ändå.

Men ni skriver om boggie, förlåt men vad är det då? Kammar? Slidesen sitter? Varitor? vad är det och vars finns den? Som sagt är mkt okunnig, tyvärr dock intresserad.

Men kanske får hjälp om man skulle dra o titta på skoter. Dock så kan ju folk ljuga, luras etc.

mvh

Wildcat 700 är väl å ta i tycker jag har haft skoter i 1 säsong detta blir min andra. ja tycker de e roligare med en lätt skoter me ca 75-90 hk kommer man långt på... en polaris indy 500 tycker jag är en fin skoter. vattenkylt eller fläkt kvittar om det är din första skoter. huvudsaken är väl igentligen att du får köra omkring på leden å ha kul :D
 

infront_off

Medlem
25 nov 2006
24
0
1
hej en wildcat är inte att rekomendera som nybörjare.. alldeles för tung..
vad de gäller miltalen så e 700mil hyffsat, efter 1000 mil börjar de flesta med hyffsat mkt motor att rackla.. har de nyrenoverat motorn och chassit gått kring 900 så skulle de nu va helt ok.. men då ska du se kvitto på de som e gjort..

ok du nu vill ha fart och ändå en hyffsad skoter så en polaris indy 500.. lr liknande.. MVH / TOBBE
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
hej en wildcat är inte att rekomendera som nybörjare.. alldeles för tung..
vad de gäller miltalen så e 700mil hyffsat, efter 1000 mil börjar de flesta med hyffsat mkt motor att rackla.. har de nyrenoverat motorn och chassit gått kring 900 så skulle de nu va helt ok.. men då ska du se kvitto på de som e gjort..

ok du nu vill ha fart och ändå en hyffsad skoter så en polaris indy 500.. lr liknande.. MVH / TOBBE
Jao, håller med köp helldre en indy lr phazer..inte någon älder aritic cat ...
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
okej, tack för tipsen gubbs... Håller på att leta. Men det med Artic cat tänkte att dem har ju mkt hästkrafter och går rätt snabbt osv. Men de flesta här verkar som sagt tycka den är för tung för mig och svårkörd eftersom jag "aldrig" kört skoter och inte har någon erfarenhet.

Så jag kan väl nog hålla med, men annars hade jag ju kunnat testa en polares 700cc och lärt mig osv. :) Men riktar väl in mig på en Indy eller vad dem nu heter, vi får se. hade ju dock vart skoj med en skoter runt 100 hk som gick fint och kunde hänga med polarnas nyare skotrar.

Samtidigt ska den ju hålla och vara hyfsat snygg iallafall, men Indy, Phazer är väl de som jag fått mest tips av. Fööresten vad är vätskekylld osv? Vad är de nyare då? skillnad?

Mvh
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
har kört skoter sen jag var 4år för ca 3år sen fick jag min första egna skoter det var en ockelbo 300 kort var en helvetes rolig sak att leka med, sen köpte jag en arctic cat panter en 79 gick ganska hårt men hoppade av chassit efter två månader då vart jag utan skoter i ett år, sen fick jag en sw 400 dålig motor så vi drog ner en rotax 503 då *****r vart det fart på den gjorde sisådär 110 på tvåans växel, efter ett tag så gick ju den sönder oxå så då fick jag en ski-doo formula plus 92a med skuren motor från en kompis så köpte en yamaha 570motor men det vart aldig att stoppa ner den i skotern, så då sålde jag allt fick ihop ca 10000kr sammanlagt åså köpte jag en lynx gl sport 92a med en rotax 377 men hela 50hk moddad ;) har kortat boggin å satt på en 307as matta med 144dubb går som fan fast det inte är mycket å köra med, gör 120 på blankisen så man behöver inte allt för mycket att köra med för att det ska vara skoj visst är det roligt med mycke motor men då får man betala för det oxå både bensin och för skotern + en vätskekyld väger 20-30kg mer..
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
OK. Kanske ska fara och titta på en artic cat EXT 550 EFI, årsmodell 93.
Vad tror ni om en sådan då? Nån som har en sån, vet något om sådana? osv. =)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Funderar mellan en EXT 550-93 eller en V-max 600-94. Vilken är bäst, hade ni tagit? Båda är väl hyfsade förstaskotrar? Bäst på led antar jag V-maxen är, men i lössnö då?

Några som har/har haft sådana? :) Vad ska jag titta på?