Nya skoterfilmer

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Back to reality

Mmm, alltid kul med nya filmer, är ju svårt att konkurera med norrland men den är absolut sevärd!
Känns nästan skönt att se en "normal" film igen...

Har vi Mr. Sandberg här på forumet förresten?
 

Big Matti

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ruggigt snyggt jobbat Norrlands gänget...blev klart imponerad av filmen.
Den klart bästa amatör filmen jag själv sett men...
Lite för mycket fisheye, lite för lite feta hopp...tänk tanken att trycka in några riktigt feta hopp i filmen och det är en 10 poängare!!
Får man fråga vad ni använder för program för att redigera filmen, påminner lite grann om liquid edition serien om man ser till effekterna.

/Big Matti, Spunkbastards
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Redigeringsprogram

Feta hopp är alltid bra... om de görs med stil.

Vi använder Premiere för redigeringen. Kör Spunkbastards med Liquid? Vad tycker ni om det? +/-?

/P
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
nu har jag sett 2004 och den var ju bra :) , men jag tyckte det var lite för mycket effekter (slow motion å konstiga färger :p ) så min favorit är nog fortfarande 2003:an, jag å nåra kompisar håller på redigerar en film, körningen i den filmen suger nog egentligen men vi försöker uppväga det med bra redigering. Vi använder oss av Premiere Pro 7.0, vi har redan gjort en film med ett annat(dåligt) program , men nu redigerar vi den som sagt igen med premiere. den gamla finns på http://norrland.campus.ltu.se/ Sommarfläck - The movie heter den. se den gärna....... eller så inte :rolleyes:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Redigeringsporr!

Ja, norrland 2004 är riktig redigeringsporr! :D
Jag kan förstå dom som tycker att det blir för mycket för det är ju i första hand redigeringen (och filmningen) som gör den till en grym skoterfilm, men personligen gillar jag det för det är snyggt gjort.

Dom bästa sekvenserna är REV-hjälmkamera-hoppet i början som slutar med rödfärg, pudersvängarna med snabbspolning i takt med musiken direkt efter, oskärpan i takt med "boom-boom-boom" och Pro-X:en (tror jag) som hoppar utför en kulle i en ganska mörk dimmig skog.
Hu, man ryser! :eek:

Hur gör ni den där oskärpan och bildskakningarna som är med senare i filmen (i takt med musiken)?

Tänkte sedan också tipsa om att Premiere Pro finns i en version som heter 1.5, hur det där med numreringen går ihop vet jag inte och jag har inte heller sett några skillnader förutom några extra effekter men det är ju klart att den senaste är bäst... :rolleyes:
Nån som känner till några bra eller roliga plugins till premiere, finns ju inte så mycket effekter och övergångar inbyggt...
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Mörk dimmig skog, det är nog Summiten som kör då. Men för att prata om plugins och effekter. Man kommer långt med det som finns inbyggt i Premiere om man är lite kreativ! "skakningen" om vi ska kalla det så i takt med musiken är bara "radial blur" applicerat i lagom dos.

Men jag vill bara passa på att säga att effekter har aldrig gjort en dålig film bra, det är viktigare att filma med stativ.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Yin & Yang

OK, det stämmer nog, jag blev lurad av att Pro-X:en tittade fram i klippet efter tror jag.
Hmm... radial blur säger du... man måste nog sitta och nöta premiere ganska länge för att kunna utnyttja allt!


ockelbo8000 skrev:
nu har jag sett 2004 och den var ju bra :) , men jag tyckte det var lite för mycket effekter (slow motion å konstiga färger :p ) så min favorit är nog fortfarande 2003:an, jag å nåra kompisar håller på redigerar en film, körningen i den filmen suger nog egentligen men vi försöker uppväga det med bra redigering. Vi använder oss av Premiere Pro 7.0, vi har redan gjort en film med ett annat(dåligt) program , men nu redigerar vi den som sagt igen med premiere. den gamla finns på http://norrland.campus.ltu.se/ Sommarfläck - The movie heter den. se den gärna....... eller så inte :rolleyes:
Hehe, skulle sommarfläck vara ett bevis på motsatsen till norrland eller?
Nej, nu ska jag inte vara taskig men drygt 2min svart i början av filmen var ju inte det snyggaste redigeringstricket man sett... ;)

Det var kul att se lite äldre skotrar i.a.f., jag tycker att fler 70- och 80-tals skotrar borde få vara med i filmerna.
Också var namnet kul!
 
E

Ej medlem/Inloggad

tobe äger

Jorm filmerna av tobe äger allla! Hällst jorm -04
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
som jag skrev var ju den versionen dåligt redigerat med ett dåligt program som vi knappt kunde(minns inte vad det hette) så den är inte så bra redigerat, det är därför vi gör en bättre redigering med premiere som vi (eller främst min kompis) kan mycke bättre, så vi hoppas att den ska bli bättre....men det får tiden utvisa
 
E

Ej medlem/Inloggad

Vi i Spunkbastards har precis skaffat Pinnacle Liquid Edition, och det var med det vi gjorde vinter teasern för kommande film "Riders of the north". Tidigare använde vi oss av Pinnacles studio prg, men det blev för stereotypt i längden.

När vi gjorde "No more weakness" upptäckte även vi hur lätt det är att hamna i "EFFEKTTRÄSKET" så det blev många timmars efterarbeta med att sanera effekterna, för i sanningens namn så blir det jobbigt att titta på filmer där effekterna tar över handlingen.

Fisheye och hjälmkamera filmning ger också bra och snygga effekter, men även de bör användas relativt sparsamt, annars blir det tröttsamt att titta på.

/Kör hårt alla skoterfilmare, nu är ju snart säsongen här igen
Mighty Mike - Spunkbastards
 

Big Matti

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Spunkbastards.Com

Som tidigare medlem i gänget sagt så kör vi med Liquid Edition serien, tyvärr ett väldigt dyrt program om man skall ha dom versionerna och funktionerna som man önskar men man kommer långt på bara Liquid Edition 5.5.
Detta är ett nytt program för oss men bara det vi har skrapat nu på ytan så kan jag säga att det är ett grymt program att använda, du kan göra precis vad du vill med filmen, justera in egna effekter precis som du vill, bild i bild godis med mer...men nackdel då, kräver en rätt så fet maskin. Vi har varit tvungna att bygga ihop en rikgtigt fet redigerings maskin för att kunna köra på full fart i dessa program, det är minst 3.0ghz processor multi thread som gäller, gärna dual processor, minst 3gb i minne samt mycket, mycket diskplats och ett bra grafikkort för att få dessa program att flyta.
Var är snön??? Men behöver man den ens....ni får se i vår kommande sommar teaser....garanterat roligaste sommar trailern hitills...he he

/Big Matti, Spunkbastards
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Liquid + grafikkort

Big Matti skrev:
...det är minst 3.0ghz processor multi thread som gäller, gärna dual processor, minst 3gb i minne samt mycket, mycket diskplats och ett bra grafikkort för att få dessa program att flyta.
Det som är speciellt med specsen på Liquid (som annars inte är särskilt höga), är grafikkortet:

Minimum System Requirements:
1ghz processor, 256mb of RAM, Windows 2000 or XP, 64mb graphics card supporting 1280x1024 32-bit resolution, and an AV-rated hard drive capable of a 10mb/sec. transfer rate.

Liquid använder GPU:n för effektberäkning, något som låter som en trevlig funktionalitet. Även om programmet knappast kan utnyttja särskilt mycket av beräkningskraften så är ju all avlastning av CPU:n välkommen.

/P
 
G

göran

Jag tycker att norrland 2004 var kanon, men nya teasern på spunkbastards tyckte jag var bättre den skulle bara varit lite längre.
Det är ju as grymma hopp dom gör i filmen.
Väntar på hela filmen, den ska jag ha...
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Norrland 2004

Äntligen kom den, alla tidigare Norrlandfilmer har ju varit kanon så man har verkligen fått ett begär.
Å visst, den var bra, men ska jag vara ärlig så är dom tidigare filmerna bättre. Förutom bildkvaliten förståss.
Musiken var bättre i dom tidigare filmerna tycker jag och håller även med om att det har blitt lite mycket effekter.
Men en kanonfilm iallafall!!!!

/Micke
 

Big Matti

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
flunken skrev:
Feta hopp är alltid bra... om de görs med stil.

Vi använder Premiere för redigeringen. Kör Spunkbastards med Liquid? Vad tycker ni om det? +/-?

/P
japp, vi kör med dom olika Liquid versionerna från och med nu, Liquid Edition, Blue edition bland annat.
 

Big Matti

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
flunken skrev:
Det som är speciellt med specsen på Liquid (som annars inte är särskilt höga), är grafikkortet:

Minimum System Requirements:
1ghz processor, 256mb of RAM, Windows 2000 or XP, 64mb graphics card supporting 1280x1024 32-bit resolution, and an AV-rated hard drive capable of a 10mb/sec. transfer rate.

Liquid använder GPU:n för effektberäkning, något som låter som en trevlig funktionalitet. Även om programmet knappast kan utnyttja särskilt mycket av beräkningskraften så är ju all avlastning av CPU:n välkommen.

/P
Nix, vi test körde tidigare på en 2.6ghz och 512mb ram samt xp och ett 128mb graffe, det gick ruggigt tungt. Nu med ovan spec som jag nämde tidigare så flyter det hur bra som helst..
 

Chrillle

Medlem
24 aug 2004
10
0
1
Luleå
Är de nån som har nån aning om de kommer nån film från Mjöfjärden, dom körde ju lite i sommar, kom ju upp på snowrider, tänkte om nån visste om de ska bli nån film från det?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Slednecks 7

Tjoho!
Idag släpps version 7 av Slednecks på andra sidan pölen, nån som sett den än? :D
Eller seriöst, 2,3% av skoterledens besökare kommer från Nordamerika så det är inte omöjligt!
(Sedan kan det ju vara möjligt av andra orsaker också men det ska vi inte diskutera här...)

***
Do we have any American visitors that has watched Slednecks 7?
***

För alla intresserade så finns det info om filmen hos vår amerikanska kollega: Information om Slednecks 7 på Snowest.com
 
Last edited:

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det finns några nya filmer på norrland. Några är gamla bynrajders med klassikern liqophazern och ett gäng filmer med vattenkörning.

Sen finns det några filmer från tävlingar. Wilhelmina winter weeekend, SR holeshot och Edgegames.

Ni ser vilka datum som är röda, jag orkar inte göra länkar till alla :)