Nya Mercedes-Benz GLA och C-klass presenterade idag

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
och då är kingen den absolut sämsta skogsbilen som finns. den är riktigt totalt oduglig på ta sig fram, l200 är massor bättre på det, men ändå en skitbil. sen att inte ens rav4:an är hög eller har spärrbara diffar i axlarna (spärrbar mittdiff i dom äldre iaf)

mb var kvalite fram tills w124:an slutade tillverkas. när dom kom med w202:an och w210:an så sjönk kvaliten massor och dom började rosta, inte samma känsla på inredningen som tidigare handbyggda bilar. men dom blev bättre igen nu på senare år, dom verkar ha slutat rosta och elproblemen är nog inte mer än på någon annan ny bil. volvo är väl inte särskilt mycket kvalite heller, v70n har ju riktigt dålig fjädring, äter hjullager och framvagnar, elfel, enda bra är d5:an.

och asiatiskt, dom vet inte vad kvalite är för något. farsan köpte en hyundai tucson 08 efter nyår iår, kan ju säga att den skitbilen är borta, och nu mer kör dom min w124 250D kombi som gått 60 tusen.

däremot förjävligt att dom tagit bort huvstjärnan på dom nyare bilarna
En King är ju dock inget man kan jämföra med typ en Willy eller en Suzuki Samuraj men tycker den tar sig riktigt bra ändå. Speciellt om man har den med diffspärr.
Tycker Rav4 är mycket bättre än sina andra konkurenter inom Suv, Dock inget jag skulle gett mig ut på nå skogsmarker efter nå skoterleder eller så,

L200 rör jag inte, kanske isåfall 99hk med manuell låda, resten för jag till Kuusakoski, Sämsta jävla Japanen som byggts, eller samma skit som en King-cab -03 med 133hk


elfel ,hjullager eller framvagnar är inget vi märkt av på 15 000 mil på våran V70 2,4D 163hk som vi ägt sen ny, och min S60 med D5 185 så är det bara en Airbags sensor som blivit bytt på 12.000 mil samt virvelspjället men det var ju akilleshälen på D5 så den fick jag på garantin.

Dålig fjädring tycker jag inte, dock är min S60 lite lägre och hårdare fjädrar näre är sånt där Sport Paket, så den går riktigt fint i kurvan, stor skillnad mot en original V70

Samt när man snittar 0,62 med Dieselvärmare, automat, Och Hakka8or med 50% mer dubb än ett vanligt Hakka däck så kan man inte direkt klaga, och det är riktiga siffror som jag räknat ut och inte efter färddatorn.

W202 är ju skrot, vet inte om du minns att jag/vi hade en, 18 500 mil och krånglade fan mer än första modulens Lada Niva, det var allt från bränslerelaterade problem, bärarmen gick av fram med svetsen och svetsa ihop den, Jävla stag i bakvagnen , och spindelleder i framvagnen var ju totalt slut,
Automat lådan högg ju likt en Mora kniv i sten. Trots ny olja och filter, körde den till 20 500 fan fick nästan skänka bort den, rost fanns det mer än det finns i en King-cab som gått i Stockholm hela dens liv.

Hilux är helt klart bästa Pickisen, kanske inte lika fränt som nå F-350 men ojjoj vilken kvallite, 26tusen mil, enda som blivit bytt är expansionskärlets lock, kostade väll 200 spänn.

Hehe jaha dem har gått och tagit bort fyllesiktet, satans.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Oj jävlar nu blev det en tattartråd.

Jaja, här är lite stämningsmusik

[video=youtube;Z10cty0F1uI]http://www.youtube.com/watch?v=Z10cty0F1uI[/video]
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det verkar vara nåt som går här på forumet. Så fort man så mycket som viskar om en bil ploppar w124 fram som gubben i lådan.
Har hållit inne med mina åsikter fram till nu då dom inte känts relevanta-men nu kan jag inte vara tyst längre:

Word!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Snowmobiles mest omtalade bil: Mercedes W124 (diesel självfallet)

Flashbacks mest omtalade bil: Volvo 940 (minst en som anger det i varje köprådstråd på det forumet)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Snowmobiles mest omtalade bil: Mercedes W124 (diesel självfallet)

Flashbacks mest omtalade bil: Volvo 940 (minst en som anger det i varje köprådstråd på det forumet)
Ja det är tydligt. Och vill man ha något mer topic-relaterade diskussioner så får man väl testa märkesforum? (Bara erfarenhet av autopower).

Diskutera för all del vad ni vill men för en som kör en vanlig hederlig tjänstebil kan man inte köpa begagnat för 0,5mkr. Man kan inte gärna köpa nytt för 0,8mkr. Och bilar som inte tillverkats på årtionden är inte heller relevanta. Det relevanta är nya bilar för nånstans kring 7-8PBB.

rent krasst är inte ens kvalitet särskilt viktigt. Garantier och servicevillkor under 36mån/10.000 mil och förväntat andrahandsvärde (i det fall man är egen ftg) är det som styr.

Med det sagt så verkar ju det absolut enda rimliga vara Volvo som faller inom ramarna på detta forum. Jag vet inte om jag köper att dom skulle vara varken bättre eller sämre än mb/BMW/Audi vad gäller kvalitet. Ser dom som fina bilar men något tråkigare att köra än iaf BMW.

Ha en skön dag :)
 
A

AssaultRMK

Bil? Det är den där mekaniska hästen på fyra gummerade hjul som faktar skotern till pudersnön va?
Det spelar väl ingen roll vart den är uppfödd och avlad eller vilken sorts hö den tuggar, sålänge den orkar vandra från punkt A till punkt Puder!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Håller med om att man inte kan köra för gammla bilar, då måste man skruva så helvetes mycket och det har man ledsnat på. Alltid något som ska fixas inför besiktning. Samt så pendlar jag Ca 100 mil i Veckan och det är Inget jag skulle gjort i en Gammal W124 som kan kasta in handduken när som helst, och på skogsvägar som inte underhålls så bra så är bakhjusldrift inte ens lite av intresse.

Volvo driver i rätt ände och bättre byggt för vårat klimat, tillskillnad från Bmw och Mb, Audi har jag inge erfarnhet av och ser det som en poteniell bil i framtiden, inte så mycket pizzabagar stämpel på en Audi.
Nåja nog med "oftopic" nu för min del iallafall
Ens skoter är ju dock dyrare i inköp än vad bilen är, hehe
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Själv e ja en E-klass kille då de gäller mb :)

Avantgarde sport kittad 350cdi 4matic w212 e väl en bil med högt ha begär! ;-)

Men skulle de va en gla eller c så tror ja på c då gammla w204 hadde hemskt lite problem under den tiden. Jag var på mb å mekka!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Den bulliga får man för 370k,den magra är man inte ens intressant för om man bara hostar upp 370k...
 

Rundvikarn

Välkänd medlem

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jag tycker GLAn är skittuff!! Men den verkar väldigt trång och liten. har testat en vanlig A-klass som den delar kaross med och den är jättefin att köra men på landsväg tkr jag den blir lite "skorvig", men jämförs den med liknande modeller av andra märken så tycker jag verkligen inte den gör bort dig. Har dock inte kört GLA. tycker dock att nya C-klass ser riktigt fin ut, om jag hade valt hade jag valt en sådan kombi i lite sportigare stuk, men de verkar komma senare än sedanen?

Läste att någon reagerade över att stjärnan i fronten inte finns kvar, kan lugna dig med att det går att beställa till dem :eyebrows:

För övrigt tråkigt att så fort någon frågar om en specifik bilmodell, så gormar folk i alla fall att över att deras gamla raggaråk är bäst.. Nu gällde GLA eller C-klass
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Om man ska köra A-klass så får man då har rejäla skoterkängor på sig vintertid, satans tårna dommnar ju bort efter ett tag, Samma gällande W202 fyfan...

Everest340: Där är en riktig bil, Synd dock med dagens Bensin priser så är det inget man har lust att köra, och Diesel så finns det inte en enda fräsch, Dock får man ju slänga några hundra kilo motvikt i skuffen då dem är som hockeypuckar, men det behövs då ingen Suv för att köra på grus/skogsvägar, 240in är ju högre än vissa Suvar tilloch med:unsure: