Nya Mercedes-Benz GLA och C-klass presenterade idag

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ja, vad tycker ni? Har ni provat? Kanske rentav beställt en?

Börjar bli dags efter sommaren och vore det dags IDAG skulle jag helt klart överväga en GLA 220cdi 4matic.

Var hos lokale ÅF idag och kikade på dom lite, C-klassen dom hade i hallen var lite gubbigt utrustad så tror inte den fick en rättvis bedömning av mig faktiskt. GLA:n känns fräsch som fasen. Snygg, lagom stor och ja.

Vad säger ni? (Eller är det bara Dodge RAM och Ford Silverado i huvudet på alla sktoeråkare utom mig?)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skulle hellre köpa en ny Hyundai så man slipper ha bilen på garantirep så ofta .

Visst är tyskarna bra på att få grejor att kännas lyxiga men kvalitetsindex är det
asiaterna som toppar sedan länge.......
En släkting har en santa fe. Varje gång han kliver ur bilen så tar han ur nyckeln ur låset därför att annars så låser bilen sig. Och varje gång han inte ska använda bilen på några dagar så lyfter han av en batteripol. Bilen har flera gånger stängt av sig och åkt in på verkstad för givarbyte. En sanslöst opålitlig bil, även om jag tror att hyundai är pålitliga i allmänhet.

Jag har varit med om motorhaveri eller annat haveri med bärgning i svenskbyggda SAAB och brittiskbyggda ford men aldrig i en tysk bil.

Just nu kör jag en tattarmerca som har gått 48000 mil som har varit taxi nere i Sundsvall och firmabil åt en entreprenadfirma och därför gått några tusen mil på 0-70. Men aldrig har jag känt så stort förtroende för en bil. Den startar pålitligt varje gång jag vrider på nyckeln och den bilen har jag haft som repbil nu under vintern då jag kört ut i skogen med släp, skotrar och verktyg och jag har aldrig varit orolig för att inte komma hem.

Nu har ju psike faktiskt en skoter så han vet ungefär hur det känns att stå i en kall dusch och riva sönder tusenlappar så han vet nog vad som väntar om han köper en ny bil också.
 
Last edited:

Rundvikarn

Välkänd medlem
Mercedes VAR tillförlitliga en gång i tiden .(fram till och med W124 )
Motorerna verkar fortfarande hålla bra men resten desto sämre.....
Framvagnsdetaljer i hårdplast är ingen bra lösning här uppe .

Att jag hänvisade till Hyundai beror på att detta märke toppade den senaste
amerikanska kvalitetsundersökningen jag läste , strax före Subaru o Toyota .
Och för att frugan kört 11000 mil med sin utan mer problem än 4 glödlampor
sammanlagt under snart sex års bilkörning .

Samtidigt har min kompis som kör nästan ny MB fått byta MAP-sensor , abs-sensor
styrdon till insprutningen , tändförstärkare , diverse kablage samt flera smålampor i
instrumenteringen och bilen går fortfarande inte helt som den ska .
När verkstaden bytte spak till vindrutetorkarna ( dog efter en vecka) så
slutade växellådan att lägga i högsta växeln på automaten och ingen i hela
mercedeskoncernen verkade veta varför.......efter tre månader fungerade
lådan igen och ingen visste varför nu heller .

Sen är det ju så att man kunnat köpa en hyfsad skoter för vad bilen sjönk
i värde under 50 meters körning ut från bilhallen men det är ju inte något
märkesspecifikt .......
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Så utsidan räknas alltså inte till in nånting i dessa sammanhang? Eller är det genomgående svenssontänk redan i er ålder?
Spelar ingen roll hur det ser ut bara det är det pålitligaste man kan hitta?

Jag som bara är 34 år ung skulle aldrig ha haft en tanke på att välja en japanare framför en tysk om det inte började på L och slutade på exus.
Bilar som tar mer bränsle ÄR roligare att köra. Så är det bara.

Nej köp en gla och dit med snyggare fälgar och ut och njut.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skulle hellre köpa en ny Hyundai så man slipper ha bilen på garantirep så ofta .

Visst är tyskarna bra på att få grejor att kännas lyxiga men kvalitetsindex är det
asiaterna som toppar sedan länge.......
Jag säger ingenting om Asiaternas kvalitet. Men mina preferenser gör att jag för egen del inte kommer köra någon Hyundai i närtid :)

Har testat KIA när min bil var på krocklagning och det var ingen fröjd.

Vad gäller kvaliteten på tyskarna generellt så har min far kört BMW sedan 1996 och inte haft några bekymmer alls förutom ett snöras från ett tak (tror itne en japan hade klarat det heller). Själv kör jag min andra nya BMW eller 4:e BMW totalt sedan 2001 när jag tog körkort, har inte haft några bekymmer alls. Kört ca 8-10.000mil med de sista två bilarna. Inte ett enda garantirep.

Men nu var det ju MB och tankar kring de nya modellerna jag efterlyste, inte en kvalitetsdiskussion mellan tyska/asiatiska bilar :)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Så utsidan räknas alltså inte till in nånting i dessa sammanhang? Eller är det genomgående svenssontänk redan i er ålder?
Spelar ingen roll hur det ser ut bara det är det pålitligaste man kan hitta?

Jag som bara är 34 år ung skulle aldrig ha haft en tanke på att välja en japanare framför en tysk om det inte började på L och slutade på exus.
Bilar som tar mer bränsle ÄR roligare att köra. Så är det bara.

Nej köp en gla och dit med snyggare fälgar och ut och njut.
Min äldsta dotter är bara ett år yngre än du så i min ålder är det tillåtet att vara "svensson" :nuts:

Personligen tar jag en XC60 hellre än en GLA sju dagar i veckan.....
tycker den är mycket snyggare OCH så skapas fler jobb i Sverige .
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Bilar som tar mer bränsle ÄR roligare att köra. Så är det bara.
Min Volvo 740 tog 1,47 liter milen i helgen.
Den är inte speciellt rolig att köra. :)
inte en kvalitetsdiskussion mellan tyska/asiatiska bilar :)
Nä, för det blir inte ens en diskussion. Japanerna är bättre på kvalitet och Tyskarna är bättre på inbillad kvalitet.
Men om man jämför Tyskarna mot varandra så inbillar jag mig att Mercedes är bättre än konkurrenterna.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Fast då sprack det på kvalitén. Volvo har ju tappat det med kvalitet efter v70.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det här är ingen ide att diskutera,

Japanare kan bygga kvallitets bilar, men inte samma finnish på instrument, reglage, m.m som Volvo, Men bra drivlina.


Bmw kan Jag äga, när jag öppnar en Pizzeria..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Min äldsta dotter är bara ett år yngre än du så i min ålder är det tillåtet att vara "svensson" :nuts:

Personligen tar jag en XC60 hellre än en GLA sju dagar i veckan.....
tycker den är mycket snyggare OCH så skapas fler jobb i Sverige .
Fast då sprack det på kvalitén. Volvo har ju tappat det med kvalitet efter v70.
Det kan bero på att Volvo inte har byggt en bil efter -98.

Köp en Porsche Panamera istället! Grym bil.
Ur askan i elden?
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Jag har sneglat på GLA åxå. Ser kopiöst läcker ut. Men är den verkligen stor nog för att vara användbar? Gick förbi en som stod uppställd på skoter VM och den såg lite väl liten ut.. Lite frisörvarning över den.. Men visst är den helt klart ett alternativ i framtida bilfunderingar. Dock två år kvar för mig minst då jag plockade ut en sprollans passat 177 tid för snart ett år sedan.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Gla såg ju fjantig ut, som en golf

ska man ha SUV ska man ha RAV4, enda som funkar på älgjakten i skogen, tar sig nästan lika bra som en King-cab från 01, och med kort hjulbas och högmarkfrigång så är det en jävel på ta sig fram bland stenar och annat bråte på vägen,
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Gla såg ju fjantig ut, som en golf

ska man ha SUV ska man ha RAV4, enda som funkar på älgjakten i skogen, tar sig nästan lika bra som en King-cab från 01, och med kort hjulbas och högmarkfrigång så är det en jävel på ta sig fram bland stenar och annat bråte på vägen,
och då är kingen den absolut sämsta skogsbilen som finns. den är riktigt totalt oduglig på ta sig fram, l200 är massor bättre på det, men ändå en skitbil. sen att inte ens rav4:an är hög eller har spärrbara diffar i axlarna (spärrbar mittdiff i dom äldre iaf)

mb var kvalite fram tills w124:an slutade tillverkas. när dom kom med w202:an och w210:an så sjönk kvaliten massor och dom började rosta, inte samma känsla på inredningen som tidigare handbyggda bilar. men dom blev bättre igen nu på senare år, dom verkar ha slutat rosta och elproblemen är nog inte mer än på någon annan ny bil. volvo är väl inte särskilt mycket kvalite heller, v70n har ju riktigt dålig fjädring, äter hjullager och framvagnar, elfel, enda bra är d5:an.

och asiatiskt, dom vet inte vad kvalite är för något. farsan köpte en hyundai tucson 08 efter nyår iår, kan ju säga att den skitbilen är borta, och nu mer kör dom min w124 250D kombi som gått 60 tusen.

däremot förjävligt att dom tagit bort huvstjärnan på dom nyare bilarna