Ny skoter till nästa säsong.

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Jag har redan börjat fundera på vilken skoter som jag ska till nästa säsong.
Tror att jag kommer att få ihop 50 000kr till dess.
Jag hade tänkt mig ungefär nånting som den här http://www.blocket.se/pitea/Lynx_rave_re_600_ho__07_39010689.htm?ca=3&w=3

Jag är ingen som far omkring och blågasar fram och tillbaka på lederana. Jag är mer ute och far i lössnön, men jag är ingen puderguru som måste ha den längsta rmk´n om ni förstår vad jag menar.

Självklart har jag vissa krav också.

*Den ska vara strktålig.
*Resvänlig.
*Inte gräva ned sig på en gång.
*Vara någorlunda pålitlig.

Har jag nu siktat in mig på rätt typ av skoter ?

Men jag vet inte om jag ska ha en 800 eller en 600. Det måste ju vara mycket roligare att ha en 800 som har mer effekt än 600:an. Men hur stor är skillnaden när det gäller hanterbarheten. Jag ligger ju bara 75kg så då spelar det ju rätt så stor roll.

Skulle vara väldigt snällt om nån kan ge mig lite rådgivning ifall det här är rätt skoter för mig.

//Mendop
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vill du fortfarande ha en kort skoter men tillbringar mer tid utanför leden än på den så tycker jag du ska kolla på en Ski-Doo istället för Lynx.
Ex. http://www.blocket.se/lulea/Ski_doo_xrs_600__07_38670315.htm?ca=1_13&w=3

Lynxen är bättre på leden pga PPS boggin som den är utrustad med, men den har på tok för hög attack vinkel för att kunna gå bra i snö. Istället för att kliva upp på snön så gräver den sig bara ner i snön. Ski-Doon är inte på något sätt en dålig ledskoter, den funkar också riktigt bra. Men som sagt, den har betydligt bättre lössnöegenskaper.


Rotax 600an är mycket driftsäkrare än 800an. Men det man ska hålla kolla på oavsett om det är en 600 eller 800 är packboxarna på vevaxeln, främst på variatorsidan, då lagret längst ut mot variatorn är fettsmort. Om packboxen läker så "kryper fettet ut" och det resulterar till slut i att lagret skär om ingenting görs åt det och motorn drar även "tjuvluft" därifrån också och det kan också orsaka haveri.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Okej, en annan tipsade mig om en ski-doo också, men om vi jämför en ski-doo som denna mot en iqr/rr.

Vilken står sig då bäst ?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Tycker ski doo är bättre än rr. Iq kan vara stryktåligare tror jag. Men tar sig lite sämre i snön å känns mer cross. Men vissa gillar dom mkt. Du skulle fått pröva en
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Väger du 75kg så spelar det ingen roll om det är 800 lr 600 vill jag påstå.

Det ligger mer i teknik än vikten bakom styret. (Oftast)

Men 50k, får man en renegade för det?
För du säger stryktålig men även att du inte tokgasar efter led, och om du inte ahr för vana att plocka whoopisar i flygande fläng så håller ju dom.

Tänkte mest på att den tar sig fram lite bättre=)

I samma kategori finns ju Switchback -06 - uppåt som i regel ligger väldigt bra i pris. Dock vet jag inget om dom maskinerna i övrigt:p Du får ju t.ex. nästan en -06 Switchback till samma pris som en rev -03...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja jag överdrev ju lite med att dom kostar som en rev-03. Men det är inte långt ifrån iaf;)

Och jo Revarna verkar folk köpa vad dom än kostar. Så dom kommer ju då fortsätta ligga högt i pris. Anledningen tror jag är att Reven är enda runt 03-05 som har den nya körställningen (Pro-XR/X2 borträknat) och många vill ha det helt enkelt. Men nu när även nyare typ Polaris, Lynx och XP blir äldre och närmare sig 60k gränsen så borde REV sjunka. Förhoppningsvis:p
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Okej,

Jag tycker också revarna är överprisade.

Så en lång maskin är bättre för mig menar ni. Då finns det ju switchback och renegade att välja på.

Tänk er lite sån här körning http://www.youtube.com/watch?v=jkR7nDVNGFc&feature=relmfu . Jag kan ju inte hoppa som han. Men jag hade tänkt börja med att hoppa lite och då vill man ju ha en skoter som håller för det.

Jag far ju inte omkring i skogen som Rasmussen och Burandt men jag vill ha en skoter som inte kör fast på en gång så fort man svänger ut från leden.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Okej, en annan tipsade mig om en ski-doo också, men om vi jämför en ski-doo som denna mot en iqr/rr.

Vilken står sig då bäst ?
Den är stryktåligare än Ski-Doon, men den är ju i grunden en crossmaskin och funkar bäst där. Visst den funkar också bra att ösa på efter leden med Med det är ingen skoter man fiskör med efter gropiga leder, då är den hemsk tycker jag, det är antingen allt eller inget.

Dock så är det samma problem som med Lynxen, för hög attackvinkel, så den har inte heller speciellt bra lössnöegenskaper.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Okej, Det e som ski_doo säger att jag borde testa en. Men de ser ju att gå ganska bra i lössnön om man kollar på youtube.

En ski-doo xp eller xrs känns ju då mer anpassade för vanliga förare.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Som jag har fattat det så är en Ski-Doo Xrs ett 440 chassie med en 6/800 motor i(rätta mig om jag har fel) så jag personligen tycker ju att det är lika mycket "racing" som t.ex en RR. Visst finns det säkert lite mer utrustning men ändå. Det är iallafall min åsikt :)

Skulle jag ha varit du så hade jag gått på en lite längre maskin typ 345-365cm som du beskriver din körning, funkar utmärkt att köra led med en längre maskin enligt mitt tycke.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Okej, men går det att jämföra en rev med de längre maskinerna ?

Jo, men det roligare att köra kortare maskiner enligt mitt tycke.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Lukas; Tror RR är betydligt hårdare om kalibrering m.m. än en xrs. Lovar inget dock.

Du verkar mer sugen på en kort maskin, då tkr jag du ska köra på en sån:) Går ju alltid att byta, och med 44mm matta kör du inte fast så fort du viker av leden direkt, om du inte brukar ha sjukt med pudersnö där du bor?
Du tar dig på dem flesta ställen i vanlig låglands terräng, du får anstränga dig lite mer än med en lång bara;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Jo det är ju det jag menar.

Vi brukar inte ha så super mycket puder, bor i åre.

Tycker även att en re borde funka.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Jo det är ju det jag menar.

Vi brukar inte ha så super mycket puder, bor i åre.

Tycker även att en re borde funka.

Hade en RE för 2 år sedan, var grymt nöjd med den maskinen.
Negativa var väl egentligen bara bränsleförbrukningen som var en aning hög..
Meterdjupt puder var jag aldrig ut i så det kan jag inte uttala mig om, men fräsa omkring ospårat tyckte då aldrig jag var nåt större problem.
Annars har du ju en grymt skön maskin, rejält chassi, bra dämpare, pps boggie, elback m.m.
Körde min med 44 matta samt nerdrevad 2 kugg, riktigt pigg maskin!

Mvh Fredrik