Ni som använder Superclamp

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Om man jämför med vilka krafter plastskidorna på våra skotrar tål är det nog ingen fara med superclamps.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag är också skeptisk... Har själv istället sett till att ha tillräckligt många spännöglor i släpen. nu när jag provat ut hur jag ska spänna så tar det inte lång stund att spänna.

Att luta sej på amerikanska regler funkar nog inte, där är det mera "gör som du vill men fan ta dej om du gjort fel"

Och att de är CE-märkta behöver inte heller betyda att dom är bra att spänna med, det betyder mera att dom har idats fylla i några papper och har gjort en riskanalys. Det behöver definitivt inte betyda att dom klarar lasten från en fulltankad RS Viking när ekipaget går av vägen i 90.....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
På en av ykb kursens delar som handlade om last och att karka lasten så sa dom att karkningen ska hålla hela vikten framåt och halva åt sidorna/bakåt, vilket vi alla vet. Däremot så var det vid undanmanöver och då man pall nitade, och inte vid kollision/tvärstopp eller omkulläggning, vilket man (iaf jag) trott gällde precis samma som för vid undanmanöver men det går ju inte karka 40 ton så det sitter kvar vid kollision så jag har trott att man inte varit laglig då det inte går. Men då det inte behöver sitta kvar vid kollision så blir de ju betydligt lättare att karka och ställer mindre krav på utrustningen.

Nu var ju detta för tung trafiken, men det borde ju ska gälla all trafik
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Precis!
Vanliga lastöglor som sitter med M8 skruv kommer förmodligen inte att sitta kvar vid krock heller hur bra spännband man än har, så super clamps är nog det bästa och säkraste man kan använda. Man slipper också risken med att spännbanden blir lite slak under färd och då väldigt lätt kan haverera vid en hård inbromsning.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
På en av ykb kursens delar som handlade om last och att karka lasten så sa dom att karkningen ska hålla hela vikten framåt och halva åt sidorna/bakåt, vilket vi alla vet. Däremot så var det vid undanmanöver och då man pall nitade, och inte vid kollision/tvärstopp eller omkulläggning, vilket man (iaf jag) trott gällde precis samma som för vid undanmanöver men det går ju inte karka 40 ton så det sitter kvar vid kollision så jag har trott att man inte varit laglig då det inte går. Men då det inte behöver sitta kvar vid kollision så blir de ju betydligt lättare att karka och ställer mindre krav på utrustningen.

Nu var ju detta för tung trafiken, men det borde ju ska gälla all trafik
Karka är ett nytt begrepp för mig. Betyder? Lyckas inte ens googla fram det.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kan lyfta en gammal tråd här med att fylla i infon att jag lyckades krocka med 3skotrar på släpet, alla fastspända med superclamps, inte en av skotrarna hade flyttat på sig. krocken va så pass att dragstången på släpet blev krokig, handsken på släpet blev skrot, dragkulan på bilen blev skrot. Superclamp infästningarna satt genom släpets balkar på dom främre och bara i plyfan i dom bakre(dock med rejäla brickor) Samma släp med skotrar fastspända med spännband brukar skotrarna ha kunnat röra på sig lite bara av att färdas 40 mil på släpet utan någon krock eller häftig inbromsning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Låter bra att dom håller för rejäl smäll har varit lite fundersam sen jag köpte vagn med superclamp har dock inte använt den ännu men vissa av fästena satt endast med stor bricka i plyfan vilket jag naturligtvis ändrat på med rejält fäste klamrat i balk. Öglorna för spännbanden sitter med lite grövre popnit från fabrik så gissar att dom inte heller håller för vad som helst och vagnen är en Fogelsta S1938I.
 

Mahone

Ny medlem
28 nov 2020
1
0
1
42
Sverige
Montering i chassit är ett krav enligt instruktionsmanualen.

Men man blir ju lite rädd när man läser posten från MtnMaster i denna tråd dock 10 år sedan men fortfarande superclamp 2.

Om inte det här är fejkat så ser det ju ut som att superclamp håller rätt bra
dock så är det något som inte riktigt stämmer eftersom det är ett spännband i boggin i själva dragscenen.

Sen går det ju inte och hitta någon brottstyrka eller annan information förutom en forum post där en person var till fabriken och enligt honom så producerar superclamp 3000 pounds tryck på skidorna (1,3 ton)

Går man på den information så bord det ju motsvara en STF på 1300 kg och använder man Forankra AB:s lastsäkringstabell för överfallssurrning och friktionskoefficient på 0.2 så borde superclamp enbart på skidorna vara godkända att lastsäkra gods upp till 666kg om man nu bortser från att bakdelen är lös.

För övrigt så har både USA och Kanada, där superclamp produceras lag på 0,8 gånger vikten framåt 0,5 i sidor och bakåt plus 0,2 uppåt.

Reserverar mig för eventuella kalkyleringsfel :D