Ni som använder Superclamp

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har kikat på superclamps till våran vagn, men de kostar nästan 5000:-/skoter. Är de verkligen värt de?🙄
Tycker ni att de fungerar bra? Använder ni Superclamp både fram och bak? Behöver man två fästen till boggien?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En annan fråga: håller Superclamp för dubbla vikten framåt? Dvs sitter skotern kvar på släpet om det tex voltar eller kolliderar med något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Gjorde som Dave Norona i det här klippet:

https://youtu.be/LDsQ1hw4sps

Sen ang Hjulboogie's fråga, hur tar man reda på det? Produkterna är ju godkända "over there", och i landet law suit borde ju det vara testat kan man tycka.

Sen är det väl hela vikten framåt, halva åt sidorna och bakåt =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En annan fråga: håller Superclamp för dubbla vikten framåt? Dvs sitter skotern kvar på släpet om det tex voltar eller kolliderar med något?
Har jag också alltid undrat...
Jag har mycket svårt att tro att dom där plastgrejerna som spänner rakt ner mot flaket håller emot skotern lika bra som spännband som är surrat snett framåt/bakåt.

Skeptisk och lite småsnål som jag är så kommer då åtminstone jag fortsätta köra med lagom rejäla spännband.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag tror man behöver fästa i balk eller nått rejälare än plywood om skotern ska stå kvar. Stor bricka under tvivlar jag på att det räcker även om plyfan är schysst så hur sitter den i sin tur fast.

Jag gillar produkten men funderat kring om man inte måste ha en rejäl balk under att fästa i.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Gjorde som Dave Norona i det här klippet:

https://youtu.be/LDsQ1hw4sps

Sen ang Hjulboogie's fråga, hur tar man reda på det? Produkterna är ju godkända "over there", och i landet law suit borde ju det vara testat kan man tycka.

Sen är det väl hela vikten framåt, halva åt sidorna och bakåt =)


Det kan vara godkänt over there att sätta fast lasten med häftstift, sedan är det upp till föraren att ha en bra försäkring...

Om man jämför styrkan i två rejäla spännband i fyra fästpunkter (viss elasticitet dessutom) jämfört med en snabbkoppling i en fästpunkt så förstår man nog rätt snabbt att dimensionerna behöver vara grövre i den senare för att hålla samma last.

Annars är det ju bara att räkna på krafterna av säg 280 kilo skoter som går från 80 km/h till 0 på 3 meter eller så... eller på 30 meter, om vi simulerar en tvärnit istället för krock.

Tänkte bara om någon verkligen kollat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag använder superclamps och är grymt nöjd. Har tidigare bara kört på 2 platserna men har beställt för att komplettera 2 sista platserna i släpet.

Man får ett sju helsikes tryck på skidorna och boggin. Men jag har satt mina bultar på strategiska ställen samt har jag inte plyfa som underlag, utan durkalu.
Sitter jädrat som berget!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Det kan vara godkänt over there att sätta fast lasten med häftstift, sedan är det upp till föraren att ha en bra försäkring...

Om man jämför styrkan i två rejäla spännband i fyra fästpunkter (viss elasticitet dessutom) jämfört med en snabbkoppling i en fästpunkt så förstår man nog rätt snabbt att dimensionerna behöver vara grövre i den senare för att hålla samma last.

Annars är det ju bara att räkna på krafterna av säg 280 kilo skoter som går från 80 km/h till 0 på 3 meter eller så... eller på 30 meter, om vi simulerar en tvärnit istället för krock.

Tänkte bara om någon verkligen kollat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En tvärnit är jag övertygad om att de klarar. En krock är jag dock skeptisk till. Jag skulle då aldrig förlita mig på de där plastbitarna för att dra fast en skoter. Rätt klassade spännband känns som en vinnare fortfarande.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Det kan vara godkänt over there att sätta fast lasten med häftstift, sedan är det upp till föraren att ha en bra försäkring...

Om man jämför styrkan i två rejäla spännband i fyra fästpunkter (viss elasticitet dessutom) jämfört med en snabbkoppling i en fästpunkt så förstår man nog rätt snabbt att dimensionerna behöver vara grövre i den senare för att hålla samma last.

Annars är det ju bara att räkna på krafterna av säg 280 kilo skoter som går från 80 km/h till 0 på 3 meter eller så... eller på 30 meter, om vi simulerar en tvärnit istället för krock.

Tänkte bara om någon verkligen kollat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
280kg ?? yamaha ??
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
280kg ?? yamaha ??
"The Ski-Doo 800 Summit SP 154 heads out on a ride (full of fuel) weighing 13 lbs. less than the Cat, then gains 83 lbs. in snow weight to end up at 641 lbs. wet."
641 lbs = 290 kg.
Så 280 kg är ingen orimlig vikt att räkna på att man drar runt på släpet.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Back to topic. Jag har läst många trådar på nordamerikanska forum om Superclamp, och mycket sällan läst negativa kommentarer kring produkten, sen, om det betyder något, får var och en värdera.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Back to topic. Jag har läst många trådar på nordamerikanska forum om Superclamp, och mycket sällan läst negativa kommentarer kring produkten, sen, om det betyder något, får var och en värdera.
Jo, de är jättesmidiga att spänna fast skotern med. Två click och det är klart. Frågan som ställs är den vad som händer vid en krock. Det är det som räknas i slutändan.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Jo, de är jättesmidiga att spänna fast skotern med. Två click och det är klart. Frågan som ställs är den vad som händer vid en krock. Det är det som räknas i slutändan.
Så löd inte OP's fråga. Håller också med Asker, hur många som spänner fast sina skotrar på än det ena än det andra sättet ställer sig frågan, vad händer vid en krock?
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Har kikat på superclamps till våran vagn, men de kostar nästan 5000:-/skoter. Är de verkligen värt de?
Tycker ni att de fungerar bra? Använder ni Superclamp både fram och bak? Behöver man två fästen till boggien?
Verkar då grymt rejäla och vart helt lyrisk hur fort det går att spänna fast! Bställde för någon månad sen så har ej testat mer än hemma på gården. Gav 2800kr för fram och bak så vet inte var du tänkt beställa ifrån?

Det följde med en skena på ca 20cm som man sätter bak så man kan förflytta öglan vid behov.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Verkar då grymt rejäla och vart helt lyrisk hur fort det går att spänna fast! Bställde för någon månad sen så har ej testat mer än hemma på gården. Gav 2800kr för fram och bak så vet inte var du tänkt beställa ifrån?

Det följde med en skena på ca 20cm som man sätter bak så man kan förflytta öglan vid behov.
Jag trode man behövde 2st fästen till boggien och jag räknade med glidskenor (6m)också. men hoppar man över skenorna och bara en till boggien så blev de ju en helt annan peng