Nerdrevning

13 aug 2013
26
0
1
Kalix
Hur är detta egentligen med nerdrevning?
Vilket drev ska man byta på om man vill dreva ner 2 kugg och dra rulle?
Har hört från vissa håll att man ska kompensera på dreven så att om du tar bort 2 från stora sätter du dom på lilla vilket låter högst otrovärdigt.
Blir det någon skillnad om man tar två från stora eller två från lilla?
HJÄLP
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
man brukar dreava ner lilla drevet 2 kugg, men då blir kedjan för lång så då drevar man upp det stora nån kugg ;)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ju större drev nere och ju mindre drev uppe, desto starkare - eller mer "nerdrevad" blir snöskotern. Oberoende av varandra - precis lika som en flerväxlad cykel.
Stort drev bak = lättrampat.
Stort drev fram = tungtrampat.

-Kom ihåg att det kan vara nödvändigt att klicka upp primärvariatorn om ni labbar mycket med drevning.
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Men jag undrar en sak, hur blir det om jag drevar ner 2 kugg på lilla och drevar upp 1 kugg på stora blir det en bra drevning alltså kan man köra så? eller måste man ta 2 kugg ner på lilla och 2kugg upp på stora för en likadan drevning på båda dreven? vilken blir en bättre drevning??

Någon som vet??
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Ogge, varför vill du dreva ner? Och vilken skoter gäller det?
För att jag vill testa mig fram och se vad som är bästa drevningen för just nu har jag nerdrevat 2 kugg på lilla men skulle vilja veta om det blir bra med att dreva upp 1 eller 2 kugg på stora drevet också, och jag är mest ute för att bara köra i puder och leka och det gäller en Polaris edge 600..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Dreva ner för att köra puder med en kort maskin där man behöver matthastighet är nog inte rätt väg att gå. Har du problem med remslitage eller att den inte orkar med mattan ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du drevar upp två kugg på stora, så motsvarar det ungefär att dreva ner en kugg till på lilla.

Som hampus skriver, så är du på fel spår där. Inte dreva ner en kort maskin mer. Det är bara trackspeed som tar dig fram i puder.
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Okej tack för svar. Nej det förstår jag men jag är mest ute efter en rapp/piggare skoter istället att den ska gå fort ligger hursomhellst sällan över 100km/h och nej jag har inga alls problem med remslitage eller att den inte orkar med mattan..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tänk bara på att variatorerna kan behöva bestyckas om då du gör flera kuggs omdrevning.
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Tänk bara på att variatorerna kan behöva bestyckas om då du gör flera kuggs omdrevning.
Ja det är jag medveten om, och jag har redan ett variatorkit som sitter på skotern just nu..