Nackskydd, vad bör man tänka på?

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Hej!

Efter ha fått en flygtur i ganska hög fart på en is nu i helg, så har man gått i tankarna på att köpa nackskydd.
Kör i huvudsak i djupsnö så jag har förut inte tänkt att jag varit i behov av annat skydd än hjälm.
Gick bra den här gången men man börjar fundera på att skaffa nackskydd nu.

Undrar då om de här skydden för ca 1500kr är nått att ha? Exempelvis detta.
http://www.sledstore.se/nackskydd-alpinestars-bionic-bns-vit-svart

Hur vet man vilken storlek man ska ha? (185cm, 88kg)

Blir det mycket klumpigare än att bara köra med hjälm?

Är det nått annat man bör tänka på vid köp?
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Kan nog vara värt att kolla upp så att nackskyddet är anpassat för vinterbruk, alltså att det är testat i minusgrader.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Alla gånger värt det, har mitt dock av en helt annan anledning och det är den att det smiter åt jackan runt halsen så man håller sig helt enkelt lite varmare och snön kryper inte lika lätt in.
Värt att tillägga är ju att jag kör första generationens leath brace och kan inte direkt säga att den är opimerad för att titta uppåt men när jag väl är ute och åker skoter så har jag kommit fram till att jag faktiskt inte märker av det alls och det som du kikat på är det ännu bättre rörlighet i också.
Sen varierar det också från hjälm till hjälm hur klumpigt det blir
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Min bror kör på den från Sledstore. Alpinestar skyddet. han är jättenöjd, är ju som leatt brace eller vad dom heter. Är ju ett väldigt bra pris på det skyddet med måste jag säga.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu missuppfattar jag nog dig, men du skriver "Kör i huvudsak i djupsnö så jag har förut inte tänkt att jag varit i behov av annat skydd än hjälm." Men visst tusan har du ryggskydd? Annars kan du börja med det innan du köper nackkrage. =)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Om du kör med skyddsjacka så se till att prova olika nackskydd se vad som passar bättre. Kör själv med Leatt brace som inte ville passa så bra mot skyddsjacka vilket resulterade i att man inte kunde vrida huvudet så som man vill och sitter inte nackskyddet på rätt plats så skyddar det ju inte som det ska.
Provade alpinestars men jämför med leatt kändes det skyddet klent och smalt på sidorna. Hjälmen kunde halka över kanten.
Så. Prova dig fram till du hittar ett som passar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Tack för snabba svar!

Har ett ryggskydd men tyvärr är det sällen det åker på... Har extrema problem med svettningar (Kör skalkläder med ett tunt underställ under även när det är -20 för att inte bli så extremt svettig..) och ryggskyddet hjälper inte direkt om man säger så..
Men från och med nu kommer det då att vara på, hur varmt det än blir.

Nån som har tips på ett vinterskydd som inte är allt för dyrt?
Även om det där Alpinestars skyddet inte är vintertestat. Så måste det ju vara bättre än inget skydd?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Sen är ju frågan om det verkligen är rena döden att köra med ett som inte är vintertestat?

Leatt har ju riktigt fina saker, men dom kostar ju därefter...
 
A

AssaultRMK

Har kört med Leatt Brace adventure II i 2 vinter säsonger utan några problem med hållbarhet relaterat till snö eller kyla.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
A

AssaultRMK

Tips, kolla på mx webbutiker i England och Tyskland. Billigare än i Sverige och frakttiden skiljer inte mer än max 1 dag extra.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kör på Leatt, jag tycker själv att de känns mest välbyggd och robust efter att klämt och känt på några andra som Alpinestar och Atlas. Kan kännas lite stelt att få upp blicken i början men du vänjer dig snabbt!
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Sen är ju frågan om det verkligen är rena döden att köra med ett som inte är vintertestat?

Leatt har ju riktigt fina saker, men dom kostar ju därefter...
Föreställ dig att du drar en rejäl krasch så att nackskyddet spricker, sedan får du en vass plastskärva in i halsen. Kanske inte största sannolikheten att det händer men skulle nog kunna.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ryggskydd är ett måste innan nackskydd, för nackskyddet tar stöd emot ryggen när huven böjs bakåt. Ett ställbart är i princip ett måste också, annars kan man kasta bort pengar på ett skydd som inte passar över jackan eller över skydden man har.
har kört med leatt. Jävligt ovant i början men rätt fort så blev man van att man inte kunde röra huvudet hur man ville. men alpinestars funkar bra också.

jag kör med skyddet utanpå jackan (och skyddsvästen), men det finns jackor med krage anpassat för nackskydd
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Föreställ dig att du drar en rejäl krasch så att nackskyddet spricker, sedan får du en vass plastskärva in i halsen. Kanske inte största sannolikheten att det händer men skulle nog kunna.
Jo men ska man tänka på alla om och men så for man köra inlindad i madrasser. ;-)

Det jag menar mest är om hur ofta den blir så kall så det blir nån risk. De flesta kör ju inte i -25. Samt att den ju sitter mot kroppen. Och hur mkt som egentligen skiljer i plasten på en snx och en ej testad? Eller är det mest bara att dom inte är testade?
Vore kul att veta just det. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jag kör med ett Scott/leatt skydd, funkar mkt bra även ner temeraturen kryper ner mot -30. Dock skulle jag testa skyddet innan man köper och tar sig tiden att ställa in det bra om man köper en modell som tillåter justeringar. Har svårt att se ngn situation där ett skydd skulle splittras.

Det är ju trots allt en billigt att lägga 2500-3500 på ett skydd när/om man kraschar ordentligt :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jag kör med ett Scott/leatt skydd, funkar mkt bra även ner temeraturen kryper ner mot -30.
haha haru testat krascha i -30? :)

tror ju fortfarande ett nackskydd skyddar mer i -30 än inget nackskydd alls. men mest troligt är det inte lika stadigt som i sommarvärme
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ett nackskydd märker du inte av när du kör, men kolla så att det fungerar bra med den hjälm du har.
Rekommenderar Leatts skydd starkt(samma som scott), då jag vet att dom gör jobbet.
Skulle aldrig snåla in på skydd då det handlar om ditt liv, sjukt billig livsförsäkring!
Spara ihop pengar till vettiga skydd istället för att köpa något som fungerar halvdant.
Även ett ryggskydd som skyddar mot brytskador är minst lika viktigt!