Nödstopp från Skoterdelen

Mattias.o

Välkänd medlem
19 maj 2012
108
0
6
tror nog att det blir sluten krets så fort hatten är på och när hatten av ingen slutning så det ska nog funka min rev har iaf slutning när maskinen är igån och bruten när den ej är igång:D
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Arctic har hafft både NO och NC , alltså slutande och brytande kretsar , kan inte vilka modeller och årgångar nu .

Har det inte suttit en nödstopp tidigare på din skoter ? , i vilket fall så skall den gula som går till tändningslåset , gå i serie med nödstoppen , sen till tändningslåset .

Sen beror det ju på om det är slutande eller brytande på din modell då ! .
 

Zuluh

Medlem
4 jan 2011
46
0
1
Säter
Jag har en ZR 800 -01 men ZR 600 -98 chassi och kablarna till tändningslåset är brun och lila om jag inte missminner det.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Okej .
Vi tar färgerna du har då , den kabel (säg brun ) tag ur den ur tändningsnyckeln med motorn i gång , stannar skotern då , så har du ju ett system som motorn stannar då du bryter upp kretsen .

Då skall ju nödstoppen fungera lika dant om du summrar den . sluta pipa om du tar bort hatten .

Är det rätt nödstopp till tändsystemet för en brytande funktion , kopplar du den bruna kabeln till den ena kabeln utav de 2 på nödstoppen , den andra kabeln från nödstoppen kopplar du in på tändningslåset .
 

Zuluh

Medlem
4 jan 2011
46
0
1
Säter
Jag startade skotern och drog ur en av kablarna, men skotern la inte av, sen när jag provade sätta nödstoppen i serie så gick det bara att stänga av med nyckeln om hättan var på. Så då antar jag att det är fel nödstopp.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Japp antagligen eftersom du måste ha kontakt i kretsen för å döda den. Dålig på just fordonsel, men man jordar den för å döda va?

Du får köpa en slutande istället :)
Edit: När du sen monterar den lär den måsta kopplas parallellt om jag inte tänker helt knasigt :) Fast de kanske du hade koll på :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Skicka tillbaks nödstoppen om det är värt det mot en slutande .

Koppla den nya slutande nödstoppen parallelt med startnyckel , en kabel på varje sida utav in/ut på nyckelbrytaren .
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Man skall kunna se det på nödstoppen på styret med , fyrkantig knapp brytande //// rund knapp slutande .
Om jag inte missminner mig helt .
Eller är något hop-plock utav olika saker en del kan ha !