Nödbromssystem för snöskoter?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Nödstopp har blivit närmast en självklarhet igen på skotrar. Däremot har jag aldrig hört talas om det det finns något nödbromssystem för snöskotrar?

Under vissa förhållanden kan skotern skena både långt och uppnå höga hastigheter om föraren faller av. Om oturen är framme så sitter skotern lindad runt en fjällbjörk.

Om det inte finns, hur skulle en enkel och tillförlitlig konstruktion kunna se ut? Finns behovet tycker ni?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har aldrig märkt av något större behov, men om man skulle införa en automatisk nödbroms så kan den gärna få ha ungefär samma funktion som den s k tidbromsventilen eller vägbromsventilen på ett lok med dödmansgrepp. Översatt till skotervärlden så skulle det innebära att bromsen aktiveras t ex 5 sekunder efter att nödstoppen har ryckts loss, alternativt att den aktiveras om skotern har rullat mer än 100 m sedan nödstoppen aktiverades och fortfarande inte står stilla.

Tekniskt sett skulle man kunna lösa det med en fjäder i bromsoket för att dra åt bromsen, elektromagnet matad av lysspolen för att lossa fjäderbromsen då motorn är igång, och en spärrmekanism som styrs elektroniskt från hastighetsgivare mm, på en batterilös maskin måste den såklart spänningsmatas från en egen supercap eller liknande så att den säkert har ström även någon minut efter att motorn har stannat.
Spärrmekanismen kan vara bra att ha för att inte få oönskad tvärnit om motorn stannar av annan anledning än att man har ryckt ut nödstoppen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fem sekunder är mycket lång tid... På en snöskoter är för det första motorstopp tillräckligt för att stoppa skotern. Om inte det är tillräckligt spelar det ingen roll om bromsen ligger på eller inte...

Har man ryckt nödstoppen/fått gashäng så är omedelbums motorstopp så säkert det bara går om man skall vara det minsta realistisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Som hjulboggie säger, i det situationer man oftast behöver en nödbroms gör det nog varken till eller från om man låser mattan, det glider på ändå. Framförallt utan någon tung förare på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Har grubblat i dessa banor jag också och nog kan jag fantisera fram situationer det skulle kunna vara en bra sak att ha.

Men det är även som andra skriver att om man bara använder nödstoppen så undviker man 9 av 10 av de tillfällen där en nödbroms skulle hjälpa...... och använder man inte nödstoppen så skulle ju inte heller nödbromsen funka
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag använder nödstoppen men trots det har det hänt vid något tillfälle att jag tappat skotern på skrå och den har åkt vidare utan mig utför branten och parkerat sig prydligt nedanför. Ingen skada skedd den gången som tur är. En bekant totalkvaddade dock sin i Saxnäs på just detta sätt i våras. Finns åtskilliga fails av detta slaget på youtube så visst kan det hända.

Men det är ingen som hört talas om någon etablerad lösning för nödbroms? Någon form av fjäderbelastad mekanism i oket har jag också tänkt på. Bromsen behöver egentligen bara hålla ner farten, inte tvärnita.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En enkel åtgärd i så fall kunde vara en fjäder på styrstången, typ avgasfjäder i ett påsvetsat öra och som drar styret åt ena ändläget. Det behövs inte så stor kraft om skotern är på glid.

Samma lösning används förresten på Stiga Snowracer sedan snart femtio år... Funkar utmärkt dessutom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fjädern kan med fördel sättas på parallellstaget om man vill ha en smidigare lösning - arbetsområdet är väl kanske en decimeter och med en mjuk fjäder märks den inte vid vanlig körning. Borde ju vara standard för skråkörare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
En enkel åtgärd i så fall kunde vara en fjäder på styrstången, typ avgasfjäder i ett påsvetsat öra och som drar styret åt ena ändläget. Det behövs inte så stor kraft om skotern är på glid.

Samma lösning används förresten på Stiga Snowracer sedan snart femtio år... Funkar utmärkt dessutom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Genialt enkelt iaf! :)