Nästan 50% lössnömaskiner

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
www.snowmobile.se/nyregistrerade-snoskotrar/
Har ni några tankar om den här statistiken? Varannan skoter som säljs är en lössnömaskin. Och Polaris har nästan gått ikapp Ski-Doo.

Dec. juli-dec % av total % Jmf. juli-dec 2017
Lynx totalt 1069 1827 32,4% -7,6%
Ski-doo totalt 625 1289 22,8% -29,1%
Polaris totalt 766 1190 21,1% 31,3%
Arctic Cat totalt 430 799 14,2% 9,6%
Yamaha totalt 246 439 7,8% -29%

SEGMENT
Det såldes totalt sett 186 stycken sportmaskiner under perioden och utan Lynx Rave hade denna siffra nästan halverats! Det betyder att sportskotrarna står för ynka 3,3% av den totala försäljningen.

När det gäller crossover-skotrar är det lite svårare att identifiera vilka skotrar man ska räkna med. Vi tog förutom de självklara modellerna även med modeller som Yamaha B-TX, Lynx nya Xterrain och även de modeller av Commander som heter X-trim. Detta blev en total försäljning av 759 skotrar vilket ger 13,5% av försäljningen.

Det sista segmentet som vi räknat på är även det största, det vill säga lössnömaskinerna. Här var det egentligen bara SKS 146 som var svårplacerad och mycket på grund av sitt namn fick den hänga med bland mountain-maskinerna. Det betyder att man sålde totalt hela 2747 lössnömaskiner under perioden vilket blir 48,7%.
 
Last edited:
Reactions: suregom

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Lössnö piloterna är väl de som är mest benägna att byta maskin i jakten på viktminskning och andra förbättringar?
Känns lite som att statistiken går att läsa som att ju mindre en maskin inom ett visst segment nyttjas hårt, desto längre behålls den.
Sedan finns ju oftast utvecklingen hos bergsklättrarna, bra fjädring och boogie på en ledracer håller en kvar i spåret och det är liksom allt som behövs. Man utforskar inte terrängen på samma vis och strävar efter nya utmaningar så som t.ex en förare av summit/rmk gör. En ny maskin av de typerna kanske gör att man kommer åt den där fjälltoppen man nästan, men bara nästan kunde nå med sin tidigare modell.

Sedan spelar såklart ökat intresse in också, och ska man vara överjävligt petig och noga ska man nog titta på antal födda kring olika årtal och räkna på statistik kring det o.s.v.

Men det är bara mina tankar, om jag nu tolkat frågeställningen rätt.
 
Last edited:
Reactions: bigmac och suregom

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Lössnö piloterna är väl de som är mest benägna att byta maskin i jakten på viktminskning och andra förbättringar?
Känns lite som att statistiken går att läsa som att ju mindre en maskin inom ett visst segment nyttjas hårt, desto längre behålls den.
Sedan finns ju oftast utvecklingen hos bergsklättrarna, bra fjädring och boogie på en ledracer håller en kvar i spåret och det är liksom allt som behövs. Man utforskar inte terrängen på samma vis och strävar efter nya utmaningar så som t.ex en förare av summit/rmk gör. En ny maskin av de typerna kanske gör att man kommer åt den där fjälltoppen man nästan, men bara nästan kunde nå med sin tidigare modell.

Sedan spelar såklart ökat intresse in också, och ska man vara överjävligt petig och noga ska man nog titta på antal födda kring olika årtal och räkna på statistik kring det o.s.v.

Men det är bara mina tankar, om jag nu tolkat frågeställningen rätt.
Troligtvis är jag helt dum i huvudet då jag inte alls förstår ditt resonemang.

Tror någon att ledmaskinerna kommer tillbaka, särskillt med hänsyn till den kommande reviderade terrängkörningslagen?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Karlstad:

Din nivå av intelligens och läsförståelse vet jag inget om, men jag kan nog varit otydlig.

Vad jag menar är att en kortbandare för 5-10år sedan (för att ta i med åren lite) tar sig fram i den terräng den är tänkt för (packad led) lika bra som en modell som släpps idag.
Kanske inte lika fort (om det är samma förare) eller lika bekvämt, men fram kommer den.
Medan t.ex. en RMK med 10år på nacken har ett betydande handikapp i framkomlighet och manöverduglighet jämfört med en som köps idag.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Intressant, menjo nog lär det säljas fler mountain skotrar än det fins mountain snö att åka på..

Där jag bor sladdas inga leder (men diverse eu pengar har gjort mil efter mil av övergiven led) så det är svårt att gfå upp intresse för ledåkning.. Sen är väll alla förebilder och fräna filmer med race skotrar utbytta mot bergsfilmer så det ger väll liksom också ett starkt mountain segment on man vill ha "rätt" skoter..

Spännande läsning men trist att marknaden minskar trots bra vinter förra året
 
Reactions: bigmac

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Med en ändring av terrängkörningslagen i riktning som man kan misstänka att det blir... så JA, ledskotrar blir nog nästan det enda som säljs i framtiden.
Försäljningen av ledskotrar kommer säkert att gå upp något när det bli så. Men "mountain" åkningen har funnits för länge för att folk skulle ge upp detta. Så det kommer att säljas maskiner och folk kommer att köra ändå...
Visst en guppig led med rätt maskin är inte så dumt, men jämför man det med rätt maskin i ett fjällområde med lössnö och ospårat så har iallfall inte jag så svårt att välja vilket som är roligast.

Men för att återgå till statistiken så är det helt klart att nyheter säljer skotrar.
 
Reactions: suregom och bigmac

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Jag tycker de är kul att de säljs många lössnömaskiner de gör att marknaden blir större, men de som är viktigast av allt är att vi kan ta ansvaret de kommer med. Missbrukas maskinerna så kommer vi snart bara åka led. Finns säkert 1000 olika sätt minska den kunskap som saknas hos de som inte förstår vad som är rätt eller fel. Vi kan alla göra fel så enkelt är det, man kan missa plantage eller någon skylt eller va de nu är. T.ex. förra året när de va så mkt snö som de var så kunde ny plantage se ut som nyskövlad skog, jag gjorde själv tabben en gång. Såg en planta i spåret bakom maskin, men då åker man därifrån försiktigt lika fort som misstaget är gjort o sen markerar de på gps med "plantage" så åker man inte där igen. Största problemet ur min syn är dom som rent av skiter i regler och lagar.
 
Reactions: mas och zappa1

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag tycker de är kul att de säljs många lössnömaskiner de gör att marknaden blir större, men de som är viktigast av allt är att vi kan ta ansvaret de kommer med. Missbrukas maskinerna så kommer vi snart bara åka led. Finns säkert 1000 olika sätt minska den kunskap som saknas hos de som inte förstår vad som är rätt eller fel. Vi kan alla göra fel så enkelt är det, man kan missa plantage eller någon skylt eller va de nu är. T.ex. förra året när de va så mkt snö som de var så kunde ny plantage se ut som nyskövlad skog, jag gjorde själv tabben en gång. Såg en planta i spåret bakom maskin, men då åker man därifrån försiktigt lika fort som misstaget är gjort o sen markerar de på gps med "plantage" så åker man inte där igen. Största problemet ur min syn är dom som rent av skiter i regler och lagar.
Enligt vissa nya tolkningar av tärrängkörningslagen så ska man kontakta markägaren innan man kör på dennes mark. Så hade du gjort det innan så skulle inga plantor behövt bli skadade...
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Enligt vissa nya tolkningar av tärrängkörningslagen så ska man kontakta markägaren innan man kör på dennes mark. Så hade du gjort det innan så skulle inga plantor behövt bli skadade...
Ja där har du ett av alla 1000 sätt, och nu vet jag de! Nu blev ju inget skadat då vi så de på en gång, men de är inte de som är grejen. Tycker att de är väldigt viktigt att vara varsam om den friheten vi har så gott vi kan. Ja o en till ska till idre i helgen och förhoppningsvis få åka skoter, misstänker tyvärr att de blir mer bubbelpool än skoter. De krångliga med de är att ta reda på förbudsområde mm, nu har vi tagit kontakt med skoterföreningen o ska träffas när vi anländer bara för att ta reda på så mkt som möjligt innan körning. De är synd att de inte är mer lätt åtkomlig information då de är så känsligt samtalsämne.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Enligt vissa nya tolkningar av tärrängkörningslagen så ska man kontakta markägaren innan man kör på dennes mark. Så hade du gjort det innan så skulle inga plantor behövt bli skadade...
Om det ska tolkas så behövs ju inte terrängkörningslagen ses över. Då skulle vi ju redan idag ha förbud på all typ av körning utanför markerad skoterled, då jag iaf antar att i princip alla saknar tillåtelse från markägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: suregom och zappa1