När sälja skoter?

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
God kväll! När tror ni det är bäst att lägga ut sin skoter på annons? Innan Påsk? Vad är det ultimata?

MVH

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
skulle vara kul med lite FAKTA kring detta snarare än spekulationer. Det här med att köpa på våren och sälja på hösten/försäsongen det kan jag itne riktigt tro på...

Jag menar, att min skoter ska GÅ UPP i värde över en sommar - när marknaden fylls på med en helt ny årsmodell, låter otroligt.

Kan köpa att dom står stilla i värde över sommaren och kan även köpa att man kan göra ett klipp mitt i sommaren om man hugger snabbt på en skoter vars ägare är i hyffsat akut behov av pengar...

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
skulle vara kul med lite FAKTA kring detta snarare än spekulationer. Det här med att köpa på våren och sälja på hösten/försäsongen det kan jag itne riktigt tro på...

Jag menar, att min skoter ska GÅ UPP i värde över en sommar - när marknaden fylls på med en helt ny årsmodell, låter otroligt.
alla köper ju inte nytt.
kanske nån 16 åring som vill byta bort sin indy 340 mot nått nyare så lä han inte köpa en ny skoter.

men jag tror att när snön kommer eller runt sportlov/påsklov så är det lättast att sälja

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köpte en RAVE 550 på sommaren och sålde den på våran. Fick igen pengarna + några tusen till. Dock så tror jag snarare det handlar om att hitta en eftertraktad modell...

Lär ju vara svårare med tex en 800a att lyckas.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Efter påsk brukar man få sämre betalt, det är väl klassiskt..

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Bästa tiden i mitt tycke är att sälja skotern nu i februari/mars då det är som "högsäsong", och att köpa är juh alltid som billigast på sommarn då alla fjortisar säljer billigt då de ska ha en bil att leka med =)....

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Att sälja är nog böst nu i februari.

Och när de kommer till att köpa så har jag å farsan en teori.
Vi tror att det går att göra bra affärer på senhösten och början av vintern då dom nya maskinerna börjar levereras. Men tanken att dom som har köpt en ny skoter upptäcker att deras n ya skoter snart levereras och dom börjar få lite halvt panik att få bot den gamla. Bör gå att göra skapliga affärer då, kanske inga super affärer men bättre än vanligt iaf när de kommer till nyare maskiner :)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
alla köper ju inte nytt.
kanske nån 16 åring som vill byta bort sin indy 340 mot nått nyare så lä han inte köpa en ny skoter.

men jag tror att när snön kommer eller runt sportlov/påsklov så är det lättast att sälja
Nej såklart alla inte vill ha nytt, men det sker ju en förskjutning.

16-åringen säljer sin 340 till en 14-åring. 16-åringen köper min 2 år gamla 600 e-tec, som jag säljer i samband med att jag ska köpa en 800 e-tec som är ett år gammal, denna 800 köper jag av en kille som importerar en prototyp av en 1000 e-tec.......

Skulle vara kul att föra statistik på hur priset utvecklar sig på säg 5 st. olika "volym-modeller". Problemet är ju att det intressanta är försäljningspris och inte begärda priser på blocket.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Kan köpa att dom står stilla i värde över sommaren och kan även köpa att man kan göra ett klipp mitt i sommaren om man hugger snabbt på en skoter vars ägare är i hyffsat akut behov av pengar...
Jag köpte nytt i våras, till ett bra vårpris. Körde drygt 62 mil. Hade nyligen bud på samma peng, den har nu gått drygt 70 mil totalt...

Om jag hade valt att sälja hade dom milen kostat mig ca 2000:-, alltså kostnaden för 50-milaservicen.

Har givetvis betalat bränsle + trafikförsäkring också...

4

426H

I början av säsongen är det alltid bra. Senare beror det ju på om det är en bra vinter eller inte. I år tex finns det ju gott om snö i hela skotersverige och även en bit söderut, så det lär finnas köpsug ända fram till påsk.
Efter påsk är obra att sälja.