MXZ X 600sdi 2008

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har som sagt mycket med förarn att göra.själv sett en fastkörd x-trim 800 bli passerad av en kort xp i en backe.båda med 44mm matta.

dom tar sig helt okey.största skillnaden mot lång är väll att det blir svårare att komma upp i fart utanför leden.

har själv haft xp 800 med 44 och tycker inte att den tog sig fram dåligt men man kom aldrig upp spec hög fart upplevde jag det som.

därför kommer jag köra summit i vinter.

tror inte du kommer bli besviken på xpn om du ska köra själv men ska du dra pulka är det nog inte att fundera på att försöka köra i opackad före.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
jag kör med neddrevat 2 kugg och ett "lila lila" kitt i variatorn oxå 44as mattan det e allt men jag kan inte säga hur mycket drevningen och variator kittet gjorde men å andra sidan var det inte så dyrt heller, minns inte exakt men typ 1000kr totalt för drevet och variator kittet.

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
jag kör med neddrevat 2 kugg och ett "lila lila" kitt i variatorn oxå 44as mattan det e allt men jag kan inte säga hur mycket drevningen och variator kittet gjorde men å andra sidan var det inte så dyrt heller, minns inte exakt men typ 1000kr totalt för drevet och variator kittet.
1000kr;O bara ett variator kit kostar ju 3,5k!

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Hur ska man själv byta fjäder i sekundären då? man måste väl ha en såkallad " variator press" elr? :)

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
jag kan då säga att iaf med 44as matta så går den bra utanför leden. har visserligen bara haft en lynx -00 men 22as matta innan men med XPn kunde man lätt stanna utanför leden för att sedan köra iväg. att dra en pulka ska ju absolut inte vara några problem så länge du inte försöker spåra en ny led ;) så klart att en 800 e lite roligare än en 600. 44as e ett måste tycker jag, annars får man ingen användning av effekten utanför leden.
Har frågat många som kör med korta maskiner och dom menar att så länge man är på leden så är det inga problem att ha en kort maskin. Mycket att fundera på.. kort eller lite längre.. för summit blir nog kanske för lång med tanke på att kör ca 80% led.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
aha okej, alltså han har inte gjort något mer med skotern? typ variatorkit? :) tänkte om den växlar ner tillräckligt fort om man far utanför leden och drar på fullt :)
Vi bytte till en primärfjäder med lite högre starttryck, men det påverkar inte körningen när man lix är igång, utan bara tillslaget. Den gick bra men variatorerna gick ganska varma och nötte rem,(Ska dock nämna att det var djup puder och lek, skotern orkade max upp i 70-80kmh vid full gas, dock ganska normalt för en 600) vi monterade sekundär shimset blev inte så mycket skillnad men bättre, då fick han monterat -09 sekundär stöd som flyttar sekundäraxeln en aning bakåt, samt att vi monterade bikupe ventilationen. Då gick tempen ner rätt bra och remmen höll fint. Men på min RS så var variatorerna ändå kallare vid samma körning.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Har frågat många som kör med korta maskiner och dom menar att så länge man är på leden så är det inga problem att ha en kort maskin. Mycket att fundera på.. kort eller lite längre.. för summit blir nog kanske för lång med tanke på att kör ca 80% led.
på led är det ju självklart att man ska ha en kort maskin, jag kör nog mer utanför än på leden och visst det skulle nog vara bra med en lite längre maskin men samtidigt så blir det ju inte lika utmanande och det är ju utmaningen som är kul :D

Liam

Medlem
30 maj 2010
26
0
1
Skellefteå
Jag tycker att 79900 ink slp pp skidor var ett klipp,med tanke på att dom kostar 119900:- 08.TNT kostar väl under hundra!? Jag körde min i 110 mil och sålde den nu i höst för 79000:- och då behöll jag slp skidorna! Det tror jag inte du får för TNT: n

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Tjena. En lite fråga på detta ämne... Köpte en så här beggad å då va den utrustad med slp skidor styrhöjjare å 44:as matta. Nu är det såhär att jag vet inte om den är nerdrevad eller nånting. Mattan är monterad vid leverans. Nån annan här som har köpt med 44 matta som vet om nerdrevning ev annan variatorsetup ingick då?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Du måste ju nästan kolla i kedjehuset/Variatorer själv , alternativt kolla med säljaren eller handlaren som sålde maskinen?
Kollar du själv så blir det ju lite service oxå o det är ju aldrig fel :D

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tjena. En lite fråga på detta ämne... Köpte en så här beggad å då va den utrustad med slp skidor styrhöjjare å 44:as matta. Nu är det såhär att jag vet inte om den är nerdrevad eller nånting. Mattan är monterad vid leverans. Nån annan här som har köpt med 44 matta som vet om nerdrevning ev annan variatorsetup ingick då?
Mattbyte och nerdrevning hör ju inte ihop på så sätt att göra du det ena så måste du göra det andra, det är ju helt valfritt från person till person. Därimot är det ju väldigt vanligt att dom flesta göra båda moddarna, men inget krav som sagt. Så du får nog göra som föregående skrev, ringa förra ägaren eller ÅF, eller helt enkelt kolla manuellt.

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Har nu kollat upp det å de visade sig att den är nerdrevad 2 kugg å har lila lila fjäder.... nu en ny fråga... Hur mycket gör ett v-kitt på en sån här mod med dom modifieringar som är gjorda? Värt ca 3500:-? har ju inte hunnit komma så mycke snö än så man har inte kollat upp hur den går när de e på allvar :)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag tycker att 79900 ink slp pp skidor var ett klipp,med tanke på att dom kostar 119900:- 08.TNT kostar väl under hundra!? Jag körde min i 110 mil och sålde den nu i höst för 79000:- och då behöll jag slp skidorna! Det tror jag inte du får för TNT: n
Jag körde min 360mil i 2 säsonger och fick 76000kr i inlösen när den vart skrot, losade alltså 4500kr på 2 år tycker jag va jävligt bra.
Måste betyda att jag fick köpa den jävligt billigt.

Med samma rabatt som jag fick hade nypriset 08 för sdi varit 100.600kr alltså för 3år sen.

Last edited:

Ölander

Medlem
23 nov 2010
16
0
1
Sverige
Tjabba, vet inte om jag riktigt är inne på rätt forum, men ni värkar ju ha kåll på sdi. Jag köpte en renegade mxz x sdi från -08 som jag bara har startat och kört runt lite på gården. Och oljelampan lyser på den och det står chek oil på displayen. Anars värkar den gå klockrent som den borde göra med sina 72 mil. Men jag tänkte höra mer er om någon har haft samma problem, de är säkert bara nån skit snabbkontakt som är dåligt smörjd eller nå. Men vill vara lite säkrare innan jag river. Sen tänkte jag höra om någon vet vart man kan få tag på en låg svart ruta till dom. Tänkte även fråga om någon har kört eller äger en renagade och vad tycker ni om dom isf bra/ dåligt? Va snäll mot mig jag är ny här.;)