MXZ X 600sdi 2008

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Fyllde oljebehållaren knökfull och drog igång skotern...samma sak.
Sen körde jag ett par kilometer och drog på litegrann över 100kmh, oljelampan slocknade och varningen försvann från displayen...

Känns inte helt stabilt, men jag är nöjd att slippa pipandet!

Wille.k

Medlem
15 nov 2009
12
0
1
Hej, jag undrar ifall man höjer styret från orginal (11,5)till 18,5, måste jag förlänga gaswiern bromsslangen eller handtagsvärmskablarna?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hej, jag undrar ifall man höjer styret från orginal (11,5)till 18,5, måste jag förlänga gaswiern bromsslangen eller handtagsvärmskablarna?
Nej det går... klipp av alla kattstrypare osv så går det att montera :)

Vi gjorde denna procedur i Augusti :)

/F

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Lånar tråden lite.

Undrar om nya reeds ventiler typ v-force gör någonting? med tankte på att bensinen sprutas in efter mebranen

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Har 12mil på min nu :) Löööv it!
fan va nice :D
själv så har jag bara hunnit med typ 1km har ju bara barmark hemma :( senaste från yr.no så ska det komma ganska mycket snö i slutet av nästa vecka, fast det kommer säkert att bli regn det oxå.... :(

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Har 36cm tung snö här i Ammarnäs nu. Har varit uppe på en fjällsjö för lite fiske och kört en del efter översnöade skogsbilvägar... Grymt kul maskin, iofs min första sportskoter, men fan vad nice den är!
Efter jag kört in remmen lugnt i typ 3-4 mil har det blivit lite fullgasrepor och den går ju tokfort. Upp mot 140kmh smäller ju bara till :)

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
tycker det är dags för utvärdering av våra nolia skotrar :)
har bara kört ca 65 mil, orginal remmen höll ca 60mil nu sitter 383 remmen på istället.
kört på en sten i ca 10-20km/h = vänstra skidan tryckt bakåt 5cm,:cry: övre a-armfästet fick sig en törn, bytt nedra a-arm för att fixa det hyfsat tills det e dags för service då får dom kolla och säga vad som måste göras.

kört rakt på ett träd så att skidan stod rakt upp men sjukt nog så gick inget sönder då, dämparn tog hela smällen.

oljelampan lyser ibland när det är halv oljetank kvar.
bensin mätaren visar 2-3 pluppar kvar, men det går bara i 23liter :/

grymt kul, jämfört med min gamm lynx enduro så tar man sig ju fram överallt (nästan) speciellt med 44ans matta.

bukskyddet betalar sig själv (ni som inte har ngt,, SKAFFA ;) )

GRYMT kul att köra diken :D

den enda gång man har tid att fota e ju vid fastkörningarna så jag bifogar några bilder på det. logga in om ni inte kan se dom.

fyll gärna på om hur det har gått för er.

Attachments

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har också märkt att bensinmätaren kan vara lite känslig ibland om man inte står rakt. Stannade en gång på en plogkant vid vägen (10-15 sekunder) då började bensinlampan lysa trots nästan halvtank. Och det tog säkert 4-5min innan den rättat till sig. Okej om den visar fel ju då jag står konstigt men då ska det ju gå till sig direkt när skotern står rakt igen, det ska ju inte behövas några minuter innan den visar rätt.

I övrigt har jag inget att klaga på på denna maskin, förutom skidorna då. Blir ett par PP snart tror jag. Orginalskidorna bär ju inte ett skit om det lutar lite i djupsnön.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
trippmätarn tror jag stämmer :D
fast jag upplever inte det andra som ett problem, visst dom är inte precis exakta men man får en uppskattning iaf.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Min är på 50milaservice och jag är bortrest så ingen körning för tillfället.
Men nu kommer ju våren och då ska det köras MXZ'a! :)

Game on för Noliaskotra'n!

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Drar upp denna tråd igen. Har i dagarna fått sålt min skoter och funderar på en mxz xp600sdi eller xp800. Hur går dessa i lössnö. Det är många som monterar 44 matta på dessa maskiner och det borde bli stor skillnad i lössnö, eller? Eftersom jag har familj som oxå vill ut med skotern så måste pulkan följa med. Hur är dom att dra pulka med??

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag förstår inte varför så många som funderar på en Mx z undrar hur den går i lösnö. Om det är väldigt viktigt så bör man köpa en Renegade. Den går dessutom i princip lika bra på leden som den korta, om inte bättre. Dessutom drar den pulkan utan problem. En neddrevad renegade med 44mm är super om man kör lössnö då och då. Har haft den korta och den går helt ok om man håller full mutter i lössnön. Men tvekar man en sekund sitter man där.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Tack för svaret. För mig är det inte superviktigt att den går bra i "djupsnö" utan hur den är att köra med en pulka bak om det har kommit lite snö under natten. Jag kör nog ca 80% led ändå. Tanken är inte att man kör med kort maskin i skogen men man kanske behöver köra lite utanför leden ibland. Jag vill hellst ha en renegade med 44 matta men eftersom jag har fått ett bra pris på en kort med 44 matta så därför dessa funderingar. Det skilljer ändå 15´mellan renegade och mxz (kort) vilket jag inte har råd med denna säsong.

Om jag ställer frågan så här istället. Hur stor är skillnaden på en kort med 44 och en renegade med 32 matta?? Många renegades har fortfarande 32 matta på.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Drar upp denna tråd igen. Har i dagarna fått sålt min skoter och funderar på en mxz xp600sdi eller xp800. Hur går dessa i lössnö. Det är många som monterar 44 matta på dessa maskiner och det borde bli stor skillnad i lössnö, eller? Eftersom jag har familj som oxå vill ut med skotern så måste pulkan följa med. Hur är dom att dra pulka med??
jag kan då säga att iaf med 44as matta så går den bra utanför leden. har visserligen bara haft en lynx -00 men 22as matta innan men med XPn kunde man lätt stanna utanför leden för att sedan köra iväg. att dra en pulka ska ju absolut inte vara några problem så länge du inte försöker spåra en ny led ;) så klart att en 800 e lite roligare än en 600. 44as e ett måste tycker jag, annars får man ingen användning av effekten utanför leden.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
En kompis körde en säsong på sin 32mm matta i sin xp sdi 600 och den gick inte dåligt bredvid spåret direkt. men han bytte till 44 till nästa säsong och drevade ner 2k. och då beskrev han skillnaden som att: där det just gick att ta sig fram ifjol,,där skjuter den fart med 44:an nu. Dock kan jag säga att hur bra en skoter "går" i djupsnö och uppför beror nog till 80% på föraren.

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
aha okej, alltså han har inte gjort något mer med skotern? typ variatorkit? :) tänkte om den växlar ner tillräckligt fort om man far utanför leden och drar på fullt :)