MXZ 700 går snålt och dåligt vid 5500-6000+ rpm

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hej!
Har ett bekymmer som jag inte blir klok på.

Min MXZ 700 2001 går inte bra vid normal, jämn körning. Är jag t.ex. ute och skjutsar sambon är det otroligt frustrerande att åka led.
Kring 5550rpm är det som att motorn tappar kraft och stryps, sen släpper det igen när jag passerat en bit över 6000 rpm.

Slår jag på halvchoken så försvinner det problemet, vilket fick mig att dra slutsatsen att den går för snålt i den delen av registret.

Saker jag testat för att lösa problemet.

  • Manuell rengöring av lågfartsmunstycken
  • Komptestat maskinen - 10.05 PTO , 10.15 MAG
  • Bytt tändspole
  • Installerat extra bränslefilter
  • Kollat tjuvluft via insugsgummin flera gånger.
  • Ultraljudstvätt av båda förgasare
  • Bestyckat om lågfart från 17,5 -> 20 (tips från amerikanskt forum där någon hade löst samma problem på det viset)
  • Justering av luft/bränsleskruv ett x antal gånger
Inget av detta har löst problemen. Men jag upplever kanske att den går lite bättre sen jag bestyckade om den, dock långt ifrån bra.
Jag skulle vilja prova att justera nålarna, men det verkar bara finnas ett läge vad jag förstår?

En annan sak jag såg idag är att förgasarna inte är 100%syncade, det var ingen jättestor skillnad, men det är klart en skillnad.
Kan det orsaka problem av denna karaktär?

EDIT Ljudklipp där man hör problemet

Är det någon som har nån idé eller kanske haft samma problem?
Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Ha'de!
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Kolla insugsgummina dom är erkänt en svag punkt på dessa maskiner.
Har nog bytt ett tiotal i min skoterkarriär på dessa rotax motorer =)

Dom spricker ganska lätt emot metallramen vid vulkningen på själva "foten" som kan vara lite svårt att se om du inte bryter ner förgasarna lite

Du kan kolla stiften på den, åk jämn gas där du upplever problemet, slå av skotern snabbt och skruva lös stiften är de vita drar den tjyvluft.
Stiften ska vara oboý färgade ungefär
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kolla insugsgummina dom är erkänt en svag punkt på dessa maskiner.
Har nog bytt ett tiotal i min skoterkarriär på dessa rotax motorer =)

Dom spricker ganska lätt emot metallramen vid vulkningen på själva "foten" som kan vara lite svårt att se om du inte bryter ner förgasarna lite

Du kan kolla stiften på den, åk jämn gas där du upplever problemet, slå av skotern snabbt och skruva lös stiften är de vita drar den tjyvluft.
Stiften ska vara oboý färgade ungefär
Tack för svar!

Glömde skriva att jag kollat efter tjuvluft ett par gånger, kan inte hitta något som tyder på att det är problemet.
Ingen förhöjd tomgång och ingen reaktion om jag sprayar med startgas runt insugsgummina.

Men ska absolut kika nogrannare igen och se om jag missat något där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Höj nålarna genom att shimsa upp dem. De är bara klippa till små brickor av plast eller vad som helst. Om nålarna skulle va slitna skulle den sura ner sig så de är inte problemet. De kan redan sitta shims på nålarna men de ligger ovanpå nålarnas clips, flytta då dem under clipset så höjs nålarna mer. Jag antar du provat justera bränsleskruvarna så fett de går på tomg utan att motorn surar ner sig? Skruva ut dem så mycket de går förutsatt att tomgången fortfarande är stabil för de hjälper en aning vid 5000v också.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Höj nålarna genom att shimsa upp dem. De är bara klippa till små brickor av plast eller vad som helst. Om nålarna skulle va slitna skulle den sura ner sig så de är inte problemet. De kan redan sitta shims på nålarna men de ligger ovanpå nålarnas clips, flytta då dem under clipset så höjs nålarna mer. Jag antar du provat justera bränsleskruvarna så fett de går på tomg utan att motorn surar ner sig? Skruva ut dem så mycket de går förutsatt att tomgången fortfarande är stabil för de hjälper en aning vid 5000v också.
Tack för hjälpen Boost!

Höjde nålarna och problemet försvann. Den går kanske aningen fett på lägre varvtal men jag har bytt till org. lågfartsmunstycke och justerat bränsleskruven, så jag är ändå helnöjd med hur den går nu.
 
Reactions: Boost III