MXZ 700 -00 - Serva sekundären?

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Det är så att jag tänkte serva min sekundär variator, men jag är rätt så ny på skotrar. Skotern är en skidoo mxz 700 årsm -00. Undrade över hur man tar bort den, om det går att göra fel eller nåt? Vad ska man titta på för slitage m,m. mvh
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Serva sekundären?

Ta bort den är en enkel sak.

Lyft av remmen, skruva upp skruven och plocka bort den från axeln (tar 2 minuter) Antingen tar du isär den och kollar upp glidklackar och bussningar eller så rengör du bara skivorna med t-röd.

Att plocka isär sekundären eller rättare sagt få ihop den igen kan vara ett mindre h-vete om man aldrig gjort det.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

OK, nu blev man nästan tveksam o ta bort den. Men annars får man väl springa till närmsta ÅF med delarna om det skulle gå på skit :p Tackar för svar
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Serva sekundären?

Som sagt ta bort den och stoppa tillbaka den är skitenkelt. Ta isär den är lite svårare och sätta ihop den hade jag riktigt stora problem med.
 

rambo__

Medlem
16 nov 2007
22
0
1
Sv: Serva sekundären?

Det är så att jag tänkte serva min sekundär variator, men jag är rätt så ny på skotrar. Skotern är en skidoo mxz 700 årsm -00. Undrade över hur man tar bort den, om det går att göra fel eller nåt? Vad ska man titta på för slitage m,m. mvh
om jag va du skulle ja skruva bort den från skotern och så skulle jag bara stoppa ner den i en bytta/ fat lr liknande med disel. och låta den ligga dära ett tag, men ta med en pensel och pensla på den när den ligger i byttan så blir den som ny.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

Så man kan ha diesel?? men är inte diesel fett, och blir jobbigt o få ur det ur variatorn utan att ta isär. eller har jag missuppfattat det hela ? :p:p
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Serva sekundären?

om jag va du skulle ja skruva bort den från skotern och så skulle jag bara stoppa ner den i en bytta/ fat lr liknande med disel. och låta den ligga dära ett tag, men ta med en pensel och pensla på den när den ligger i byttan så blir den som ny.
Och om detta funkar varför inte helt enkelt ta och doppa ned hela skotern i en diesel bytta...:aetsch:

Vissa tips är bra och andra är...:bootyshake:
 

rambo__

Medlem
16 nov 2007
22
0
1
Sv: Serva sekundären?

Så man kan ha diesel?? men är inte diesel fett, och blir jobbigt o få ur det ur variatorn utan att ta isär. eller har jag missuppfattat det hela ? :p:p
det e ju bra för att det smörjer ju samtidigt upp saker också. ne men de e bara att torka av den och blåsa med en kompressor och sen e det bara att låta den ligga en dag så blir det bra. sen när man kör så försvinner det lilla sista som e kvar i den, men som sakt diesel e bra för det smörjer ochtar bort skit osv:)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sv: Serva sekundären?

Lägg INTE variatorn i diesel! Dels kommer remmen att slira när du återmonterar den, och dels kommer det att ligga kvar diesel inuti helixen och samla remdamm som gör att variatorn slits mycket hårdare. Montera isär variatorn och tvätta delarna med sprit istället.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

OK, får väl plocka isär o se hur det går att få ihop sen. Annars så blir det mer inlägg här :p
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Sv: Serva sekundären?

körde min variator i diesel tvätten på jobbet sen bromsrengöring,tryckluft och t-röd drog sen lite med sandpapper innan jag satte ihop den.funkar kannon och *****r va ren den blev=)
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

hmm, får nog bli bromsrengöring trasor och lite stålull. När jag väl fått bort den vill säga :p
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Serva sekundären?

När ni slipar med sandpapper eller dyligt på era variatorer, får ni inte stort remslitage efter det? Har själv alltid bara tagit isär variatorerna och rengjort med starka lösningsmedel typ bromsrengöring eller lackförtunning och sedan möjligen ha på lite fin olja på glidbussningarna och sen monterat ihop. Bara undrar för jag har då aldrig sett en ny variator som inte har släta och blanka ytor.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

Det finns ju jäkligt fint sandpapper oxå, så man behöver ju inte ta första bästa grov papper man hittar precis.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Serva sekundären?

Jo det finns fina slippapper oxå men det blir ju alltid repor hur du än slipar, oavsett papper.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Sv: Serva sekundären?

Jag tog sandpapper (fint) på primären och körde sen efter med en sån där puts maskin med ståltrissa o sen bromsrengöring. Funkade klockrent inga repor bara blankt o fint
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Serva sekundären?

Förstår egentligen inte varför man ska slipa och putsa på variatorerna. Ser ingen menig med det. Räcker det inte med att göra rent?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Serva sekundären?

När du slipar skivan så ruggar du upp ytan och det gör att remmen biter bättre = mer friktion som leder till mindre värmeutveckling. Jag har inte märkt något ökat remslitage, snarare tvärt om.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Serva sekundären?

Intressant ide. Undrar då varför dom gör dom blanka från början. Det finns säkert en tanke bakom det hela.