mxz 600 ho sdi

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
hej hej får för mig att min 600 sdi -05 får för mycket bränsle, kan en sdi ge för mycket bränsle? nån som vet :confused:
 

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
känns som den ryker mycket och vill sura lite just då man far , men vi ha haft den i garage och meka me den och då blev det tryckt ganska mycket på start/back knappen så jag vet inte om det kan va bränsle i cylinderloppet men jag har ju dragit några resor på lägdan och sen man ha dragit ur den gå den bra men sen när man kommer på tomgång igen vill den ryka igen
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Testa nya stift, kolla även så gnistan är blå och fin, kolla väldigt noga så båda gnistor är fina.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Väldigt vanligt att oljepumparmen fastnar och segar tillbaka.

Jag monterade en extra fjäder som hjälpte till att dra tillbaka den
 

jimmy_88

Aktiv medlem
11 dec 2005
62
0
6
bredbyn
har bytt bägge stiften nu och gnistan ser fin ut. men batteriet verkar helt slut kan det kanske spela in ochså? men jag ska kolla det du sa med oljepumpen så att han inte krämar på för mycket olja
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Är batteriet dåligt så byt det! Ger det upp totalt i skogen så kommer du inte därifrån!

Mitt är också dåligt inte ens 2 år gammalt för 599:- orginal....men det låter som att handlar fixar ett nytt åt mig. Annars kommer jag köpa detta bosch och testa. Ett batteri som omvårdats enligt konstens alla regler ska hålla längre än 2 år. Om du skrollar ner under "liknande produkter" så hittar du ett till i samma storlek som är lite billigare. Jag har inte testat nått av dom själv med storleken är snarlik mot orginal så det borde gå tycker jag.

http://batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-3ah-yt4l-bs?category_id=243
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Är det dåligt så behöver du byta även om det inte är orsaken. SDI kan tydligen spöka endel om batteriet är kasst. Se till så jordkabeln är schysst också och har bra kontakt med chassiet. Jag hade börjat där. Det händer att avgastempgivaren ger upp på SDI, den är bara att ohm-mäta, värdet finns här på forumet om du söker eller prata med ÅF.

Givaren fettar på om det går varmt, så ger den ifrån sig ett felaktigtvärde så kan du ha felet där. Det finns en givare från mercedes som passar, den är lite billigare än orginal.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla ditt spjällhus. Brukar vara helt igensatt med remrester och smuts.

Ta bort variatorskydd och första luftburken. Ta sen bort den inre och skruva lös spjällhuset från insugningsgummina.

Vinkla sen ut spjällhuset och dränk skiten i brääkleen / quickclean (eller motsvarande. EJ 5-56)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Som Vidgren skriver , kolla spjällhus och reedventiler. Samlas mycket smuts där ( broms och remdamm ). Jag brukade ta loss och rengöra dessa när jag ställde undan skotern på våren. Kolla då även tungorna på reedventilerna så dom är hela och sluter tätt. Samt att batteriet är schyst. Jätteviktigt på SDI. Blir skumma fel med dåligt batteri.