mxz 583 97 boggie

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Hejsan. Jo jag håller på att förbereder skoter för säsongen, Lyckades se något som satt löst i boggin, Tänkt fråga någon som vet vad denna har för syfte tror aldrig det suttit något där under min ägo men den funkar ganska bra ändå.
Har ingen aning vad den här delen heter. Har iallafall ringat in den. All hjälp uppskattas starkt
Boggie.jpg

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kallas väl acm och den styr kopplingen i ski-doo sc-10 boggien. Satt där 97-99.

Den ska skramla och glappa litegrann

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Saknas den helt?

Den har något med viktförskjutningen att göra. Jag kommer inte ihåg exakt men sök på sc10 el sc-10 på dootalk eller här och läs.

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
Den är borta på min också (mxz 583 -96). Gick av/lossnade nån gång i våras.
Någon som vet vars det finns att få tag i såna?

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Är det ingen som har någon aning vart man kan få tag i en? Har värkligen försökt hitta något på nätet men har värkligen svårt! :(

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hittade på Dootalk:

The ACM's design purpose is to help control weight transfer and help reduce kickback on moguls. The ACM device does this by providing a point during compression of the skid, where the motion of the front and rear swing arms are mechanically 'coupled' together, one effecting the other. By adjusting the nut, you can control at what point 'coupling' begins as the skid compresses. <br /> <br />During acceleration, weight is shifted toward the rear compressing the skid. The more the skid compresses, the more the skis are lifted. Tighten the nut and the ACM will couple sooner, holding the skis down. Loosen the nut and the ACM will couple later, allowing the skis to lift. Too tight might yield poor traction. Too loose might yield poor steering. Remove the nut and there is NO coupling.

Utan acm blir boggien okopplad och reser skidorna i skyn vid gaspådrag.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Verkar inte finnas som reservdel hos BRP. men detär ju en vanlig stång med gänga i båda ändar.
Så det är väl bara att tillverka en:)

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
acm justerar skidtrycket under acceleration.Utan den lär skotern vara okörbar. När jag lörde mxz provade jag justera ut muttern vad som gick ,skidorna var aldrig i snön så det var inte lyckat. Lär ju vara än värre om hela bulten saknas. Är det din boggi eller är bilden lånad? Vad jag kommer ihåg ska det se ut så.

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Konstigt jag vet inte när under säsongen jag tappade den. För kände aldrig av detta väldiga skidres. (Förutom när man skjutsade du far han upp direkt!) Men tycker att utan det här staget blir skoter lättare ihopsjunken?
Nej, det där är bilden från användarmanualen, kanske jag skulle ta en bild på min boggie i samma område imorgon?
För jag vet inte vad som fattas, tror det är staget och fästet i den övre änden som fattas.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men är du säker på att det suttit en acm på din boggie då?

-97 kanske den fanns både med och utan. -96 (typ formula 500) hade inte acm.

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
Konstigt jag vet inte när under säsongen jag tappade den. För kände aldrig av detta väldiga skidres. (Förutom när man skjutsade du far han upp direkt!) Men tycker att utan det här staget blir skoter lättare ihopsjunken?
Nej, det där är bilden från användarmanualen, kanske jag skulle ta en bild på min boggie i samma område imorgon?
För jag vet inte vad som fattas, tror det är staget och fästet i den övre änden som fattas.
Jag upplever samma sak, inga skidres, men boggien sjunker ihop lättare.

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Jo det är riktigt underligt. Men vill gärna ha så mycket motstånd jag kan få ut av dämpningen så man kan dra något större hop i vinter.
så här ser det ut i min boggie just nu

Man kanske kan hitta nån del på någon skoterskrot om det nu inte finns att köpa på nätet?
Edit*
Så här ska det ju se ut..