Mxz 550x

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Hej!!
Jag ha nu skaffat en Ski-doo MXZ 550x -07 och undrar över lite grejer:
Är det någon som vet ungefär hur fort en sådan går??
Hur driftsäker?(slitage benägenhet etc..)
Har dom lätt att skära?

Jag undrar oxå om någon har några kåpor till en REV? skick på färgen speler ingen roll. Inte färgen heller.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ok.
Men hur ökar man toppfarten bäst? att dreva ner eller upp? trimmdelar?
Låt drevningen vara, blir nog för trött om du drevar upp, och du drevar ner blir den piggare som du förstår men går saktare...
trimma en 550motor är inte speciellt populärt, men ett vkitt skulle jag gå på åtminstonde
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Jag vet inte det är min första egna skoter så jag kommer ju mest bara att ha den som lekskoter. Typ burka och toppa han på leden.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den går riktigt bra och är driftsäker, lätt och smidig samt ett beprövat chassi.
Tyvärr inte rätt skoter om du vill åka fort.. Bra på mkt annat men du har bara ca 60 kusar och det är inte värt mödan att trimma en fläkt.
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
okej. men jag har en 38mm matta på den nu. Är 44 bättre om man ska köra i snön? blir den långsammare om man gör det?
 
Last edited:

tobiasl.

Medlem
1 sept 2009
42
0
1
jämtland
550:n som min polare hade toppade 120 på sjön. tog sig fram förvånansvärt bra i lössnön och den hade 32as matta. (hade inte stora förhoppningar på den ska tilläggas) så en 44 lär ju göra underverk! om den orkar med 44 vill säga. slö som en 550 och inget för mig men helt klart en bra första egna skoter.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den toppar kring 130 på mätaren.. de räcker gott och väl.
Driftsäkra motorer, kolla bara remspänningen kanske var 200 mil för å vara säker att den är rätt
Dom har inte lätt att skära bara du sköter den som man ska
Den 38 du har räcker gott och väl.. 44 blir tungt för 56 hästar, och ja, den blir långsammare med 44

Det är inte värt att trimma en 550, det kostar ca 2000 kr /hp och de är inte värt :)

Det du kan göra är att dreva ner den 2 kugg, då kommer den accelerera mycket bättre.. du kanske tappar 4-6 km men du får betydligt roligare acceleration =)

/F
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
IamFredrik har rätt, dreva ner och gör skotern roligare och starkare istället för att få upp toppfarten.

Du får ju faktiskt inte köra fortare än 70 i alla fall.
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
okej. men man kan väll fixa lite i variatorn. istället för att kugga? tex byta vikter, har ju en powrblock tror jag att den heter;D
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Tack för förslagen finns de guider? jag är egentligen inte ute efter att den ska gå fort utan att den ska gå bra i snön föör att vara en kort och ha ett jäkla drag
:becky:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jo jag skrev en Guide i nyaste numret av snowmobile hur man monterar ett variatorkit.. det är lite olika hur de ser ut i din men de är samma princip.

Jag sa ju då vad du ska göra, dreva ner den och om du har råd sätt variatorkit =)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det hjälper inte, monterar du tyngre vikter så kommer den att gå skit för den orkar inte varva ut och sätter du för lätta så kommer den varva över och tappa mycket effekt
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du har inga vikter i sekundären.

Dreva ner den och köp ett variatorkit, eller låt drevningen va å köp ett variatorkit. Finns inget annat du kan göra egentligen, 550 är ingen räcer tyvärr..

Lämna annars in den på portning, men frågan är om det är värt på en fläktis