Mxz 440x -04

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Tjenare!

Har en fundering om mxz 440 me rev chassi.
Visst är 440X med sportpaketet?
Hur bra håller en 440 motor? eller ska man lägga till 15-20k för en 600? (vilket jag inte har råd med men ändå)
Många polare som säger att på 440 motorerna måste man byta kolvar efter bara några 100 mil.
Isåfall vilken årsmodell av 440 ska man köpa? kring 40k~



Mvh Tomas
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Okej, då känns det inte värt att köpa en 440 om man måste byta så tätt mellan gångerna.

Synd att 600 är för dyrt just nu. Får köpa någon 600/700 av någon äldre modell, kring 25-30k~

Några förslag?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kör 440x och kan säga som så att du kommer få 300 roliga mil med 440 ;) Om man bortser från kolvarna så håller en 440x minst lika bra om inte bättre än std 600/800.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Ja, för dom pengarna får du ju en Enduro 6/700 av något slag. Har själv en Enduro 700-01 som jag är grymt nöjd med, det kanske hade varit något för dig?

Jodå nå sånt är det jag också har tittat på men dom på blocket ligger kring 30-35k skulle gärna vilja ha nå sånt kring 25k~ så man kan köpa till lite om man skulle behöva.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
jodå klart de beror på föraren också. Men en 700 borde dra res lättare än en 500 å en polare kör 500 å han drar nästan res :laugh:
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Men på 440n är det mycket annat som det blir skruva i? eller är det mest kolvarna som tar mest stryk? me tanke på att jag hoppar inte precis super mkt kanske mkt annat som klarar sig hyfsat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Mycket beror ju på hur maskinen har körts av tidigare ägare. En 440x är ju en tävlingsmaskin så normalt är att dom är tävlingskörd iallfall första säsongen. Finns ju exemplar som ej har tävlat också.
Så det jag skulle råda att kolla extra på är chassi och boggi, typ sprickor och glapp.

Sen motorn tycker jag inte spelar lika stor roll hur skicket är då folk nästa skänker bort sina 440 motorer på blocket. Så delar finns det gått om om det skulle rasa rejält i motorn. Förutsätter dock att man kan/vill skruva.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Mycket beror ju på hur maskinen har körts av tidigare ägare. En 440x är ju en tävlingsmaskin så normalt är att dom är tävlingskörd iallfall första säsongen. Finns ju exemplar som ej har tävlat också.
Så det jag skulle råda att kolla extra på är chassi och boggi, typ sprickor och glapp.

Sen motorn tycker jag inte spelar lika stor roll hur skicket är då folk nästa skänker bort sina 440 motorer på blocket. Så delar finns det gått om om det skulle rasa rejält i motorn. Förutsätter dock att man kan/vill skruva.
aa,det börjar finnas billigare 440s på blocket som ligger kring 40´ så det kanske kommer in någon med ett bra pris då lönen kommit. Men funderar om man ska köpa en pålitlig 550 istället för driftsäkerheten. Men jag tror att jag skulle ha roligare med en 440 men det skulle krävas mer skruvande.
Just nu är jag intresserad av en skoter med rev chassi och då vet jag inte vad som är bäst mellan 440 eller 550 för en skoter kring 40`

Det som är bra me en 550 är väl att dom är driftsäkra och tar inte allt för mkt soppa?
Det som blir med 440n är att dom varvar mer tar mer soppa mer skruva men är säkert roligare än 550n MEN dyrare.
 
R

Robin

Du har garanterat samma soppa förbrukning på en 440 som 550, 550in är inte snål för 5öre.

Har själv haft en rev 440 -04. Helnöjd med maskinen, Tålde allt jag utsattde den för och kunde mata på riktigt fort efter led, det enda haveriet jag hade på ca 100mil var en statorlindning som brann och en gasvajer som gick av.

Men bara för det så säger jag inte att 440 är en trevlig maskin för den vanliga brukaren.
Det är en tävlingsmaskn thats it. Känns lite slö i pudret och kräver regelbunden genomgång.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
blir mest puder om de finns nå nästa säsong. Vet dock inte om man ska gå på en 440n eller 550 eller om man skulle gå ner några år i årsmodell och kanske köpa någon 600/700.
Men gillar körställningen grymt mycket bättre på reven än på lynx enduro 01,02 osv.
Är lite kluven på vad det blir nästa säsong...
Förslag?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ska du köra mycket puder lär inte din 440 hålla länge.
Vid puderåkning är det bäst med 6/7/800.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
har förstått att 600 å uppåt är bra men när det spräcker en så kallad budget med nästan dubblet så mkt så kanske man inte kan köpa en sån. Utan att man måste gå ner lite i årsmodell. å då tänkte jag om 440n skulle funka i puder men tydligen inte. Tack iaf