MX Z 800 X 06

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är en 800 HO du har.

för övrigt har ptek förgasare också, det är bara 800 E-tec som har insprutning som kom 2011
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det fanns säkert mängder av skillnader, men de jag kommer ihåg såhär på rak arm är:

Ptek hade monocylinder till skillnad från tidigare modeller. Det var en del skillnader på vevhuset, bla fler kylkanaler. Det går inte alls lika lätt att borra kanaler för oljesmorda ramlager på en ptek jämfört med tidigare.
Jag tror även att ptek hade knacksensor på topplocket.
Sen skulle den väl ge ett antal hk mer än tidigare oxå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det fanns säkert mängder av skillnader, men de jag kommer ihåg såhär på rak arm är:

Ptek hade monocylinder till skillnad från tidigare modeller. Det var en del skillnader på vevhuset, bla fler kylkanaler. Det går inte alls lika lätt att borra kanaler för oljesmorda ramlager på en ptek jämfört med tidigare.
Jag tror även att ptek hade knacksensor på topplocket.
Sen skulle den väl ge ett antal hk mer än tidigare oxå.
Nu blandar du ihop ptek med 800r motorn som kom 07 i vissa modeller. Men skillnaden på ptek och vanliga ho har jag för mig är typ knacksenorn och kanske något mer elektroniskt. I och med 800r är det monocylinder och vattenkylt vevhus, typ en etec fast med förgasare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
R 800 är som sagt en monocylinder dvs bägge cylindrarna sitter ihop och de cylindrarna har bet större inlopp från reedhusen ut mot sidorna så dessa cylindrar går ev lite bättre . Men vid portning svarar monocylindern bättre och man slipper slipa som ett tok i inloppet. Ptek är påsättovis än HO sämre för den kan sänka effekten vid lilla minsta skrammel i motorn för då tror spiksensorn att de spikar.